Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Als Adviseur Arbo en preventie ben je verantwoordelijk voor het waarborgen van een gezonde en veilige werkomgeving binnen de organisatie. Je ontwikkelt, implementeert en evalueert beleid op het gebied van arbeidsomstandigheden, met als doel risico's te minimaliseren en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Daarnaast ben je hierarchisch leidinggevende van een klein team Preventiemedewerkers. De Adviseur Arbo en preventie speelt een cruciale rol in het creeren van een veilige en gezonde werkomgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren.
Werkzaamheden: Risicoanalyse: Begeleiden van periodieke risicoanalyses en -evaluaties (waaronder de RI&E) om potentiele gevaren te identificeren en passende maatregelen te treffen. Het opstellen van plannen van aanpak naar aanleiding van de RI&E en deze monitoren en bijsturen. Het periodiek evalueren en actualiseren van de RI&E en deze monitoren en bijsturen; Signalering: Signaleren van risicos en knelpunten rond veiligheid en gezondheid en het doen van verbetervoorstellen. Het coordineren van acties die nodig zijn om te voldoen aan de wettelijke eisen in de Arbowetgeving. Het volgen van interne- en externe ontwikkelingen en het uitwerken van beleid in procedures en werkinstructies en het controleren van de naleving hiervan; Advies en ondersteuning: Adviseren van het management en medewerkers over Arbo-gerelateerde kwesties, en ondersteunen bij de implementatie van preventieve maatregelen; Wet- en regelgeving: Op de hoogte blijven van relevante wet- en regelgeving en zorgen voor naleving binnen de organisatie; Incidentafhandeling: Coordineren van de afhandeling van arbeidsongevallen en incidenten, inclusief het opstellen van rapportages en verbeterplannen; Training en bewustwording: Organiseren van trainingen en voorlichting met betrekking tot veiligheid en gezondheid. Medewerkers informeren over hun rechten en plichten ten aanzien van arbeidsomstandigheden. Het bevorderen van bewustwording en een proactieve houding ten aanzien van veiligheid en gezondheid op de werkvloer; Samenwerking: Samenwerken met interne afdelingen, externe partijen en overheidsinstanties om de arbodoelstellingen te bereiken; Periodieke evaluatie: Evalueren van het arbobeleid en implementeren van verbeteringen op basis van verkregen inzichten en feedback; Bedrijfshulpverlening: Opstellen van het BHV beleid, het coordineren van het BHV-team en zorgdragen voor de continuiteit van de BHV-organisatie. Het organiseren van oefeningen en trainingen voor bedrijfshulpverleners.
Als Adviseur ben je bovendien verantwoordelijk voor het aansturen van de werkzaamheden van de preventiemedewerkers en geef je hierarchisch leiding aan dit team. Daarnaast fungeer je als centraal aanspreekpunt binnen de organisatie en ben je de linking pin richting de ondernemingsraad (OR). Je hebt tevens de rol van voorzitter van de Arbo commissie. Samen met het team preventiemedewerkers werk je aan de harmonisatie van taken en werkwijzen, en draag je actief bij aan de verdere professionalisering van het arbobeleid.
Eisen
Vereisten / knock-outcriteria - Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding; - Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als leidinggevende met aansturing en coaching van collegas; - Aantoonbare kennis van Arbowetgeving en aanpalende normen doormiddel van een afgeronde opleiding en of cursus. Benoem dit concreet in het cv; - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met advisering aan collegas en bestuur; - Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met RI&E. Benoem dit concreet in het cv waar dit is opgedaan; - Aantoonbare werkervaring met het inrichten en uitvoeren van een arbobeleid.
Wensen en competenties
Wensen
Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding gericht op Arbo en of veiligheid (20 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende met aansturing en coaching van collegas (20 punten);
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering aan collegas en bestuur (15 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met RI&E. Benoem dit concreet in het cv waar dit is opgedaan (30 punten);
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het inrichten en uitvoeren van een arbobeleid (15 punten).
Competenties
Je hebt enige jaren ervaring op het gebied van leidinggeven: Je hebt gedegen kennis van Arbowetgeving en relevante normen;
Je hebt sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om mensen te motiveren;
Je hebt analytisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen;
Je hebt een proactieve houding en bent in staat om zelfstandig te werken.
Organisatie en team
Organisatie Bevolkingsonderzoek Nederland (BVO) in haar huidige vorm bestaat sinds januari 2022. De nieuwe (landelijke) organisatie is ontstaan uit een fusie van vijf regionale organisaties. Bevolkingsonderzoek Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoering van drie bevolkingsonderzoeken in Nederland: wij screenen verschillende bevolkingsgroepen op baarmoederhalskanker, darmkanker en borstkanker. Ruim 4,5 miljoen Nederlanders worden jaarlijks uitgenodigd voor een of meerdere van deze bevolkingsonderzoeken. Bij onze organisatie werken 950 collega's aan hetzelfde doel: een bijdrage leveren aan de vroegtijdige opsporing van kanker. Vroege opsporing helpt! Het vergroot de kans op een succesvolle behandeling en vaak is ook een minder ingrijpende behandeling nodig. Wij zijn trots op ons werk en op onze maatschappelijke bijdrage. Onze kernwaarden betrokken, betrouwbaar en bereikbaar komen tot uiting in onze interne organisatie en de relatie tot de buitenwereld. Ze bieden ons richting om ons werk en onze organisatie steeds weer te verbeteren. #SamenvoormiljoenenNederlanders!
Gespreksinformatie
De gesprekken vinden plaats naar verwachting tussen 28 en 30 oktober 2025. Vragen over de procedure kunnen gesteld worden tot woensdag 22 oktober 2025, 09.00 uur. Antwoorden worden uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025.
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
Goed om te weten: voor deze functie is hybride werken mogelijk! Je kunt vanuit huis werken en vanaf een of meerdere van onze (landelijke) kantoren. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht. CV-eisen - Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Werkdagen In overleg Overige informatie Bevolkingsonderzoek Nederland vraagt bij aanvang van de opdracht om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Hiervan moet een kopie, samen met het tonen van een ID-bewijs, worden overhandigd op de eerste werkdag. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 27 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.