Beleidsadviseur cultuur

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 5 dagen
100 20-32 uur Drenthe

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

20 - 32

Publicatiedatum:

11 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De beleidsadvisering op het gebied van cultuur is een verantwoordelijkheid van het netwerk bestuur (team Welzijn, Sport en cultuur). Je bent verantwoordelijk alles wat beleidsmatig met cultuur te maken heeft in de gemeente De Wolden.

  • Jij hebt de regie in het cultuurbeleid en zorgt voor de realisatie van ambities voor hoofdzakelijk de gemeente De Wolden. De cultuurnota van De Wolden is hierin leidend.

Je monitort, in samenwerking met de cultuurcoaches, de voortgang van de uitvoeringsagenda cultuur en waar nodig stuur je bij. Ook zorg jij ervoor dat cultuur goed vertegenwoordigd is in andere integrale beleidsontwikkelingen breed binnen het sociaal domein.

Werkzaamheden:

  • Je vertaalt de cultuurvisie de komende maanden naar een uitvoeringsagenda.

  • Je verricht allerlei beleidstaken zoals het verstrekken van subsidies, waar nodig schrijf je adviezen voor college en raad, je bent betrokken bij de verantwoording in de P&C cyclus (kadernota, begroting, jaarrekening) en ook ben je betrokken bij grotere culturele evenementen.

  • Je bent als accounthouder de gesprekspartner voor de culturele instellingen zoals biblionet, cultuurklik, musea, verenigingen etc. Je bent verantwoordelijk voor het subsidieproces naar deze partijen en waar nodig de bestuurlijke verantwoording van de jaarrekening en begroting. Daarnaast stem je met deze partijen de ontwikkelingen en voortgang van diverse projecten en activiteiten af.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur cultuur.
  • Een maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur cultuur.
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleidsadviezen voor cultuur, verstrekken van subsidies, het accountmanagement met grotere culturele instellingen zoals bibliotheken of instelling die het culturele schoolse en naschoolse aanbod opstelt en uitvoert. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Competenties

  • Samenwerken.
  • Analytisch.
  • Communicatief in woord en geschrift.
  • Resultaatgericht.
  • Zelfstandig.

Organisatie en team

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Gespreksinformatie

Planning

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 23 oktober 2025, van 09:00 uur tot 13:00 uur.

  • Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 oktober 2025 bericht.

  • Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

  • Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 15 oktober 2025, 09:00 uur.

  • De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 16 oktober 2025 gepubliceerd op onze website.

  • De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 17 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Selectieproces

  • Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen.
    Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2.

  • Stap 2: Selectie cv's die aan de organisatie worden voorgelegd.
    De 10 kandidaten die het beste scoren op de gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek.
    De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

  • Stap 4: Selectiegesprek.
    In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het profiel, met name de competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.  

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag  
Is hybride werken mogelijk: Ja 

Overige informatie    

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).

  • Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur