Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Kwartiermaker M&O

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 13 dagen
135 Noord-Holland

Uren per week:

30 - 36

Publicatiedatum:

18 sept 2025

Omschrijving

De splitsing van Waternet in waterschap AGV en een aangepaste stichting voor Amsterdamse watertaken is in volle gang, met als geplande splitsingsdatum 1-1-2026. Aan de opbouw van de zelfstandige ambtelijke organisatie van het waterschap die per 1-1-2026 start, wordt op dit moment hard gewerkt. Alleen aan de opbouw van een M&O-organisatie voor AGV nog niet. Dit mede doordat de plek van een afdelingshoofd M&O per 1-10-2025 vacant komt, terwijl de afdeling ook uitvoering geeft aan cruciale processen voor de splitsing, zoals de plaatsingsprocedures. Er moet zowel gebouwd worden aan een M&O-afdeling van AGV, als aan de 'organisatie AGV' (met een belangrijke organisatiekundig aspect). Bovenstaande werkzaamheden moeten nu reeds starten. Daarom wordt iemand op interim-basis gezocht.

Werkzaamheden
De kwartiermaker M&O AGV is verantwoordelijk voor:
  • De opbouw van een M&O-afdeling (ca. 45 fte) van AGV én voor het mede-vormgeven van een AGV-organisatie die past bij de positionering van het waterschap en de in het organisatieplan vastgestelde inrichtingsprincipes.
  • Tussen 1-1-2026 en einde contract ook overdracht aan nieuw afdelingshoofd M&O
  • Ontwikkelen en bewaken van de organisatievisie;
  • Meedenken met cultuurtrajecten
  • Adviseren van de directie AGV.

Eisen

  • Minimaal 10 jaar ervaring in een vergelijkbare rol als (interim)afdelingshoofd of kwartiermaker M&O, HRM, oid
  • Afgeronde HBO-opleiding in een relevant gebied zoals: personeelswetenschappen, organisatiekunde, etc.
  • Aantoonbare eerdere ervaring met een reorganisatie, zoals een splitsing of fusie van een organisatie met meer dan 1000 medewerkers, in een sleutelrol.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kandidaat heeft ervaring met werken bij een Waterschap (25p)
    - minder dan 5 jaar
    - tussen 5 en 10 jaar
    - meer dan 10 jaar.
  • Aantoonbare ervaring met strategisch adviseren en gesprekspartner zijn voor directie. (toelichten op het voorblad) (50p)
  • In bezit van een WO-opleiding in de richting van personeelswetenschappen, organisatiekunde, etc. (25p)
Competenties
  • Goede communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling) en het vermogen om complexe informatie op een begrijpelijke manier over te brengen.
  • Gevoelig voor verhoudingen in een complex besturingsmodel
  • Flexibel
  • Klantgericht
  • Sterke analytische vaardigheden
  • Financieel bewust
  • Stressbestendig

Organisatie en team

Doelstelling afdeling M&O
De afdeling stelt kaders op en adviseert en ondersteunt op basis daarvan de integraal managers bij de uitvoering van de taken op het gebied van personeelsbeleid, werving en selectie, ziekteverzuim, arbeidsomstandigheden en kwaliteit, leren en organisatieontwikkeling. Voor de doorontwikkeling van de afdelingen en teams voert het onderzoek uit, adviseert het ten aanzien van organisatie inrichting, werkprocessen en veranderprocessen.

Hoofdtaken afdeling M&O:
De afdeling is verantwoordelijk voor:
  • de beleidskaders voor personeelsbeleid, werving en selectie, opleidingsbeleid, kwaliteit Arbo en milieu (zoals ISO 9001:VCA; ISO 45001 en ISO 14001);
  • het voeren van een personeels- en salarisadministratie;
  • de personeelsbegroting van de organisatie;
  • organisatieonderzoek en ondersteunen van afdelingen en teams bij de doorontwikkeling van de organisatie.
  • advisering van de directie en management.
  • opleidingsinfrastructuur (Water Academie samen met Amsterdam)
  • ondersteuning van management, directie en bestuur (bemensing en kwaliteit van secretariaten)
Teamindeling
  • HR&KAM: verantwoordelijk voor HR-organisatie en KAM;
  • Management ondersteuning: verantwoordelijk voor bestuurs-, directie- en managementondersteuning.
Er wordt gebruik gemaakt van externe capaciteit: vertrouwenspersonen, Bedrijfsmaatschappelijk Werk, bedrijfsartsen en coördinator integriteit.

Ontwikkelopgave:
  • Basis op orde. Daarmee wordt bedoeld dat de HR administratie (met ringfencing) zodanig is ingericht dat daarmee juiste, transparante en bruikbare rapportages beschikbaar zijn. Verder wordt daarmee bedoeld dat het HR beleid op orde komt.
  • Een doorontwikkeling van de HRM functie is wenselijk. Niet alleen het voeren van administratie, maar ook het adviseren van directie ten aanzien van de actueel personeelsbeleid en ondersteuning van afdelingsmanagers en teamleiders bij het uitvoeren van het personeelsbeleid.
  • Organisatieverandering. Dit is een structurele rol die ertoe moet gaan bijdragen dat de organisatie ontwikkeld, doorontwikkeld en verbeterd. Op termijn moet dit ertoe leiden dat de waterschapsorganisatie doeltreffender en doelmatiger werkt en tijdig en adequaat op veranderingen in de maatschappij reageert.

Gespreksinformatie

Data matchgesprek: 8 oktober 2025 - 13:00 en 17:00u.
Gesprekken vinden plaats op locatie, gelieve hier rekening mee te houden.
Het matchgesprek wordt gehouden op basis van de aangeleverde gegevens en competenties van de kandidaat (CV) in combinatie met de behoefte uit deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
LET OP:
  • Deze functie is wel geschikt voor een zzp'er of zzp via intermediair.
  • Waternet hanteert de WNT norm.
  • Waternet hanteert een maximum van €135,- per uur, dit is algemeen Waternet beleid (het maximaal uurtarief voor deze uitvraag vindt u op pagina 1).
  • Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.
  • De totale opdrachtwaarde, inclusief verlengingen, is maximaal €500.000,-
  • Het is mogelijk meerdere offertes aan te leveren, maximaal 5 per leverancier.
  • Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur