Logo van Gemeente Barendrecht
Logo van Gemeente Barendrecht

Senior Projectleider gebiedsontwikkeling

Binnenhof 1, 2991 AA Barendrecht, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

16 nov 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

5 nov 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Maak impact op de toekomst van Barendrecht en specifiek op een van onze meest spraakmakende gebiedsontwikkelingen: De Stationstuinen. Als Senior Projectleider ben jij verantwoordelijk voor de coordinatie, aansturing en inhoudelijke lijn van dit strategisch belangrijke programma. Je doet dit niet alleen. Je werkt nauw samen met een betrokken en deskundig projectteam en met een ervaren programmamanager die de strategische lijnen voor De Stationstuinen uitzet. Samen zorgen jullie voor verbinding tussen beleid, uitvoering en bestuurlijke ambities. Je werkt op het snijvlak van beleid, gebiedsontwikkeling en ruimtelijke strategie, en zorgt voor samenhang en voortgang in een complex speelveld met veel stakeholders. Je stuurt interne processen aan, bewaakt integraliteit van beleidskaders, geeft richting aan gebiedsvisies en zorgt voor doorvertaling van ambities in uitvoerbare plannen en subsidieaanvragen. De Stationstuinen is een ambitieus en duurzaam binnenstedelijk ontwikkelgebied. Jij zorgt dat deze ontwikkeling niet alleen ruimtelijk en beleidsmatig klopt, maar ook bestuurlijk gedragen is.

Je belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:
Programmaregie
  • Je coordineert het interne programma- en beleidsproces rond De Stationstuinen;
  • Je stelt een strategisch kader op voor de invulling van het voorzieningenprogramma;
  • Je monitort en actualiseert bestaande beleidskaders zoals het ontwikkelkader, op basis van nieuwe inzichten en wetgeving.
Gebiedsontwikkeling
  • Je geeft sturing aan de ontwikkeling van structuurplannen/ontwikkelkaders voor de deelgebieden Zuideinde en Gebroken Meeldijk;
  • Je organiseert de totstandkoming van het omgevingsplan voor de verschillende deelgebieden van De Stationstuinen.
Subsidietrajecten en financiering
  • Je leidt de subsidieaanvragen en -trajecten (zoals WBI, WOKT, Realisatiestimulans);
  • Je vertaalt de ambities van De Stationstuinen in concrete onderdelen van de Regiodeal Barendrecht-Ridderkerk-Rotterdam.
Samenwerking en participatie
  • Je bent een verbindende schakel tussen interne teams, bestuur, partners en inwoners;
  • Je organiseert participatieprocessen en vertaalt input naar werkbare beleidsproducten.
Rapportage en verantwoording
  • Je zorgt voor heldere verslaglegging, voortgangsrapportages en verantwoording richting bestuur en stakeholders.

Eisen

- Minimaal 3-5 jaar ervaring in een vergelijkbare projectleidersrol binnen gebiedsontwikkeling of complexe ruimtelijke programmas;
- Ervaring met binnenstedelijke ontwikkelopgaven, gemeentelijke besluitvorming en participatieprocessen;
- Je bent analytisch sterk, zelfstandig en beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden;
- Je weet hoe je beleid, bestuur en uitvoering aan elkaar verbindt;
- Je hebt ervaring met subsidieprocessen en het schrijven van programmakaders;
- Je hebt kennis van de Omgevingswet en andere relevante wet- en regelgeving;

Wensen en competenties

Competenties
  • Van nature beschik je over bestuurlijke sensitiviteit en een scherp oog voor strategie;
  • Je bent een verbinder met een nuchtere aanpak en gezonde dosis humor.

Organisatie en team

Werken voor Barendrecht
Barendrecht is een prachtige gemeente met bijna 50.000 inwoners en een dynamisch verenigings- en ondernemersklimaat. Onze positie tussen stad en groen voelt soms dorps aan, maar dan wel met stadse kwaliteiten en voorzieningen dicht bij huis. Met optimale verbindingen via tram, trein, fiets en auto ligt de wereld aan onze voeten. We zijn terecht trots op Barendrecht, daarom werken we hard om nog verdere stappen te maken. Ga jij met ons die uitdagingen aan?

Barendrecht als werkgever
Bij de gemeentelijke organisatie werken 300 bevlogen collegas die dagelijks inzetten voor beleid en uitvoering van bijvoorbeeld veiligheid, bestuur, buitenruimte en leefomgeving. In Barendrecht wachten we niet af, we gaan er op af. We zien de toekomst vol energie tegemoet. We kennen de kwaliteiten van ons werelddorp, we zien alle dynamiek en dat geeft de motivatie om aan te pakken. En door te pakken. In Barendrecht kunnen we snel schakelen en lossen de zaken op. Het liefst met jou. Want als jij graag iets betekent voor onze omgeving, mensen of allebei: dan hebben we jou nodig! Met de gemeenten Albrandswaard en Ridderkerk werken we samen in De BedrijfsvoeringsPartner. Zij ondersteunen ons op het gebied van Finance, HRM en automatisering. Gaan we samen bouwen aan de toekomst in Barendrecht? In Barendrecht wachten we niet af, we gaan er op af. We zien de toekomst vrolijk en vriendelijk tegemoet. We kennen de kwaliteiten van ons werelddorp, we zien alle dynamiek en dat geeft de energie om inderdaad aan te pakken. En door te pakken. In Barendrecht kunnen we snel schakelen en lossen de zaken op. Liefst met jou. Want als jij graag iets betekent voor omgevingen, mensen of allebei: dan hebben we jou nodig!

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal: 12

Werkdagen: Maandag t/m Vrijdag.

Optie tot verlenging: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr