Korte Voorhout 7, 2511 CW Den Haag, Nederland
Begindatum:
10 nov 2025Einddatum:
1 dec 2026Publicatiedatum:
3 nov 2025Programma Renovatie Binnenhof
De renovatie van het Binnenhof zorgt voor het behoud van 800 jaar cultureel erfgoed. Na de renovatie kunnen de gebruikers van het Binnenhof weer op een verantwoorde, duurzame en moderne manier werken. Het Rijksvastgoedbedrijf staat op het Binnenhof voor een ingrijpende en uitdagende renovatieopgave.
De renovatie van het Binnenhof ligt in handen van het programma renovatie Binnenhof van een Programmadirecteur. De renovatie is opgesplitst in verschillende deelprojecten/bouwdelen: Eerste Kamer en Raad van State, Tweede Kamer, Algemene Zaken en Buitenruimten.
Aansturing van programma en deelprojecten gebeurt vanuit de programmadirectie waarin de continuïteit en randvoorwaarden worden geborgd en van waaruit op integraliteit en samenhang van de deelprojecten wordt gestuurd.
Diverse factoren komen samen in de renovatie. Er is sprake door de samenloop van de slechte staat, monumentale karakter van, de grote diversiteit gebouwen, ruimten en vertrekken. Tel daarbij op de hoge eisen gesteld aan de nieuwe gebruiksomgeving. Daarnaast zijn er zijn meerdere klanten, aannemers, architecten, adviseurs en instanties betrokken. Dit opgeteld leidt tot een ontwerp- en bouwproces waar op uiteenlopende inhoudelijke aspecten sturing moet worden gegeven, belangen moeten worden samengebracht en besluiten moeten kunnen worden genomen. Dit opgeteld met de krappe bouwplaats gelegen in hartje Den Haag leidt voor het bouwproces tot vele technische, bouwlogistiek en beheersmatige uitdagingen en raakvlakken van uiteenlopende aard.
Deelproject Tweede Kamer
Als contractmanager ga je aan de slag bij het grootste deelproject binnen de renovatie Binnenhof. Dit deelproject bevindt zich op dit moment in de contracteringsfase. Voor de Tweede Kamer worden minimaal zeven Kosten+ contracten gesloten.
Het deelproject Tweede Kamer bestaat uit 8 gebouwen met elk hun unieke uitdagingen. De renovatie van de gebouwen zullen verdeeld over 4 bouwstromen binnenkort grotendeels in uitvoering zijn. Vanuit het Rijksvastgoedbedrijf wordt per bouwstroom een directieteam ingericht waar jij als contractmanager deel van uit maakt, naast directievoering/toezicht en technisch management. De directieteams rapporteren aan het centrale IPM-team verantwoordelijk voor het deelproject Tweede Kamer.
Als contractmanager ga je bij één of twee van de vier bouwstromen aan de slag (200-300mln per bouwstroom). Je bent verantwoordelijk voor de procesmatige beheersing van het contract binnen de randvoorwaarden van tijd, geld, kwaliteit en risico's. Je bent verantwoordelijk voor de gehele procesuitvoering richting de bouwer binnen jouw bouwsto(o)m(en). Je monitort en stuurt op de voortgang in relatie tot het contract en bent voor jouw bouwstroom degene die hiervoor verantwoordelijk is in de richting van de bouwer inclusief het wijzigingenproces. Je zorgt voor heldere informatie over de ontwikkelingen bij jouw bouwstroom en signaleert op raakvlakken en risico's.
Voor het Rijksvastgoedbedrijf en de bouwer is Kosten+ een nieuwe manier van werken en een koers die voor het Binnenhof recent is ingezet. Kosten+ zal in de aankomende periode voor de renovatie zijn beslag moeten krijgen. Een goed(e) werkroutine en samenspel met de aannemer is in ontwikkeling waarbij onderlinge vertrouwen, vindingrijkheid en samenwerking belangrijke pijlers zijn.
Je maakt deel uit het van team dat belast is met het contractmanagement en -beheer voor het deelproject Tweede Kamer. Met je collega's geef je vorm en inhoud aan het contractmanagement en dragen jullie gezamenlijk bij aan een soepel lopende realisatie.
In jouw rol van contractmanager kan je hieraan, samen met je collega's bij de andere bouwstromen en het IPM-team, hier mede vorm aan geven. Grotere contractuele wijzigingen wordt in het team contractmanagers gezamenlijk genomen onder de eindverantwoordelijkheid van de coördinerend contractmanager. Je draagt bij en zet mede de lijnen uit voor het project alsook binnen jouw bouwstroom. Draagt er zorg voor dat het contractuele aspecten binnen jouw bouwstroom soepel en accuraat verlopen en werkt aan een constructief samenspel met de aannemer. Je rapporteert aan de coördinerend contractmanager. Afstemming is er met (manager) projectbeheersing.
We zoeken iemand met een stevige bagage, opgedaan met complexe renovatieopgaven en/of utilitaire gebouwen. Als contractmanager of als projectmanager met een sterke affiniteit voor contractering. Iemand die zelfstandig met het contractmanagement voor een of twee bouwstromen van bovengenoemde omvang - goed uit te voeten kan. Een teamspeler die het een uitdaging vind om in teamverband het contractmanagement goed vorm te geven en tot uitvoering te brengen. Bij voorkeur iemand met ervaring in het werken met Kosten+ of bouwteamvormen, of die op andere manier blijk geeft buiten de kaders van een klassieke opdrachtgever- opdrachtnemers verhouding te kunnen denken en doen. Zo mogelijk bekend met het werken als publieke opdrachtgever.
Budgetbewaking & Prognose Einde Werk (PEW):
Adviseert/analyseert over bijstelling van kostenprognoses en risicobuffers;
Toetst aannames achter reserveringen en/of Richtprijswijzigingen;
Toetst en bewaakt prognose opdrachtnemer versus interne prognose.
Controle & Validatie:
Voert steekproeven uit (10%) op facturen, tarieven, uren, middels open boek verplichting.
Verifieert gedeclareerde kosten op contractafspraken en onderbouwing;
Signaleert en analyseert trends in kostenontwikkeling;
Toetst congruentie tussen aanbieding (inkoopoverzichten) en maand en/of kwartaalrapportages;
Toetst op consistentie werkelijke kosten en voortgang (planning vs. kosten);
Toetst richtprijswijzigingen/afwijkingen op financiële gevolgen;
Toetst naleving open boekverplichtingen.
Verantwoording & Audits:
Verricht controle op correctheid van de gedeclareerde kosten;
Onderhoudt audittrail;
Beoordeelt rechtmatigheid en transparantie van kostenverantwoording.
Aanbiedingen dienen vergezeld te gaan van een cv waarmee de kandidaat aantoont te voldoen aan de eisen 1, 2 en de wensen.
LET OP: onderbouw in uw cv voor eis 1 en 2 hoe en op welke wijze u voldoet. Bij het ontbreken van een of meer minimumeisen voldoet het cv niet. Voorts neemt de kandidaat in zijn aanbieding een verklaring op met betrekking tot de overige eisen.
Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj].
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over afgeronde HBO opleiding in de richting van bouwkunde, civiele techniek of bedrijfskunde.
De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 8 jaar werkervaring (opgedaan in de afgelopen 10 jaar) als verantwoordelijk contractmanager/projectmanager bij utilitaire bouw- en/of renovatieprojecten met een omvang van € 20 mln of meer.
Heeft kennis en ervaring met het contractmanagement en contractbeheer in de uitvoeringsfase;
Heeft de ervaring vanuit contractvormen;
Heeft ervaring met de toepassing van de IPM-methodiek in Utiliteitsbouw (>20mln);
Heeft ervaring met opzetten en implementeren van projectbeheersingsprocessen.
De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat of is bereid beide certificaten op eigen kosten te behalen binnen zes weken na startdatum opdracht.
De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn.
Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4.
De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties.
* De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden).
De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld.
Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet.
Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op dit document, dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen).
LET OP: de beoordelingscommissie baseert haar oordeel niet op het cv. Het cv dient slechts om aan te tonen dat de kandidaat voldoet aan de minimumeisen.
Weging
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die op basis van de beoordelingsmatrix de aanbieding heeft gedaan met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. De maximumscore voor prijs en kwaliteit tezamen is 100 punten, waarbij de prijs voor 20 % en kwaliteit voor 80 % meetelt.
Mate waarin de kandidaat kennis en ervaring heeft in vergelijkbare contract- en/of projectmanagement en -adviesrollen.
35p
Mate waarin ervaring is opgedaan in IMP-teams.
De rollen en verantwoordelijkheden van kandidaat in referentieprojecten heeft gehad.
Mate waarin de kandidaat kennis en ervaring heeft met contractvormen t.b.v. de kosten of bouwteam.
35p
Aantal en financiële omvang van projecten;
Mate waarin de referentie projecten qua uitdaging en vraagstukken overeenkomen met de Binnenhof opgave (renovatie, monumentaal);
Mate waarin werkervaring aansluit op de taken bij deze functie;
Mate waarin contract ervaring overeenkomst met aanpak kosten+ (bv bouwteam).
Mate waarin de kandidaat kennis en ervaring heeft met verhoogde (informatie)veiligheidsprojecten.
10p
Aantal projecten;
Mate waarin kandidaat vanuit zijn/haar opgedane ervaring hiermee in aanraking is geweest.
Resultaatgerichtheid;
Nauwkeurigheid;
Analyseren;
Samenwerking;
Organisatiesensitiviteit;
Plannen en organiseren.
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.
Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met 'We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.'
Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.
De directie Transacties en Projecten is de schakel tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de vastgoed- en bouwmarkt. Onder meer door de realisatie van (her)ontwikkeling en de verbouwing of verkoop van vastgoed voeren wij de strategie uit van het Rijksvastgoedbedrijf. Daarnaast richten we ons op contractonderhandelingen en bestemmingswijzigingen van vastgoed. De directie bestaat uit de afdelingen Verkoop, Verhuur en Taxaties, Inkoop en Contractmanagement, Architectuur en Techniek en de afdelingen Projecten 1 en 2.
De afdeling Inkoop en Contractmanagement is de centrale afdeling voor inkoop en contractmanagement binnen het Rijksvastgoedbedrijf en is onderdeel van de directie Transacties en Projecten. De directie Transacties & Projecten (T&P) is de schakel naar de vastgoed- en bouwmarkt. De directie is o.a. verantwoordelijk voor de uitvoering van de portefeuillestrategie van het Rijksvastgoedbedrijf door (her)ontwikkeling, contractmanagement, transformatie en transacties. Daartoe realiseert de directie nieuw- en verbouwprojecten en koopt zij producten, werken en diensten in voor het Rijksvastgoedbedrijf. Onder de directie T&P vallen naast de afdeling Inkoop en Contractmanagement ook de afdelingen Projecten, Verkoop en Verhuur & Taxaties en Architectuur & Techniek.
De afdeling inkoop en contractmanagement zorgt voor de inkopen van het Rijksvastgoedbedrijf, contractmanagement, projectmanagement van complexe inkoopcontracten, advisering over inkoop gerelateerde aangelegenheden, beheer van DBFMO contracten en implementatie van nieuwe contracten. Ook verzorgt de afdeling de aankoop en -huur van vastgoed.
De betreffende opdracht bevindt zich bij de sectie Contractmanagement Projecten. De contractmanager wordt ingezet in een IPM-team.
Verificatiegesprek: In overleg met de inlenend manager.
Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningspunten 11, 12, 13 en 41 dient uiterlijk 6 weken na aanvang van de opdracht in DioR geüpload te worden. Bij 'Naam organisatie' dient de naam van de leverancier vermeld te staan inzake het inhurende dienstonderdeel. Voor deze opdracht is een veiligheid B screening verplicht. Opdrachtnemer verstrekt de gegevens voor dit onderzoek z.s.m. na een verzoek hiertoe. Het verkrijgen van deze 'verklaring van geen bezwaar' is een ontbindende voorwaarde. De doorlooptijd betreft meerdere maanden. In afwachting van de verklaring kunnen werkzaamheden in aangepaste vorm worden uitgevoerd.
2
2 opties van (elk) maximaal 12 maanden na afloop initiële opdracht.
Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden.
De Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
De werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj].
De werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
GVA verklaring,
bewijs van verzekering,
beroepsaansprakelijkheid (alleen voor ZZP/ZZP via intermediair),
bedrijfsaansprakelijkheid,
VOG verklaring,
formulier Integriteitsverklaring,
formulier nevenwerkzaamheden,
bewijs KvK inschrijving,
de bijlage Model Integriteitsverklaring Rijk voor externen.
Korte Voorhout 7 en Turfmarkt Den Haag (hybride werken is mogelijk na inwerkperiode en in overleg met de manager)
13
Er dient een geheimhoudingsverklaring te worden getekend met betrekking tot afspraken die gelden voor het project renovatie Binnenhof ten behoeve van informatiebeveiliging.
Zowel kandidaten op ZZP-basis als met arbeidsovereenkomst (detachering) kunnen worden aangeboden. Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst met de opdrachtgever. Het betreft tijdelijke werkzaamheden, uit te voeren door extern in te huren personeel.
* AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens.
