Regiospecialist Participatiewet in Balans Noord Nederland

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 10 dagen
110 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

26 aug 2025

Omschrijving

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  •  Oplevering van implementatieproducten voor gemeenten zoals handreikingen, factsheets, routekaarten en Q&A’s, afgestemd op de wijzigingen binnen de Participatiewet.

  • Vanuit het eigen netwerk in de specifieke arbeidsmarktregio’s ophalen van behoeften bij gemeenten en vertaling naar implementatieproducten, met als doel de bruikbaarheid en toepasbaarheid in de uitvoering te vergroten.

  • Bovengenoemde arbeidsmarktregio’s betreffen regio’s in de provincies Drenthe, Friesland en Groningen.

  • Zelfstandig organiseren en uitvoeren van werksessies en spreekuren (digitaal en fysiek), inclusief inhoudelijke voorbereiding en verslaglegging hiervan in de eigen arbeidsmarktregio’s.

  • Het vanuit het eigen netwerk in de specifieke arbeidsmarktregio’s signaleren van onderwerpen voor nieuwsbrieven en websitecontent en deze content inhoudelijk opstellen, gericht op tijdige en begrijpelijke informatievoorziening aan gemeenten.

  • Inhoudelijke beantwoording van vragen over de Participatiewet in Balans die vanuit jouw netwerk/arbeidsmarktregio’s binnenkomen en het organiseren van kennisondersteuning in het landelijke netwerk.

Resultaat van de opdracht  

Het efficiënt en effectief in staat stellen van gemeenten om de producten van het programma ‘Participatiewet in balans’ toe te passen in hun dagelijkse praktijk en bij te dragen aan een succesvolle implementatie van de wetswijzigingen.

Met als doel:

  1. Ontwikkeling en oplevering van een achttal implementatieproducten voor gemeenten, inclusief handleidingen en toepassingsvoorbeelden per wijziging.

  2. Uitdragen en begeleiding van de gemeenten binnen de eigen arbeidsmarktregio bij het toepassen van de implementatieproducten.

  3. Begeleiding van gemeenten in het eigen netwerk/eigen arbeidsmarktregio via minimaal vijftien inhoudelijke (werk)sessies en bijbehorende communicatiemiddelen.

  4. Oplevering van praktijkgerichte terugkoppeling en concrete verbetervoorstellen t.b.v. de verdere implementatie bij de gemeente.

  5. Bijdragen aan evaluatie en doorontwikkeling van de wijzigingen en de bijbehorende implementatie-effecten en benodigde aanvullingen, zowel mondeling als schriftelijk (bijvoorbeeld advies-notities).

De resultaten worden per fase opgeleverd in overeenstemming met de volgende planning:

  • t/m 1-1-2026: producten voor de eerste 12 maatregelen

  • In 2026: producten voor de 2 transitiemaatregelen en de implementatie door gemeente in het eigen netwerk bij de uitvoering van de eerste 12 maatregelen

  • t/m 31-7-2027: oplevering producten voor de 9 maatregelen van fase 3.

  • t/m 1-10-2028: oplevering producten voor de implementatie van de pro-actieve dienstverlening, die volgt uit het eerste spoor.

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van overeengekomen deliverables, zonder werkgeversgezag en gericht op resultaat. Bij afronding van elk resultaat wordt het product of een onderbouwing daarvan gedeeld met de opdrachtgever, waarna per opgeleverd resultaat afzonderlijk wordt beoordeeld of verlenging nodig is. Tussentijdse afstemming toetst enkel op inhoud en voortgang.

Eisen

Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief:  € 110,-

  2. Minimaal afgeronde opleiding op HBO niveau;

  3. WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimala drie jaar werkervaring op WO niveau;

  4. Minimaal vier jaar aantoonbare werkervaring (in de afgelopen 7 jaar) in de rol van adviseur of inhoudelijk projectleider op het gebied van implementatietrajecten in de gemeentelijke uitvoering in de domeinen Werk & Inkomen bij gemeenten, waarbij aantoonbaar aandacht is besteed aan menselijk maatwerk in de uitvoering;

  5. Minimaal vier jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;

  6. Beschikt over een aantoonbaar netwerk bij gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden en/of re-integratiebureau’s in het domein van Werk & Inkomen blijkend uit het CV of de motivatiebrief;

  7. Beschikt over minimaal 2 jaar werkervaring op binnen de Participatiewet op het gebied van inkomen;

Wensen en competenties

Wensen

  • Inschrijver heeft bedrijfsprocessen beschreven of geïmplementeerd bij gemeenten op gebied van de participatiewet;

    • Geen aantoonbare ervaring = 0 punten

    • Beperkte ervaring: betrokken geweest bij procesbeschrijvingen of implementatie, maar niet zelfstandig of slechts zijdelings = 10 punten

    • Enige ervaring met beperkte relevante opdracht waarbij een bedrijfsproces is beschreven of geïmplementeerd binnen de Participatiewet. = 20 punten

    • Uitgebreide en leidende ervaring: inschrijver heeft bij meerdere gemeenten zelfstandig bedrijfsprocessen ontworpen en geïmplementeerd binnen het kader van de Participatiewet, met aantoonbare resultaten of methodieken. = 30 punten

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met het adviseren op tactisch niveau binnen het sociaal domein (Werk, Inkomen, Schulden);

    • Tussen 0 en 2 jaar = 0 punten

    • Tussen 2 en 3 jaar = 10 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar = 15 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar = 20 punten

    • Tussen 5 en 6 jaar = 25 punten

    • 6 jaar of meer = 30 punten

  • Inhoudelijke kennis van de Participatiewet, opgedaan bij gemeenten of een landelijke organisatie;

    • Tussen 0 en 2 jaar = 0 punten

    • Tussen 2 en 3 jaar = 10 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar = 15 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar = 20 punten

    • Tussen 5 en 6 jaar = 25 punten

    • 6 jaar of meer = 30 punten

  • Prijs
    De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:

    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Competenties

Generieke competenties voor alle VNG Realisatie functies:

  • Resultaatgerichtheid

  • Klantgerichtheid

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Integriteit

  • Zelfontwikkeling

  • Netwerken

Specifiek:

  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

  • Plannen en organiseren

  • Initiatief

  • Creatief

Organisatie en team

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen

Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij de implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma’s (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning.

De inzet van zelfstandig professionals binnen dit team vindt plaats op basis van duidelijk afgebakende fases en vooraf overeengekomen deliverables. Elke fase kent eigen oplevermomenten en kan door opdrachtnemer of opdrachtgever afzonderlijk worden beëindigd of verlengd via een nieuwe overeenkomst.

Er is geen sprake van structurele inbedding of werkgeversgezag. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd en zijn uitsluitend gericht op het realiseren van concrete, toetsbare projectresultaten. Overleggen vinden alleen plaats voor noodzakelijke inhoudelijke afstemming en voortgangsbespreking. Opdrachtnemer behoudt volledige vrijheid in planning, aanpak en uitvoering en werkt primair met eigen middelen en faciliteiten. Eventuele toegang tot systemen of locaties van opdrachtgever vindt uitsluitend plaats indien noodzakelijk voor het behalen van de overeengekomen resultaten.

Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken in de domeinen, zodat het specialistische kennis en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.

Project implementatie Participatiewet in Balans

De hoofdambitie van VNG is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Inkomenszekerheid is daarvan een afgeleide en draagt bij aan het voorkomen van armoede en schulden. Het nieuwe Project Implementatie Participatiewet is verbonden met het thema bestaanszekerheid en maakt inhoudelijk onderdeel uit van het programma ‘Participatiewet in balans’ (de participatiewet is beter bekend als ‘bijstand’).

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen en maatregelen in gang gezet vanuit het brede thema Bestaanszekerheid. Het programma ‘Participatiewet in balans’ wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt.

De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:

  • Spoor 1 bevat 23 maatregelen met (wets)wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.

  • Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.

  • Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van professionals en managers en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.

De impact van het programma ‘Participatiewet in balans’ op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. In opdracht van VNG wordt de zelfstandig professional verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opleveren van concrete implementatieproducten en het ondersteunen van gemeenten in zijn/haar specifieke arbeidsmarktregio’s. De opdracht is resultaatgericht en kent een gefaseerde opleverstructuur over drie jaren waarbij per fase nieuwe afspraken worden gemaakt.

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek
Woensdag 17 september 2025, van 13.00 tot 17.00 uur

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

ZZP
We richten ons in deze uitnodiging tot alle potentiële aanbieders/inschrijvers en daarmee bedoelen we zowel de bureaus die een kandidaat voorstellen, als zzp’ers die zichzelf voorstellen.

De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Utrecht/ Den Haag/Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 31 maart 2026.

    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 24 tot 36 uren per week. Dat is maximaal 1692 uur voor de initiële contractperiode.

    De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5076 uur over een periode van 36 maanden.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur