Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amstelveen
Logo van Gemeente Amstelveen

Data- en informatiearchitect (AI26-1573)

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

20 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

22 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ontwikkeling van architectuurproducten voor Datamanagement & Informatievoorziening

De ambtelijke organisatie van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer (hierna: de AA-organisatie) wil de twee thema's Datamanagement (afkorting: Data) en Informatievoorziening (afkorting: IV) verder professionaliseren, om bij te dragen aan de doelen en ambities van de organisatie. NB: 'informatievoorziening' wordt in de GEMMA aangeduid als Informatiebeheer en Duurzame Toegankelijkheid.

Om dit goed te kunnen doen, is een heldere en samenhangende architectuur nodig voor beide thema's. Hiervoor zijn wij op zoek naar een ervaren en pragmatische architect die een set architectuurproducten ontwikkelt, oplevert en gedurende de opdracht kennis overdraagt zodat onze eigen organisatie de producten kan toepassen en onderhouden.

Doel van de opdracht

Het doel van de opdracht is om, samen met de organisatie, te komen tot een samenhangend geheel van architectuurproducten waarmee de AA-organisatie beschikt over

  • een visie op haar toekomstig datalandschap, informatielandschap en organisatie, om de ambities van de organisatie te bewerkstelligen.
  • een helder inzicht krijgt in de huidige situatie van Datamanagement en Informatievoorziening;
  • een roadmap voor het thema Informatievoorziening, die de stappen weergeeft om van de huidige naar de toekomstige inrichting te komen.

Uitgangspunten

  • We willen 'just-enough' architectuurdocumenten: kort-maar-krachtig, met net voldoende inhoud om bruikbaar te zijn voor de businessorganisatie. Geen lijvige boekwerken die een navenante investering vergen aan tijd;
  • De architectuur voor beide thema's dient in onderlinge samenhang te worden ontwikkeld, zodat keuzes op het ene domein passen bij keuzes op het andere;
  • De architectuur dient aan te sluiten op relevante standaarden (NORA, GEMMA, Common Ground, DAMA-DMBOK), maar dient pragmatisch vertaald te worden naar de praktijk van de AA-organisatie.
  • De in te huren architect draagt gedurende de hele uitvoering van de opdracht kennis over aan onze interne medewerkers. Dit mag niet iets zijn dat alleen aan het eind plaatsvindt.

Op te leveren deliverables

De externe architect ontwikkelt, in nauwe afstemming met de opdrachtgever, enterprise architect en betrokken medewerkers, zes deliverables met minimaal deze inhoud:

1. Enterprise Data & Informatie architectuur: een overkoepelende architectuurvisie, voor beide thema's, op de ontwikkeling van onze organisatie en haar data- & informatielandschap, voor de komende ca. 5 jaar. Bestanddelen van deze deliverable zijn:

a. Definitie en reikwijdte van de thema's en kernbegrippen (dit bestanddeel is tijdig beschikbaar en kan overgenomen worden);

b. De (externe) kaders, doelen en ambities van de AA-organisatie die de basis vormen van de architectuurvisie (dit is reeds vastgelegd in andere documenten en kan overgenomen worden);

c. De lange termijn architectuurvisie op de organisatie en haar data- en informatielandschap, om de ambities te kunnen realiseren

d. De architectuurprincipes die gehanteerd worden om deze visie en toekomstige inrichting vorm te geven, in de vorm van titel-beschrijving-rationale-implicaties. AA kent reeds enige architectuurprincipes, maar deze achten we als onvolledig, en de onderbouwing met rationale en implicaties is niet overal aanwezig. We verwachten van u een kritische analyse op de bestaande principes en een voorstel voor de aanvulling daarvan.

2. Visualisatie van de huidige situatie Data (IST): het grafisch visualiseren en overzichtelijk maken van de huidige situatie van dataobjecten, datastromen, datasets en opslaglocaties; inzicht in hoe data nu door processen en systemen loopt en waar knelpunten zitten.

3. Visualisatie van de huidige situatie Informatievoorziening (IST): het grafisch visualiseren en overzichtelijk maken van de huidige processen, systemen en opslagoplossingen; inzicht in de levenscyclus van informatieobjecten en de belangrijkste knelpunten.

4. Doelarchitectuur Datagedreven Werken (SOLL): Uitwerking van de visie naar de toekomstige inrichting van het data- en applicatielandschap, minimaal op de dimensies organisatie, dataobjecten en datastromen, applicaties en ondersteunende techniek. Dit betreft zowel de datastromen t.b.v. de bedrijfsprocessen als de datastromen t.b.v. analyse en managementinformatie. Kernaspecten hierbij zijn data uitwisseling, datakwaliteit, dataminimalisatie en data-governance.

5. Doelarchitectuur Informatievoorziening (SOLL): Uitwerking van de visie naar de toekomstige inrichting van het informatielandschap, minimaal op de dimensies organisatie, informatieobjecten en informatiestromen, applicaties en ondersteunende techniek. De architectuur dient de gehele informatielevenscyclus te beslaan: van ontstaan t/m archivering en vernietiging. Kernaspecten hierbij zijn vindbaarheid, duurzame toegankelijkheid, betrouwbaarheid, bewaartermijnen en vernietiging.

6. Roadmap Informatievoorziening: Concreet stappenplan met acties voor korte, middellange en langere termijn. Inclusief afhankelijkheden en randvoorwaarden; praktische aanbevelingen voor implementatie en governance.

Eisen

  • Op cv aantoonbaar een afgeronde HBO Bachelor (4 jaar) opleiding.
  • Op cv aantoonbaar minimaal 4 jaar werkervaring als Data en/of informatie architect in de afgelopen 6 jaar binnen een overheidsorganisatie.
  • Op CV aantoonbaar kennis van overheidsstandaarden zoals NORA, GEMMA en Common Ground.

Wensen en competenties

Wensen

  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar ervaring binnen een gemeente. (Weging: 20)
  • Op CV aantoonbaar van de DAMA-DMBOK methodiek. (Weging: 10)
  • Op CV aantoonbaar ervaring met architectuurvraagstukken rond DMS, zaaksystemen en duurzame opslagvoorzieningen (zoals eDepot of pre-Depot, Enterprise Search, etc.) (Weging: 20)

Competenties

  • Je hebt een eigen visie op Data- en informatiearchitectuur;
  • Je beschikt over analytisch vermogen om complexe vraagstukken te doorgronden;
  • Je bent sterk in plannen en organiseren; zowel het plannen van je eigen werk als het managen van afhankelijkheden, bijvoorbeeld werk van anderen;
  • Je werkt resultaatgericht; je maakt heldere afspraken over het resultaat en komt deze na. En indien nodig ben je vaardig om ons aan onze afspraken te houden;
  • Je bent communicatief vaardig; je kunt complexe materie begrijpelijk uitleggen;
  • Je beschikt over overtuigingskracht en kunt verschillende belangen verbinden;
  • Je kunt theorie pragmatisch toepassen en flexibel schakelen tussen strategie, tactiek en operatie.

Organisatie en team

De ambtelijke organisatie van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer (hierna: de AA-organisatie) wil de twee thema's Datamanagement (afkorting: Data) en Informatievoorziening (afkorting: IV) verder professionaliseren, om bij te dragen aan de doelen en ambities van de organisatie.

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.

Gespreksinformatie

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Beoordelingscriteria:

  • Verificatie kandidaat met de aangeboden CV
  • Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.
  • Competenties voor deze uitvraag.
  • In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

VOG

Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel 'eisen', is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr