Blaak 40, 3011 TA Rotterdam, Nederland
Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
1 mei 2026Publicatiedatum:
11 okt 2025Met het implementeren en doorontwikkelen van haar klantcontactstrategie werkt KVK aan het verder professionaliseren van klantcontact richting 2,4 miljoen ondernemers, verenigingen en stichtingen. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is uniformiteit: het realiseren van een eenduidige en herkenbare klantbeleving over alle kanalen. Eraan werken om dit te realiseren is projectmatig ingericht en verbindt de ervaringsprincipes van het KVK DNA met kanaalcommunicatie. Dit met focus op correspondentie (brieven, formulieren, nieuwsbrieven, CX-teksten). Hiermee wordt de klanttevredenheid vergroot, de merkbeleving versterkt en interne processen efficiënter ingericht.
De communicatie adviseur/projectmanager voert regie op dit traject om tot meer uniforme klantbediening te komen. In deze rol is het belangrijk om kennis te hebben van bedieningsconcepten alsmede een stevige marketing- en communicatie-achtergrond op het gebied van merkpositionering en het uitdragen van merk- en servicebeloften in (klant)communicatie.
Werkzaamheden:
Zelfstandig uitvoeren van de opdracht in afstemming met opdrachtgevers (manager Marketing en programmamanager klantcontactstrategie);
Regelmatig rapporteren over voortgang;
Bewaken van planning en kwaliteit van de opgeleverde communicatiemiddelen;
Levert een analyse van de huidige communicatiemiddelen en levert, in overleg met Klantreisexperts en Medewerkers Waardevol Klantcontact/Bedieningsconcepten een communicatiestrategie voor correspondentie passend bij de merkidentiteit en doelgroepen;
Levert een tone of voice document op en zorgt voor een opleidingstraject voor KVK medewerkers zodat zij zelf de Tone of Voice kunnen implementeren;
Zorgt voor doorvertaling van uniformiteit naar templates en formats;
Zorgt voor een oplevering van een CMS oplossing voor correspondentie;
Levert een inhoudelijke bijdrage vanuit Marketing (communicatie) aan het verbeteren van bedieningsconcepten door aanbevelingen te doen over communicatie-oplossingen.
De opdracht eindigt wanneer de gevraagde resultaten opgeleverd zijn, waarbij geldt dat uitloop mogelijk is afhankelijk van de voortgang van de beschikbaarheid.
Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO of WO opleiding in de richting van Marketing, Marketingcommunicatie of Communicatie Brandmanagement;
Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het doorvertalen van service-, klant- of merkbeloften en B1 taalgebruik bij het optimaliseren van klantcommunicatie;
Kandidaat is gewend om vanuit klantbehoeftes te denken en handelen;
Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij vergelijkbare grote, complexe organisaties;
Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in het begeleiden, en uitvoeren van tone of voice en copy verbetertrajecten;
Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in het intern uitrollen en meekrijgen van de teams voor het implementeren van service en/of merkbeloften in relatie tot alle dienstverlening;
Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met project-begeleiding en afstemming tussen afdelingen en teams.
Uurtarief
Weging: 30 %
Kandidaat heeft ... jaar aantoonbare ervaring met Agile werken
0 tot 3 jaar (5 %)
3 tot 5 jaar (15 %)
5 jaar of meer (25 %)
Kandidaat heeft ... jaar aantoonbare ervaring met werken bij soortgelijke overheidsorganisaties
0 tot 3 jaar (5 %)
3 tot 5 jaar (15 %)
5 jaar of meer (25 %)
Interview
Weging: 20 %
Analytisch Vermogen
Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.
Communiceren
Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.
Nauwkeurigheid
Is nauwgezet in de uitvoering van de werkzaamheden binnen gestelde normen.
Overtuigingskracht
Is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.
Resultaatgericht
Werkt doelgericht en vasthoudend naar resultaten toe en weet het resultaat op efficiënte en effectieve wijze te realiseren.
De competenties worden tijdens het interview getoetst.
KVK werkt aan het verder professionaliseren van klantcontact richting 2,4 miljoen ondernemers, verenigingen en stichtingen. De opdrachtgevers zijn de manager Marketing en de programmamanager klantcontactstrategie.
Start publicatie tender: 10-10-2025
Sluiting inschrijving tender: 20-10-2025
Cv beoordeling: 20-10-2025
Gesprekken: tussen 22-10-2025 en 24-10-2025
Gunningsbesluit: 24-10-2025
Voorlopige gunning: 24-10-2025
Startdatum: 01-11-2025
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Het interview heeft een tweeledig doel:
Allereerst toetsen we de kennis en ervaring van de kandidaat. Basis hierin vormt het eerder ingediende CV in relatie tot de uitvraag. Een negatieve afwijking leidt tot bijstelling van de eerdere beoordeling die heeft geleidt tot de uitnodiging voor het interview en kan leiden tot uitsluiting van de verdere procedure.
Vervolgens gaan we met de kandidaat in gesprek om te toetsen hoe de benodigde competenties terugkomen in de manier hoe hij/zij binnen de opdracht het werk zal gaan doen en wat hij/zij aan vaardigheden meebrengt om dit juist te doen.
Let op!: Voorafgaand aan de beoordeling van uw aanbieding wordt deze getoetst op volledigheid en geldigheid aan de hand van de in de uitvraag gestelde eisen en de informatie in het CV. Indien gestelde eisen niet aantoonbaar in het cv zijn te herleiden dan zal deze eis in het antwoord van uw aanbieding worden aangepast. Het resultaat daarvan is dat uw aanbieding of lager scoort in de ranking of terzijde wordt gelegd. U ontvangt hierover een gemotiveerd bericht.
Goed om te weten: screening is onderdeel van de procedure, waarbij ook een social media check plaatsvindt. Zie https://werkenbij.kvk.nl/pages/nl-nl/algemeen/privacyverklaring voor meer informatie hierover.