Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
1 okt 2028Publicatiedatum:
26 aug 2025We zijn op zoek naar een enthousiaste en gedreven professional die twee teams komt versterken als PMO (projectmanagement officer). In deze opdracht ondersteun je het team Naleving Kinderopvang & VE voor 3 dagen in de week en het team Naleving Werk & Inkomen voor 1 dag in de week en bewaak je de voortgang van de programma's.
Ben jij iemand die toeziet op de kwaliteit van projectdocumenten en doelstellingen en weet jij voortgang en resultaten te vertalen naar (verantwoordings)rapportages en managementinformatie? Ben jij de spin in het web en een creatieve sparringpartner voor de projectleider? Heb je affiniteit met de opgave die er ligt rondom kansengelijkheid en bestaanszekerheid en wil je bijdragen aan het ondersteunen van gemeenten ten aanzien van de kwaliteit van de kinderopvang en de VE en de Participatiewet? Dan is VNG Realisatie op zoek naar jou!
Als PMO Naleving Sociaal Domein ondersteun je de teams bij de dagelijkse werkzaamheden en zorg je samen met de projectleiders dat de teamleden hun werk kunnen doen door alle randvoorwaarden te organiseren. Dit doe je onder meer door het maken van goede jaarplannen en –rapportages, en administratieve en organisatorische werkzaamheden.
Regioadviseurs houden zich dagelijks bezig met advies aan de gemeenten en regio’s en daarnaast zijn zij veel in contact met ketenpartners zoals het rijk. Naast deze activiteiten wordt gewerkt aan landelijke opgaven, door onder andere werkgroepen, ketenoverleggen en klankbordgroepen. Jij levert hier een belangrijke bijdrage aan, onder andere door te zorgen voor beheer van de algemene mailbox en een goede voorbereiding en de juiste afronding van de verschillende overleggen.
VNG is binnen naleving aan het onderzoeken met de PMO’ers wat de meest efficiënte indeling is voor de werkzaamheden. Daarom is het mogelijk dat je bijvoorbeeld ook in een project aan de slag gaat die zich richt op ketensamenwerking en de Landelijke stuurgroep Naleving.’
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Als PMO Naleving Sociaal Domein geef je bij beide teams uitvoering aan de organisatorische en inhoudelijk ondersteunende werkzaamheden van het programma. Je zult de volgende taken op je nemen:
Als rechterhand en sparringpartner van de projectleiders ben je proactief en denk je mee met de koersontwikkeling van de teams. Je bent in staat om de inhoud snel tot je te nemen en inhoudelijk mee te denken op verschillende onderwerpen.
Verbinden: je bent de centrale schakel in de teams van adviseurs en tussen onze teams en andere teams van de VNG.
Je hebt een vlotte pen, schrijft, redigeert en/of bewaakt de kwaliteit van stukken zoals subsidieverantwoordingen en andere projectdocumenten. Je zorgt voor heldere en professionele teksten.
Je zorgt voor een goede voorbereiding van overleggen en goede afronding door bijvoorbeeld een verslag.
Activiteitenbeheer: Je registreert en analyseert de activiteiten van het team, bewaakt planningen en doelstellingen, en draagt bij aan planningen en rapportages. Je bewaakt de voortgang van lopende activiteiten en zorgt dat deadlines worden gehaald. Je hebt veel gevoel voor proceskwaliteit en adviseert over de processen binnen het projectteam. Je beheert de mailbox en zorgt voor beantwoording van vragen van gemeenten en ketenpartners.
Je levert indien nodig samen met de adviseurs een bijdrage aan (interactieve) sessies voor die bijdragen aan de samenwerking met en/of tussen gemeenten. Je hebt hierbij een actieve rol in de voorbereiding en verslaglegging.
Nalevingsbrede taken: Naast bovenstaande werkzaamheden verricht je ook enkele algemene werkzaamheden voor het hele team Naleving. Je bent de achtervang voor andere teams als een PMO’er ergens anders uitvalt. Daarnaast draag je bij aan het organiseren van Naleving-brede bijeenkomsten of het uitrollen van Naleving-brede projecten.
Er is overzicht in lopende projecten/activiteiten/taken;
De projectleiders hebben de nodige informatie om sturing te geven aan de teams;
De adviseurs zijn gefaciliteerd in hun taken om ondersteuning aan gemeenten te bieden en samenwerking met ketenpartners te bewerkstelligen;
Vragen worden op tijd beantwoord en de voortgang van projecten wordt bewaakt;
De planning, rapportage en overige projectadministratie is op orde;
De projectleider en de adviseurs worden goed ondersteund in de volle breedte van het takenpakket;
De verbinding tussen de verschillende teams van Naleving en tussen Naleving en de VNG worden versterkt.
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 75,-
Minimaal HBO werk- en denkniveau, blijkend uit een afgeronde opleiding bijvoorbeeld in de richting van Bestuurskunde;
Minimaal 1 jaar werkervaring als projectsecretaris, PMO of een vergelijkbare rol blijkend uit het CV en/of motivatie;
Minimaal 1 jaar ervaring met project- en procesmanagementondersteuning en met het organiseren van bijeenkomsten, blijkend uit CV en/of motivatie;
Minimaal 1 jaar werkervaring bij een overheidsorganisatie blijkend uit CV en/of motivatie;
Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal blijkend uit CV en/of motivatie;
Minimaal 1 jaar ervaring met het ondersteunen van de managementcylcus door bij te dragen in woord en geschrift aan rapportages, projecten etc;
Kandidaat heeft ervaring met de ondersteuning van projecten in de rol van projectsecretaris of vergelijkbaar;
Weging: 50 %
Minder dan 1 jaar ervaring = 0 punten
Tussen 1 en 2 jaar ervaring = 10 punten
Tussen 2 en 3 jaar ervaring = 20 punten
Tussen 3 en 4 jaar ervaring 25 punten
Tussen 4 en 5 jaar ervaring = 30 punten
Tussen 5 en 6 jaar ervaring = 35 punten
Tussen 6 en 7 jaar ervaring = 40 punten
Tussen 7 en 8 jaar ervaring = 45 punten
8 jaar ervaring of meer = 50 punten
Kandidaat heeft werkervaring als projectsecretaris of PMO bij overheidsorganisaties;
Weging: 30 %
Minder dan 1 jaar ervaring = 0 punten
Tussen 1 en 2 jaar ervaring = 10 punten
Tussen 2 en 3 jaar ervaring = 20 punten
Tussen 3 en 4 jaar ervaring 25 punten
Tussen 4 en 5 jaar ervaring = 30 punten
Tussen 5 en 6 jaar ervaring = 35 punten
Tussen 6 en 7 jaar ervaring = 40 punten
Tussen 7 en 8 jaar ervaring = 45 punten
8 Jaar ervaring of meer = 50 punten
Kandidaat heeft beleidsdocumenten, voortgangsverslagen of projectplannen geschreven;
Weging: 10 %
Geen = 0 punten
Heeft enige ervaring, bijvoorbeeld met meehelpen en redigeren = 4 punten
Heeft ervaring, projectplannen geschreven en zijn behandeld in interne overleggen =6 punten
Heeft ruime ervaring en heeft beleidsstukken en projectplannen geschreven voor externe publicaties = 10 punten
Prijs
De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Accuraat werken
Zelfstandig werken
Helder en bondig schrijven
Analytisch
Anticiperen, plannen en vooruitzien
Flexibiliteit
Organisatorische en procesvaardigheden
Samenwerken, netwerken en verbinden
Gevoel voor verhoudingen
Creativiteit
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
In de kinderopvang moeten kinderen veilig zijn en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Kinderopvang en voorschoolse educatie dragen bij aan een goede start voor kinderen in het basisonderwijs en de samenleving. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving op kwaliteitseisen zoals vastgelegd in de wet Kinderopvang. Deze wet heeft als doel de combinatie van arbeid en zorg te vergemakkelijken, het waarborgen van verantwoorde en veilige kinderopvang en het bevorderen van de ontwikkeling van het jonge kind. Ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat gemeenten toezicht- en handhavingstaak correct uitvoeren. Als de kwaliteit van de kinderopvang en voorschoolse educatie onder druk komt te staan dan kan dat grote maatschappelijke consequenties hebben. Het is daarom belangrijk dat de gemeenten zich blijven inzetten om de kwaliteit van kinderopvang te waarborgen door een sterke toezicht- en handhavingstaak.
Omdat alle gemeenten verantwoordelijk zijn voor de taken op grond van de Wet Kinderopvang, pakt de VNG haar rol om gemeenten hierin te ondersteunen. Het team Naleving Kinderopvang en voorschoolse educatie (VE) is voor alle gemeenten en partners een vertrouwde kennis- en sparringpartner op tactisch en/of uitvoerend niveau. Tevens is het team de schakel tussen de gemeente en het Rijk voor een goede uitvoering van de wettelijke taken. Het team sluit met zijn inzet aan op de behoeften van gemeenten aan kennis over toezicht en handhaving. Daarnaast maakt het team de gemeenten bewust van relevante ontwikkelingen op het gebied van de kwaliteit van kinderopvang en voorschoolse voorzieningen en het bredere gemeentelijke jeugdbeleid en helpt de gemeenten om de toezicht en handhavingstaken naar behoren uit te voeren binnen de geldende wet- en regelgeving.
Het team Naleving Werk & Inkomen richt zich op de naleving van de Participatiewet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Participatiewet. Deze gemeenten zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op en naleving van verplichtingen door inwoners die een beroep doen op verstrekking van allerlei voorzieningen binnen de Participatiewet.
De teams bestaan uit een jurist, (regio)adviseurs, een communicatieadviseur, een adviseur implementatie en informatie en een projectleider. Verder zijn de teams Naleving Kinderopvang & VE en Werk & Inkomen onderdeel van het cluster Naleving binnen VNG Realisatie. Naleving ondersteunt gemeenten bij het versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein. Naleving wordt gevormd door ruim 60 professionals met een grote diversiteit aan achtergronden en expertises. In de functie van PMO werk je nauw samen met de PMO’ers van de andere teams en geef je vorm aan de doorontwikkeling van de PMO-rol binnen Naleving.
Geplande datum eerste gesprek
woensdag 10 september 2025, van 11.00 tot 14.00 uur
Eventueel tweede gesprek
Donderdag 18 september 2025, van 11.00 tot 14.00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure. Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Hybride, regelmatig op de kantoren in Den Haag en Utrecht
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 30 september 2026.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
ZZP
We richten ons in deze uitnodiging tot alle potentiële aanbieders/inschrijvers en daarmee bedoelen we zowel de bureaus die een kandidaat voorstellen, als zzp’ers die zichzelf voorstellen.