Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen
Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Verandermanager digitale transformatie

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

22 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Context en achtergronda
Om deze dienstverlening toekomstbestendig te maken, loopt het programma Toekomstvaste Informatievoorziening (TV-IV).

Binnen dit programma lopen meerdere projecten, waaronder:

  1. Slim procesmatig en zaakgericht samenwerken – gericht op het inventariseren, verbeteren en borgen van processen, en het implementeren van procesmatig, zaakgericht en digitaal samenwerken.
  2. Digitaal Leiderschap bij transformeren en digitaliseren – gericht op het versterken van management en leidinggevenden in hun rol bij digitale transformatie.

Voor beide trajecten is een ervaren verandermanager nodig die leidinggeeft aan het project-veranderteam, voortgang en resultaat bewaakt en de organisatie helpt de omslag te maken naar digitaal procesmatig, zaakgericht samenwerken en digitaal leiderschap. De verandermanager begeleidt en faciliteert samen met een project-veranderteam daarmee transitieteams in de organisatie bij het realiseren van een duurzame digitale verandering. Tevens heeft hij oog voor zowel strategie als praktijk in de transitie naar digitaal procesmatig en zaakgericht samenwerken, versterkt ketendenken en stimuleert digitaal leiderschap op alle niveaus.

Doel van de opdracht
De verandermanager is verantwoordelijk voor het leiden van de verandertrajecten Slim procesmatig en zaakgericht samenwerken en Digitaal Leiderschap bij transformeren en digitaliseren.

Belangrijke accenten daarbij zijn:

  • Het realiseren van organisatiebrede adoptie van procesmatig, zaakgericht en digitaal samenwerken.
  • De organisatorische verandering/ implementatie; m.b.v. de ‘kapstok’ procesmatig werken de implementatie van het zaaksysteem, Microsoft Teams en de digitale werkomgeving in de organisatie realiseren.
  • Het ontwikkelen van management en leidinggevenden in hun vermogen om IT en digitalisering strategisch in te zetten als stuurinstrument voor de organisatie.
  • Het versterken van eigenaarschap en opdrachtgeverschap van managers bij digitaliserings- en veranderopgaven.

Werkzaamheden en resultaten

Voor Slim procesmatig en zaakgericht samenwerken

  • Leiden van alle fasen in de verandering (Verankeren, veranderen, verrijken).
  • Aansturen van project-veranderteam met procesmanagers, specialisten en adviseurs.
  • Zorgen voor inventarisatie, modellering en optimalisatie van processen.
  • Zorgen voor de organisatie, implementatie van het zaaksysteem en werken met Microsoft Teams (dus niet de ICT-technische implementatie)
  • Afstemmen met projectleiders in het programma waar de technische ICT implementaties (werkplek, systemen) plaatsvinden.
  • Rapporteren over voortgang, resultaten en knelpunten.

Voor Digitaal Leiderschap

  • Ontwikkelen en uitvoeren van een aanpak voor digitaal leiderschap.
  • Organiseren van trajecten waarin management leert IT en digitalisering als strategisch instrument te gebruiken voor sturing, vernieuwing en verantwoording.
  • Creëren van bewustzijn bij leidinggevenden over hun rol in eigenaarschap en opdrachtgeverschap bij digitaliseringsopgaven.
  • Opzetten van workshops, intervisies en trainingen waarin managers leren sturen op digitale verandering en informatievoorziening.
  • Stimuleren van voorbeeldgedrag en verankering van digitale transformatie in de managementcyclus.

Concrete resultaten o.a.:

  • Transitieplannen en voortgangsrapportages.
  • Roadmap en procesoverzicht voor procesmatig, zaakgericht digitaal samenwerken.
  • Geïmplementeerde manier van werken in de organisatie op basis van processen, zaakgericht (met een zaaksysteem) en digitaal samenwerken (in MS Teams), waarbij tevens pilots gedaan worden met AI om te verbeteren.
  • Procesmodellen, formats en governance-structuur.
  • Leiderschapsprogramma met trainingen, intervisies en praktijkopdrachten.
  • Meetbare resultaten in adoptie, eigenaarschap en verandervermogen.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als verandermanager binnen complexe veranderopgaven bij een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare kennis en werkervaring met procesmanagement, optimalisatie en implementatie van procesgestuurd en zaakgericht werken (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan doormiddel van voorbeelden);
  • Aantoonbare werkervaring met digitale transformatieprojecten waarbij digitalisering en organisatorische verandering onlosmakelijk verbonden zijn (benoem duidelijk in het cv welke projecten dit betrof);
  • Aantoonbare werkervaring met het implementeren van zaakgericht werken en digitale samenwerking op basis van Microsoft 365 (teams) (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);
  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement en adoptiebegeleiding( benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als verandermanager binnen complexe veranderopgaven bij een overheidsorganisatie (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het opzetten van governance-, eigenaarschap- en beheerstructuren (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in politiek-bestuurlijke omgevingen (benoemd duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met procesmatig en zaakgericht werken (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met digitale werkomgevingen en Microsoft 365 (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met leiderschap in verandermanagement en digitale transformatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (20 punten).

Competenties

  • Inspirerend leider die vertrouwen wekt en samenwerking stimuleert.
  • Bruggenbouwer tussen strategie, bestuur en uitvoering.
  • Resultaatgericht en gedreven, met oog voor de menskant en veranderpsychologie.
  • Klantwaarde gedreven.
  • Sensitief voor eigenaarschap en verantwoordelijkheden in complexe organisaties.

Organisatie en team

Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.00ens van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe.
Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

 Organisatie

  • De verandermanager maakt deel uit van het programma TV-IV en rapporteert aan de programmamanager.
  • Werkt nauw samen met project-veranderteam, en in de lijnorganisatie met transitieteams.
  • Werkt met managers en leidinggevenden in hun rol als proceseigenaren en opdrachtgever van digitaliseringsvraagstukken

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Nee

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nvt

Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend. Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vrij

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr