Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen
Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Projectleider Complexe Huisvestingstrajecten: Flexwonen & Internationale Werknemers

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Er spelen twee specifieke en complexe huisvestingsopgaven in De Wolden en Hoogeveen. Het eerste aandachtspunt is huisvesting in de sector middenhuur t.b.v. starters en doorstromers die nu tussen wal- en schip belanden. Ze verdienen teveel voor sociale huur en te weinig om te kunnen kopen. Het tweede aandachtspunt is de huisvesting van internationale werknemers. Er is beleid opgesteld voor de huisvesting van deze doelgroep, hier is de afgelopen anderhalfjaar ook een uitvoeringsbeleid voor ontwikkeld. Het uitvoeringsbeleid dient nog verder te worden uitgewerkt. Deze huisvestingsopgaven vragen om een projectleider die zowel bestuurlijk sensitief als uitvoerend sterk is, iemand die beleid kan vertalen naar resultaat en de samenwerking weet te organiseren tussen gemeenten, markt, provincie en Rijk.

Opdracht

Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. Naast het versnellen van woningbouw ligt de focus op twee urgente en complexe trajecten:
  • Realisatie van flexwoningen voor middenhuurdoelgroepen;
  • Gestructureerde en duurzame huisvesting van internationale werknemers.
Bij beide gemeenten lopen drie hoofdtrajecten:
  • Realisatie 40 flexwoningen t.b.v. middenhuur in Hoogeveen;
  • Grootschalig herontwikkeling Gemeente de Wolden t.b.v. huisvesting internationale werknemers;
  • Uitwerking laatste fase uitvoeringsbeleid huisvesting internationale werknemers Hoogeveen en laatste fase ontwikkeling van beleid De Wolden.

Hoogeveen Realisatie van 40 flexwoningen

Het haalbaarheidsonderzoek en de participatie zijn afgerond. De opdracht bevindt zich nu in de fase van contractvorming met marktpartijen en de voorbereiding van de vergunningaanvraag. De projectleider draagt de verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke onderbouwing, de voortgang van technische onderzoeken en het samenbrengen van alle onderdelen tot een volledige vergunningaanvraag binnen de gestelde planning. Aansluitend organiseert de projectleider de aanhaking van de gemeentelijke organisatie op de bouw- en realisatiefase.

De Wolden Herontwikkeling grootschalige locatie

Er is een initiatief voor een grootschalige ontwikkeling gericht op huisvesting van internationale werknemers. De projectleider is regisseur van een haalbaarheids- en locatiestudie, zorgt voor afstemming met alle stakeholders en weet de belangen van markt, omgeving en bestuur met elkaar te verbinden om deze complexe ontwikkelopgave verder te brengen. In gemeente de Wolden dient beleid te worden vastgesteld voor de huisvesting van internationale werknemers. In Hoogeveen heeft de gemeenteraad in januari 2023 de visie huisvesting arbeidsmigranten vastgesteld. Deze visie kent een uitvoeringsprogramma met themas die in gang zijn gezet om een goede implementatie van het beleid binnen de gemeente te creeren. Dit heeft geleid tot een herontwikkeling van het beleid, deze dient uiteindelijk nog te worden vastgesteld. Het ontwikkelteam heeft de afgelopen anderhalf jaar gewerkt, samen met de uitvoering, aan deze complexe vraagstukken en herontwikkeling. Er is een toolkit ontwikkeld om deze complexe materie te implementeren in de organisatie.De volgende fase vraagt om een herijking van capaciteit binnen de organisatie. Dit capaciteitsvraagstuk wordt onderzocht en omgezet in een structurele organisatievorm zodat het beleid duurzaam uitgevoerd kan worden.

Kerntaken

  • Eindverantwoordelijk voor de realisatie van 40 flexwoningen: van contractvorming tot vergunningverlening en realisatie, inclusief het sluiten van een beheerovereenkomst voor groenonderhoud;
  • Projectleider en aanjager voor de grootschalige herontwikkeling voor huisvesting internationale werknemers in De Wolden;
  • Afronden en bestuurlijk laten vaststellen van plan van aanpak en businessplan voor een locatie voor de huisvesting van internationale werknemers in De Wolden;
  • Stakeholdermanagement richting college, raad, marktpartijen, bewoners en provincie rond de huisvesting van internationale werknemers in beide gemeenten;
  • Verantwoordelijk voor planning, financien, risicos en besluitvorming van bovenstaande projecten;
  • Samenwerking met interne gemeentelijke projectstructuren;
  • Rapporteren aan management en bestuur.
De bestaande projectorganisatie wordt verder versterkt met gerichte executiekracht en duidelijke verantwoordelijkheden richting uitvoering en beheer.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider (beleidsontwikkeling en uitvoering) op het gebied van flexwonen in de afgelopen 4 jaar.

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider (beleidsontwikkeling en uitvoering) op het gebied van huisvesting internationale werknemers in de afgelopen 4 jaar.

  • Aantoonbare werkervaring met realisatie van deze projecten in publiek-private samenwerking.

  • Een maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief Flextender fee).

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met burgerparticipatie in complexe opgaven.

Wensen en competenties

Gunningscriteria

  • Aantoonbare werkervaring met de realisatie van flexwoon projecten in Drenthe; (35 punten)

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider fysieke leefomgeving; (20 punten)

  • Aantoonbare kennis van bouwprocessen en vergunningverlening in flexwoon en huisvesting internationale werknemer projecten; (10 punten)

  • Aantoonbaar lid van het Platform Netwerk Flexwonen Drenthe, benoem dit duidelijk in het cv; (10 punten)

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren, structureren en realiseren van publiek-private samenwerkingen, waarbij overheden en marktpartijen gezamenlijk uitvoering geven aan complexe huisvesting- en woningbouwopgaven, geef hiervan een aparte toelichting in het cv; (20 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met ketensamenwerking en de doorontwikkeling van visie naar uitvoering, benoem dit duidelijk in het cv; (5 punten)

Competenties

  • Strategisch en tactisch sterk: weet bestuurlijke en politieke belangen te verbinden met uitvoerbare oplossingen.

  • Resultaatgericht en doelbewust: brengt projecten daadwerkelijk van visie naar realisatie binnen de afgesproken termijnen.

  • Analytisch scherp: doorgrondt complexe opgaven en weet snel tot de kern van knelpunten te komen.

  • Verbindend leider: creeert vertrouwen en samenwerking tussen bestuur, organisatie, markt en omgeving.

  • Procesversneller: herkent patronen die vertragen en weet besluitvorming effectief te organiseren.

  • Bestuurlijk sensitief: beweegt soepel binnen politieke verhoudingen zonder de inhoud uit het oog te verliezen.

  • Bouwkundig onderlegd: begrijpt de technische, ruimtelijke en uitvoeringsaspecten van woningbouwprojecten.

  • Netwerkgedreven: beschikt over een breed en diep netwerk binnen het fysieke domein (gemeenten, provincies, Rijk, marktpartijen) en weet beleid op deze niveaus te agenderen.

  • Zelfstartend en zelfstandig: neemt eigenaarschap binnen complexe omgevingen en beweegt moeiteloos tussen strategie en uitvoering.

Organisatie en team

De opdrachtgever betreft de gemeenten Hoogeveen en De Wolden. Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. De bestaande projectorganisatie wordt verder versterkt met gerichte executiekracht en duidelijke verantwoordelijkheden richting uitvoering en beheer. Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025, van 09:00 uur tot 11:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 3 december 2025 bericht. De beste 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nvt. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur