Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
3 nov 2025Einddatum:
3 nov 2028Publicatiedatum:
11 okt 2025De participatiewet is toe aan vernieuwing, met bestaanszekerheid als maatschappelijk thema. De te verwachten impact voor gemeenten maakt een gedegen voorbereiding noodzakelijk. Maatregelen op korte termijn (spoor 1) moeten uitvoerbaar zijn voor professionals én passen binnen de mogelijkheden van de bestaande ICT, om het gewenste effect voor inwoners te verkrijgen. Dat vraagt om een doordacht programma. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen in voorbereiding vanuit het brede thema Bestaanszekerheid opgesteld. Het programma Participatiewet in balans wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt. Naast de VNG zijn dat gemeenten, de landelijke en lokale cliëntenraden en ervaringsdeskundigen.
De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:
Spoor 1 bevat maatregelen en een wetswijzigingstraject met wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.
Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.
Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van de professionals en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.
Het effect dat met de Participatiewet in balans wordt beoogd is uitgaan van vertrouwen, meer handelingsruimte voor professionals en betere aansluiting van de regels en ondersteuning op de mogelijkheden en omstandigheden van de mensen voor wie ze bedoeld zijn. Het is van belang om in het kader van dit project het beoogde effect als uitgangspunt te nemen voor de te ontwikkelen producten.
De impact van deze plannen op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. En dat in een periode dat al veel op gemeenten afkomt vanuit eigen gemeentelijke ambities en landelijke initiatieven in meerdere domeinen, zoals migratie, zorg, wonen, onderwijs en het fysieke domein.
Het project richt zich op de gemeentelijke implementatie van de participatiewet in balans. Met het daadwerkelijk doorvoeren van de wijzigingen in de praktijk, is een grote impact voorzien van de maatregelen op de gemeentelijke uitvoering, de ICT én op de inwoners. De effecten van de maatregelen op een kwetsbare doelgroep vergt een goede voorbereiding en een behoedzame en gecontroleerde implementatie. Met een evaluatie en bijstelling kunnen ongewenste verrassingen en bijeffecten worden geanalyseerd en opgelost.
Het project is eind 2024 door VNG gestart en draait sinds januari 2025. VNG voert op dit moment al gesprekken met gemeenten en is voorzichtig gestart met het inventariseren van de klantreizen en service blueprints. Dit project zal nog tot Q3-2027 lopen, ten behoeve van de toepassing van de implementatieproducten bij de 342 gemeenten.
Als procesbegeleider Klantreizen en Service blueprints, voer je de volgende werkzaamheden uit.
Voorbereiden en uitvoeren van Service Blueprint sessies (klantreizen met een informatiekundige, juridische en procesmatige vertaling)
Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals uit het schuldendomein per “tegel” van het schuldenlandschap de ideale klantreis van de inwoner, de professionals ontwerpen;
Samen met informatie-architecten en informatie-adviseurs van gemeenten en andere organisaties in het schuldendomein de informatiekundige vertaling van de klantreis in beeld brengen;
Samen met juristen en beleidsmedewerkers van gemeenten en andere organisaties in het schuldendomein de juridische en beleidsmatige vertaling van de klantreis ontwerpen en de samenhang in wetgeving in beeld brengen;
Na uitwerking van de 7 "tegels" van het schuldenlandschap de totale klantreis en de informatiekundige, juridische en procesmatige vertaling in beeld brengen;
Ontwerpen van de generieke “Master-Klantreis" voor het schuldendomein;
Mede verzorgen van presentaties over de uitkomsten van de Service Blueprints
Het doel van dit project is om gemeenten praktisch te ondersteunen bij de implementatie van de wijzigingen in de Participatiewet vanwege de 23 wijzigingen uit spoor 1.
Dit wordt gedaan volgens de volgende op te leveren producten:
Het opstellen van klantreizen (KR's) gebaseerd op de generieke klantroutes van de VNG en input van gemeentemedewerkers, Divosa, Stimulanz en SAM.
Het samen met de projectgroep en inhoudelijke experts vertalen van deze klantreizen naar service blueprints (SBP's), waarin lagen als communicatie, beleid, functionaliteit en systemen worden uitgewerkt.
Het samenbrengen van de producten in de toolkit in de SBP's, als implementatiehandvat voor gemeenten.
Het intensief optrekken met de projectgroep P-wet in balans, met de procesbegeleiders, bijeenkomsten en teamoverleggen.
Het samen met de projectgroep benaderen en voorlichten van gemeenten over de situatie na implementatie van de wijzigingen in de participatiewet, met behulp van klantreizen en SBP's.
Het samen met de projectgroep begeleiden van gemeenten naar implementatie van de wetswijzigingen met behulp van klantreizen en SBP's voor alle drie de fasen van spoor 1.
De resultaten worden per fase opgeleverd in overeenstemming met de volgende planning:
t/m 1-1-2026: producten voor de eerste 12 maatregelen
In 2026: producten voor de 2 transitiemaatregelen en de implementatie door gemeente in het eigen netwerk bij de uitvoering van de eerste 12 maatregelen
t/m 31-7-2027: oplevering producten voor de 9 maatregelen van fase 3.
t/m 1-10-2028: oplevering producten voor de implementatie van de pro-actieve dienstverlening, die volgt uit het eerste spoor.
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van overeengekomen deliverables, zonder werkgeversgezag en gericht op resultaat. Bij afronding van elk resultaat wordt het product of een onderbouwing daarvan gedeeld met de opdrachtgever, waarna per opgeleverd resultaat afzonderlijk wordt beoordeeld of verlenging nodig is. Tussentijdse afstemming toetst enkel op inhoud en voortgang.
Minimaal afgeronde opleiding op HBO niveau;
WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal vijf jaar werkervaring op WO-niveau;
Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van Service Blueprints in het gemeentelijk uitvoeringsdomein;
Minimaal zeven jaar ervaring met het begeleiden van groepen van verschillende groepsgrootten op verschillende niveaus (strategisch, tactisch en operationeel).
Aantoonbare werkervaring met werkprocessen bij Gemeenten in het sociaal domein;
Minimaal één jaar, in de afgelopen acht jaar, ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van procesbegeleider op alle niveaus (bestuur, management en uitvoering);
Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke dienstverlenings- en besluitvormingsprocessen;
Aantoonbare ervaring met informatiekundige opgaven van de gemeentelijke overheid (benoem voorbeelden);
Aantoonbare ervaring met digitaliseringsopgaven van de gemeentelijke overheid (benoem voorbeeld in motivatie).
Generieke competenties voor alle VNG Realisatie functies:
Resultaatgerichtheid
Klantgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Integriteit
Zelfontwikkeling
Specifiek:
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Plannen en organiseren
Initiatief
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via 'samen organiseren' en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij de implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma's (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning.
De inzet van zelfstandig professionals binnen dit team vindt plaats op basis van duidelijk afgebakende fases en vooraf overeengekomen deliverables. Elke fase kent eigen oplevermomenten en kan door opdrachtnemer of opdrachtgever afzonderlijk worden beëindigd of verlengd via een nieuwe overeenkomst.
Er is geen sprake van structurele inbedding of werkgeversgezag. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd en zijn uitsluitend gericht op het realiseren van concrete, toetsbare projectresultaten. Overleggen vinden alleen plaats voor noodzakelijke inhoudelijke afstemming en voortgangsbespreking. Opdrachtnemer behoudt volledige vrijheid in planning, aanpak en uitvoering en werkt primair met eigen middelen en faciliteiten. Eventuele toegang tot systemen of locaties van opdrachtgever vindt uitsluitend plaats indien noodzakelijk voor het behalen van de overeengekomen resultaten.
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken in de domeinen, zodat het specialistische kennis en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Geplande datum eerste gesprek
Donderdag 30 oktober 2025 van 13.00 tot 17.00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Zoals in artikel 14.1 van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de VNG dient Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.
Let op: De aard en uitvoering van de opdracht maakt dat er geen sprake kan zijn van een overeenkomst van opdracht. Inschrijvingen als zelfstandige zal de VNG daarom niet in behandeling nemen.
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Utrecht/ Den Haag/Hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 30 juni 2026.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 32 uren per week.
Dat is maximaal 1504 uur voor de initiële contractperiode.
De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.