Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Medior beheerder ENSIA

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2028

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

10 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Alle Nederlandse gemeenten leggen jaarlijks, op één en hetzelfde moment, via één en dezelfde methode, verantwoording af over hun informatieveiligheid en datakwaliteit. Zij doen dit via de ENSIA- methode (Eenduidige Normatiek Single Information Audit). Deze methode, in combinatie met andere instrumenten, bijvoorbeeld van de Informatiebeveiligingsdienst, geeft gemeenten steeds beter inzicht in de risico's en helpt gemeenten te verbeteren. Team ENSIA faciliteert dit proces en ondersteunt gemeenten hierbij.

Vragen van deelnemers over ENSIA komen binnen bij het Servicecentrum Gemeenten (SCG). Als Medior Beheerder ondersteun je vanuit het SCG team ENSIA bij het afhandelen van deze vragen en wijzigingsverzoeken.

Verder werk je mee aan de inrichting en het testen van de applicatie binnen de 2 cycli per jaar die voor ENSIA gelden (namelijk voor verantwoording en rapportage).

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Eerste aanspreekpunt voor de deelnemers van ENSIA bij vragen of wijzigingsverzoeken;
  • Telefonische en elektronische meldingen van deelnemers in behandeling nemen;
  • Oplossen van incidenten, waar nodig in samenwerking met team ENSIA
  • Uitvoeren wijzigingsverzoeken, die vooral bestaan uit het mutaties op incident coördinatoren bij deelnemers;
  • Beantwoorden van vragen en service verzoeken over zowel de ENSIA-methodiek als de ENSIA-tool;
  • Het overdragen van meldingen naar Team ENSIA en andere interne specialisten;
  • Het bewaken van het support proces;
  • Het voorbereiden en testen van het nieuwe verantwoordingsjaar in de tool;
  • Het aanmaken van standaard oplossingen en kennis items voor externe partijen op onze self service portal (FAQ);
  • Het aanmaken van standaard oplossingen en kennis items op ons interne service portal (FAQ);
  • Rapporteren van de aangemelde incidenten en oplossingen met oog op service verbetering;
  • Het onderhouden van een prettig contact met onze deelnemers en leveranciers als visitekaartje van SCG;
  • Van 9 tot 17 uur beman je onze telefoon, support tooling en mailboxen;
  • Samen met je collega's werk je nauw samen met de extern belegde 24/7 support dienst;
  • Verrichten van zo nodig overige werkzaamheden op gelijkwaardig niveau indien dit voor de bedrijfsvoering gewenst of noodzakelijk is.

Resultaat van de opdracht

Samen met je collega's is er een eerste aanspreekpunt gerealiseerd bij SCG voor ENSIA. We zijn Single Point Of Contact (SPOC) voor onze deelnemers waar ze 24/7 terecht kunnen. Je maakt onderdeel uit van een lopend proces van het afhandelen van incidenten en verzoeken, in nauw overleg met team ENSIA. Nieuwe kennis, standaard-oplossingen en zelfhulp wordt procesmatig geborgd en up to date gehouden binnen onze service tooling en voor onze klanten op de Self Service Portal. Je zorgt samen met het klantondersteuningsteam voor een uitstekende dienst ondersteuning die iedere dag beter wordt.

Eisen

  • Minimaal afgeronde MBO 4 opleiding in de richting van ICT-beheerder;
  • Minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van FAQ's op het gebied van ICT voor gemeenten;
  • Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met klantondersteuning en het oplossen van incidenten beiden op het gebied van ICT, in de afgelopen tien (10) jaar voor gemeenten.
  • Minimaal drie (3) jaar aantoonbare ervaring met de ENSIA-tool en de ENSIA-methodiek, in de afgelopen acht (8) jaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met het klantvriendelijk beantwoorden van vragen en service verzoeken van klanten, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Ervaring met het analyseren en oplossen van incidenten en wijzigingsverzoeken.
  • Ervaring met het werken met een self service portal en het aanmaken van standaard oplossingen en kennis items voor externe en interne partijen.
  • Ervaring met het inrichten en testen van applicaties.

Competenties

  • Resultaatgerichtheid
  • Kwaliteitsgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Zelfontwikkeling
  • Netwerken

Organisatie en team

Over VNG Realisatie

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via 'samen organiseren' en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Over Servicecentrum Gemeenten

Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een serviceorganisatie 'Servicecentrum gemeenten' (SCG) gerealiseerd. Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de VNG en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten op in het ICT-domein en andere door de VNG te onderzoeken domeinen.

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek: vrijdag 28 november 2025, van 09.00 tot 12.00 uur

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr