Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
20 okt 2025Einddatum:
31 mrt 2026Publicatiedatum:
19 sept 2025De hoofdambitie van VNG is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Inkomenszekerheid is daarvan een afgeleide en draagt bij aan het voorkomen van armoede en schulden. Het nieuwe Project Implementatie Participatiewet Spoor 1 is verbonden met het thema bestaanszekerheid en maakt inhoudelijk onderdeel uit van het programma 'Participatiewet in balans' (de participatiewet is beter bekend als 'bijstand').
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen en maatregelen in gang gezet vanuit het brede thema Bestaanszekerheid. Het programma 'Participatiewet in balans' is daar een van en wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt.
De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:
Spoor 1 bevat 23 maatregelen met (wets-)wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.
Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.
Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van professionals en managers en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.
De impact van het programma ‘Participatiewet in balans' op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. Een goede begeleiding van het gemeentelijk veld is daarom noodzakelijk om inwoners én uitvoering optimaal te ondersteunen bij alle wijzigingen die zijn voorzien.
Het project 'Implementatie Participatiewet Spoor 1' richt zich op de gemeentelijke activiteiten voor de implementatie van de 21 maatregelen van spoor 1 in drie fases;
de voorbereiding in 2024 en 2025,
de implementatie in 2025, 2026 en 2027,
en de evaluatie en bijsturing in 2026 en 2027.
In overleg met het Ministerie van SZW en Divosa is een implementatie-aanpak uitgewerkt. Het project levert in het ondersteuningsaanbod aan gemeenten concrete implementatie-producten, zoals impactanalyses, handreikingen, routekaarten, Q&A's, formats, bijeenkomsten voor gemeenten en ketenpartners en fysieke en digitale voorlichtingsproducten.
In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van het thema Participatiewet in Balans. Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en operationeel niveau binnen het domein van de participatiewet.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod van handreikingen en materialen voor gemeenten.
Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten.
Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen.
Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten.
Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie.
De procesbegeleider draagt bij aan structurele verbeteringen (onder andere t.b.v. Spoor 2 en Spoor 3) door het signaleren van mogelijke knelpunten en het aandragen van oplossingen op basis van de praktijk.
Bij meer specifieke vragen zetten de adviseurs de collega-experts van het programma bij, of schakelen zij externe kennis in, bijvoorbeeld van SZW, Divosa, Stimulansz, de VNG, SAM, etc.
Je monitort de voortgang van de lopende trajecten en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.
Het efficiënt en effectief in staat stellen van gemeenten om de producten van het programma 'Participatiewet in balans' te gebruiken in hun dagelijkse praktijk en bij te dragen aan een succesvolle implementatie van de 23 maatregelen (Spoor 1) en indirect de doelen van Spoor 2 en 3. Terugkoppeling van verbetervoorstellen voor de implementatieproducten van het Programma.
Het opstellen van de producten en het in staat stellen van gemeenten om deze producten te gebruiken, kent een aantal resultaatgebieden:
In nauw contact met gemeenten en andere stakeholders ophalen hoe de te ontwikkelen producten op te leveren (handreikingen, factsheets, etalagelijnen, etc.).
Zorgen dat de producten inhoudelijk van goede kwaliteit zijn en deze up-to-date houden.
Gemeenten begeleiden bij de implementatie van de opgeleverde producten.
Het zorgen dat de klant- en stakeholder tevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.
Bovengenoemde producten worden voor elke wijziging opgeleverd. De wijzigingen zullen in 3 fasen geïmplementeerd worden, wat betekent dat ook de producten gefaseerd opgeleverd zullen gaan worden.
In de periode tot 1-1-2026 worden de ondersteunende producten voor de eerste 12 te implementeren wijzigingen opgeleverd.
In de periode tot 1-7-2026 worden de ondersteunende producten voor de 2 wijzigingen in het transitiejaar opgeleverd. Dit valt samen met het begeleiden van de implementatie van de eerste 12 wijzigingen en de voorbereiding op de op te leveren producten voor de laatste 9 wijzigingen die per 1-1-2027 ingaan.
Het tweede halfjaar van 2026 staat in het teken van de oplevering van de producten voor de 9 wijzigingen die per 1-1-2027 zullen ingaan. Ook zal waar nodig nog ondersteuning worden geleverd op de implementatie van de eerder ingegane wijzigingen.
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 115,-
Minimaal afgeronde opleiding op hbo-niveau;
WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau;
Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring (in de afgelopen 7 jaar) in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in de gemeentelijke uitvoering in de domeinen Werk & Inkomen bij het publieke domein;
Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
Beschikt over een aantoonbaar netwerk bij gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden en/of re-integratiebureau's in het domein van Werk & Inkomen blijkend uit het CV of de motivatiebrief.
Ervaring met het adviseren en verbinden van partijen (proces-begeleiding) in het sociaal domein (Werk, Inkomen, Schulden);
Geen ervaring of minder dan 2 jaar = 0 punten
2 tot 4 jaar ervaring = 5 punten
4 tot 6 jaar ervaring = 8 punten
6 tot 8 jaar ervaring = 12 punten
8 tot 10 jaar ervaring = 15 punten
10 jaar of meer ervaring = 20 punten
Kennis van bedrijfsprocessen bij gemeenten en/of re-integratiebureau 's op het gebied van de Participatiewet;
Niet tot nauwelijks = 0 punten
Af en toe mee te maken gehad/ beperkte kennis = 10 punten
Heeft ruime kennis en kan deze in meer detail beschrijven = 15 punten
Heeft uitgebreide kennis en kan deze vanuit eigen ervaring uitgebreid en diepgaand beschrijven = 25 punten.
Ervaring met het adviseren op operationeel en tactisch niveau binnen het sociaal domein (Werk, Inkomen, Schulden);
Geen ervaring = 0 punten
1 tot 2 jaar ervaring = 5 punten
2 tot 3 jaar ervaring = 10 punten
3 tot 4 jaar ervaring = 15 punten
4 tot 5 jaar ervaring = 20 punten
5 jaar of meer = 25 punten
Ervaring met het inkomensdomein binnen de Participatiewet op operationeel inhoudelijk niveau;
0 tot 1 jaar ervaring = 0 punten
1 tot 2 jaar ervaring = 5 punten
2 tot 3 jaar ervaring = 10 punten
3 tot 4 jaar ervaring = 15 punten
4 jaar of meer = 20 punten
Uurtarief
De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
(uurtarief laagste inschrijving / uurtarief uw inschrijving) x maximaal aantal punten
Generieke competenties voor alle VNG Realisatie functies:
Resultaatgerichtheid
Klantgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Integriteit
Zelfontwikkeling
Netwerken
Specifiek:
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Plannen en organiseren
Initiatief
Creatief
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via 'samen organiseren' en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma's (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Geplande datum eerste gesprek
donderdag 9 oktober 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Den Haag/ Utrecht/Hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31 maart 2026
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 24 tot 36 uren per week.
De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5076 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.