Consulent Uitvoeringsorganisatie Huisvesting Evacuees

Veiligheidsregio Utrecht

Meerndijk 17, 3454 HM Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€65 0 tot 36 (deels oproep) Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

0 tot 36 (deels oproep)

Publicatiedatum:

25 okt 2024

Ter info: deze opdracht wordt voor nu initieel gegund aan 1 kandidaat voor 24 tot 32 uur. Vier kandidaten dienen ter achter vang als een pool van extra kandidaten voor opschaling bij urgentie. De opdrachtgever behoud zich het recht voor op het selecteren van de juiste kandidaat, als ook de daarbij 4 overige beschikbare pool kandidaten die in de toekomst op oproepbasis ingezet zouden kunnen worden.

Organisatie
Uw veiligheid, Ons werk
De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is een samenwerkingsverband van en voor de 26 Utrechtse gemeenten. Wij zorgen elke dag voor de veiligheid van alle mensen die in de regio wonen en verblijven. Dat doen wij met onze centralisten op de 112-meldkamer, onze brandweermensen en onze collega’s van de directies risicobeheersing, crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio. Wij zijn er voor de mensen in de samenleving, die rekenen op onze professionaliteit. Onze ambitie is om dat met onze partners steeds beter te doen.

De afdeling Crisistaken is onderdeel van de directie Crisisbeheersing. Onderdeel van deze afdeling is het team Uitvoeringsorganisatie Huisvesting Evacuees (UHE). Dit team begeleid op verzoek van het Rijksoverheid voor een bepaalde tijd een aantal Nederlandse staatsburgers die op enig moment door de Nederlandse overheid vanuit een crisisgebied naar Nederland zijn gerepatrieerd (of in heel specifieke gevallen zijn geëvacueerd), bij het weer een plek vinden in de Nederlandse samenleving.

Opdracht
Je begeleidt in deze opdracht een aantal Nederlandse staatsburgers (en eventueel hun kerngezin) met vaak een dubbele nationaliteit. Zij zijn door de Nederlandse overheid vanuit een crisisgebied naar Nederland gerepatrieerd. Deze begeleiding is gericht op de eerste stappen die zij moeten zetten om weer hun plaats te kunnen vinden in de Nederlandse maatschappij. Hiervoor zijn drie belangrijke zaken nodig: het op orde hebben van de formele documenten die je in Nederland nodig hebt, het vinden van eigen woonruimte en het vinden van werk/inkomen. 

Bij aankomst in Nederland is gebleken dat een aantal van de gerepatrieerden geen eigen verblijfplaats in Nederland hebben. De meesten van hen hebben lange tijd in het buitenland verbleven en zij hebben daar hun bestaan en netwerk opgebouwd. Zij hebben in Nederland geen familie of het is zo dat eventuele familie en anderen uit hun nog wel bestaande Nederlandse netwerk, niet in staat zijn om hen tijdelijk bij hen in te laten trekken of hen aan woonruimte te helpen. Tevens is gebleken dat zij op dit moment ook geen inkomen in Nederland kunnen genereren, dit doordat zij niet verbonden zijn aan een Nederlandse werkgever. Zij zijn dus technisch gezien dakloos en zitten daarbij ook zonder bron van inkomsten.

Het ministerie van BZK heeft daarom besloten om deze gerepatrieerden (bij uitzondering) voor een korte tijd een tijdelijk verblijfadres aan te bieden. Hierdoor worden zij in de gelegenheid gesteld om vanuit daar een eigen verblijfsadres te regelen en ook voor werk/inkomen te zorgen. Verder heeft het ministerie van BZK de afdeling Crisistaken van de VRU gevraagd om deze gerepatrieerden hierbij te helpen, door het verstrekken van informatie en het geven van advies hierover. Dit zodat de gerepatrieerden hierdoor en hiermee zo snel mogelijk zelf op zoek kunnen gaan naar het vinden van woonruimte en werk/inkomen.

Het daadwerkelijk regelen en realiseren van deze zaken is de eigen verantwoordelijkheid van de gerepatrieerde. Je helpt hen door middel van de door jou verstrekte informatie en de gegeven adviezen om dit proces op gang te brengen en je bent tevens degene die hierin de lijnen en voortgang bewaakt. Je bent uitdrukkelijk niet degene die de te regelen zaken praktisch voor hen uitvoert en realiseert. Dit is de eigen verantwoordelijkheid van de gerepatrieerde.

Werkzaamheden 
Je bent als Consulent UHE de richtingwijzer voor je cliënt(en) en je verstrekt aan hen de informatie die zij voor het kunnen uitvoeren van de door hen te ondernemen acties t.a.v. o.a. het vinden van woonruimte, inkomen, scholing (voor hun kinderen) e.d. nodig hebben. Daarbij ben je ook hun adviseur over hoe zij dit kunnen uitvoeren en wie zij hiervoor kunnen of moeten benaderen. Daarnaast monitor je ook of je cliënten ook wel daadwerkelijk in actie komen en indien dit niet het geval is, dan escaleer je hierover bij zowel je cliënt als ook het Hoofd Crisistaken.

Je voert hiervoor periodiek gesprekken op de tijdelijke verblijfplaats van de gerepatrieerde. Van deze gesprekken maak je verslagen die in het cliëntendossier worden opgeborgen. Omdat deze vorm van begeleiding door de afdeling Crisistaken nieuw is en je voor je cliënten hun gids bent in het doolhof van de regels en regelingen die er op het gebied van het op orde krijgen van alle benodigde documenten en ook het vinden van een woning en werk in Nederland zijn, ontwikkel je samen met je collega(s) en het hoofd Crisistaken de informatie die aan de cliënten ter beschikking kan worden gesteld. Hiervoor onderhoudt je dan ook contacten met derde organisaties.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring in het sociale domein t.a.v. het verschaffen van informatie en het geven van adviezen aan cliënten m.b.t. onder andere het op orde krijgen van de voor het in Nederland kunnen documenten, het vinden van eigen woonruimte, van werk, als ook het vinden en regelen van het juiste onderwijs voor de kinderen en het vinden van de zorg voor de leden van het gezin (benoem dit duidelijk in het cv en geef aan waar je dit uitgevoerd hebt);
2. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden én aansturen/daadwerkelijk in actie krijgen van cliënten die hun weg (weer) moeten vinden in verschillende onderdelen van het sociaal domein (benoem dit duidelijk in het cv en geeft aan vanuit welke functie je dit gedaan hebt);
3. Je bent in het bezit van een eigen auto waarmee je je cliënten kunt bezoeken (benoem dit duidelijk in de inschrijving);
4. Een maximum uurtarief van €65,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer;
5. Voeg minimaal 1 referentie toe, voorzien van naam, functie, organisatie, e-mailadres en telefoonnummer (benoem dit duidelijk in het cv);
6. Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, in woord en geschrift (benoem dit duidelijk in het CV).

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van medewerker of adviseur Sociaal domein en dat toegespitst op de inhoudelijke materie voor het vinden van eigen woonruimte en werk/inkomen (benoem dit duidelijk in het Cv en geef aan bij welke organisatie) (30 punten);
8. Je hebt aantoonbare werkervaring met het begeleiden van cliënten die informatie en advies nodig hebben over verschillende onderdelen van het sociaal domein (benoem dit duidelijk in het cv en geef hierbij minimaal voorbeelden van je ervaring hierin t.a.v. de onderdelen 1. het vinden van een woning en 2. het volledig krijgen van de daarvoor benodigde formele documenten) (25 punten);
9. Geef in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom juist jij de geschikte kandidaat hiervoor bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (25 punten);
10. Een afgeronde en relevante opleiding op minimaal Hbo bachelor niveau op het gebied van het sociale domein (15 punten);
11. Benoem duidelijk in het cv je beschikbaarheid en eventuele vakanties (5 punten).

Competenties

  • Zelfstandigheid;

  • Empathisch, zonder het zakelijke doel uit het oog te verliezen;

  • Anderen inspireren en motiveren;

  • Doorzettingsvermogen;

  • Samenwerking en teambuilding bevorderen;

  • Problemen analyseren en oplossen;

  • Resultaatgericht zijn;

  • Helder communiceren;

Relaties opbouwen en onderhouden.

Functieschaal
Deze functie is vergelijkbaar ingedeeld in functieschaal 9 van de CAR-UWO Veiligheidsregio’s (versie 2024). U wordt uitdrukkelijk gevraagd uw kandidaat met een All-in uurtarief aan te bieden welke maximaal € 65,00 (excl. BTW) mag bedragen.

Benodigd aantal professionals
5.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 1 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Planning
De gesprekken bij de VRU zijn gepland op dinsdag 5 november 2024 tussen 10.00 uur en 15.00 uur. Ieder gesprek zal maximaal drie kwartier duren. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk maandag 4 november 2024 bericht. De overige leveranciers/kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • Op dit moment worden een aantal Nederlandse staatsburgers (al dan niet met hun kerngezin) voor een tijdelijke periode opgevangen in vakantieparken verspreid over Nederland. Deze personen (je cliënten) zijn niet mobiel en je zal hen dan ook op de betreffende vakantieparken moeten bezoeken. De vakantieparken liggen in een landelijke omgeving en hierdoor is het reizen met het openbaar vervoer daarnaartoe dan ook niet mogelijk. Je dient dan ook je eigen (zakelijke) auto te gebruiken. Hiervoor ontvang je een kilometervergoeding per daadwerkelijk afgelegde kilometers;

  • Omdat de werkzaamheden van het team UHE altijd tijdelijk zijn, niet duidelijk is wanneer het team opnieuw actief moet worden en het dan zo is dat dit team binnen 24 tot 48 uur bemenst moet zijn, is besloten dat hiervoor een pool van voor deze rol geschikte kandidaten op ZZP-basis of op detacheringsbasis wordt gecreëerd. De professionals die in deze pool zijn opgenomen hoeven zich hiervoor niet exclusief beschikbaar te houden, maar zullen in het geval het team moet worden geactiveerd of moet worden uitgebreid wel als eerste worden gebeld hiervoor;

  • Voor nu wordt per direct 1 Consulent UHE gezocht.

  • Het uurtarief is inclusief alle overige kosten en toeslagen.

  • De VRU vraagt bij aanvang van de opdracht om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Hiervan moet een kopie, samen met het tonen van een ID-bewijs, bij voorkeur worden overhandigd op de 1e

  • Indien opdrachtnemer bij hem in dienst zijnde personeel ter beschikking stelt, dan staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.