Begindatum:
20 okt 2025Einddatum:
19 okt 2026Publicatiedatum:
13 okt 2025Je staat als assetmanager aan de start (het initiatief) en aan het einde van verschillende processen met betrekking tot de assets waarvoor jij verantwoording draagt. Dus van advisering en projectbrieven tot aan oplevering en nazorg. Je vertaalt portefeuilleplannen naar de uitvoering.
Daarmee maak je inzichtelijk wat de impact is van beleid op de uitvoering. Je signaleert eventuele problemen met de uitvoerbaarheid van beleid en maakt (in samenspraak met de klant) keuzes voor wat betreft de opdrachtverstrekking. Waar dingen niet goed gaan of vast dreigen te lopen, voel jij je verantwoordelijk om deze weer vlot te trekken en op te lossen. Je motiveert en faciliteert de verschillende adviseurs, projectleiders en anderen zodat zij hun specialismen optimaal tot uiting kunnen laten komen ten goede van de assets.
Dit geldt binnen projecten en bij beheer maar ook bij toekomstige ontwikkelingen. Je bent op de hoogte van alles wat relevant is in en rond jouw assets. Je bewaakt hierbij het klant- en pandbelang.
Uitgangspunt daarbij is dat je met jouw team, binnen de mogelijkheden, tot de beste keuzes komt voor jouw assets. En dat afgezet tegen de hele portefeuille van het Rijksvastgoedbedrijf. Soms kan iets goed zijn voor het pand, maar niet voor de voorraad. Daarbinnen moet je een optimale afweging weten te maken.
Als assetmanager vervul je de centrale regierol als het gaat om de vastgoedcomplexen en heb je diverse taken en rollen in de huisvestingsketen binnen het Rijksvastgoedbedrijf.
Hierin onderscheiden we vier hoofdtaken voor deze opdracht:
Gemandateerd eigenaar namens het Rijksvastgoedbedrijf (RVB):
Vertaalt het beleid van de organisatie naar de onderhoudskwaliteit van het vastgoed en treedt op als intern opdrachtgever richting beheer & projecten;
Voert de inhoudelijke regie op de levensduur van toegewezen vastgoedcomplexen en stuurt de ontwikkelrichting op de middellange termijn;
Schakelt indien nodig specialistische kennis in (vanuit het Rijksvastgoedbedrijf ) op juridische, financiële en technische gebieden van vastgoedbeheer;
Stelt budgetten op voor individuele assets, prioriteert en programmeert de uit te voeren werkzaamheden;
Voorziet de noodzakelijke investeringen in het vastgoed en zorgt voor draagvlak binnen de (bestuurlijke) context. Speelt daarbij in op de uitkomsten van onderhandelingsprocessen en/of verschuivingen in beleidsdoelen. Maakt hiervoor - vanuit het eigen aandachtsgebied - verbinding met betrokken stakeholders;
Levert assetvoorstellen met betrekking tot verwerving, afstoot en investeringen;
Managet verhuur- en inhuurcontracten.
Werkt op tactisch niveau en schakelt steeds met de afdelingen strategie en portefeuillemanagement:
Werkt binnen de vastgestelde kaders van portefeuillemanagement;
Stelt assetplannen op en integreert verschillende aandachtgebieden;
Adviseert portefeuillemanagement vanuit het assetplan over het strategisch portefeuilleplan;
Stelt heldere doelstellingen vast die in lijn zijn met de doelstellingen van het Rijksvastgoedbedrijf als met de geformuleerde klantwensen;
Overlegt over voorgenomen projecten met de portefeuillemanager over financiële en andere kaders en kwalitatieve en kwantitatieve aspecten. Betrekt specialistische adviezen van relatiebeheer, instandhouding, ruimtelijke planvorming, omgeving en financiën.
Werkt op tactisch niveau en schakelt steeds met de uitvoerende afdelingen van het RVB:
Programmeert en prioriteert de benodigde werkzaamheden binnen de gegeven kaders (meerjarenplan investeringsplan, MOIP) en initieert de uitvoering door het opstellen van projectbrieven;
Houdt zicht op de ontwikkeling van kosten en benodigde capaciteit op korte en lange termijn in relatie tot een MOIP, met aandacht voor kostenbeheersing, capaciteit, meerjarige visie, integraliteit & risicogericht;
Is verantwoordelijk voor het inzichtelijk maken van het onderhoudsniveau en onderhoudsbudget op zowel korte als lange termijn voor planmatig als niet-planmatig onderhoud.
Bent flexibel inzetbaar in opdracht van het MT Assetmanagement op urgente werkzaamheden:
Werkzaamheden binnen een politiek bestuurlijke (complexe) omgeving;
Weet mensen met elkaar te verbinden, is probleemoplossend en heeft hierin een positieve benadering;
Kan als procesbegeleider optreden namens assetmanagement bij ontwikkelingen binnen het RVB.
Daarnaast vinden wij het belangrijk dat je als assetmanager:
Een betrouwbare vertegenwoordiger bent van onze organisatie richting de klant;
Gevoel hebt voor politiek-bestuurlijke belangen;
Van nature de samenwerking zoekt met collega’s binnen het gehele bedrijf;
Affiniteit hebt met concernhuisvesting in het algemeen (Corporate Real Estate management) en/of rijkshuisvesting in het bijzonder (pré).
Aanbiedingen dienen vergezeld te gaan van een cv waarmee de kandidaat aantoont te voldoen aan de eisen 1, 2 en de wensen.
LET OP: onderbouw in uw cv voor eis 1 en 2 hoe en op welke wijze u voldoet. Bij het ontbreken van een of meer minimumeisen voldoet het cv niet. Voorts neemt de kandidaat in zijn aanbieding een verklaring op met betrekking tot de overige eisen.
De werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde Hbo-opleiding op het gebied van vastgoed.
De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar werkervaring als assetmanagement in dienst van of als vertegenwoordiger van een *politiek bestuurlijke omgeving, waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende aspecten:
Eigenaarsaspecten waaronder bepalen van (onderhouds)beleid, optreden als intern opdrachtgever, samenwerken met specialisten (juridisch, technisch, financieel, etc.);
Meerjarige onderhoudsprogramma’s, programmeren en prioriteren van werkzaamheden in overleg met een gebruiker/ klant;
Het opstarten van projecten;
Contractmanagement (huurpanden).
*Met een politiek bestuurlijke omgeving wordt bedoeld een complexe samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing.
De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn.
Het maximum uurtarief voor deze opdracht is € 125,- all in, excl. btw.
Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4.
De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties.
*De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden).
De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld.
Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
De aangeboden kandidaat gaat akkoord met de verplichte documenten genoemd onder de toelichting. Daarnaast dienen de genoemde documenten voor aanvang (en/of zo spoedig mogelijk) geüpload te worden in het digitale (leveranciers)dossier.
Toelichting: De volgende documenten vormen samen de Offerteaanvraag: 1. Dit document, de Offerteaanvraag in de inhuurapplicatie; 2. Beschrijving van de opdracht; 3. Programma van eisen (bijlage 1 op het Aanbestedingsplatform); 4. Concept overeenkomst (bijlage 2 op het Aanbestedingsplatform); 5. ARVODI-2016 (bijlage 3 op het Aanbestedingsplatform); 6. Procedurevoorschriften (bijlage 5 op het Aanbestedingsplatform).
Documenten: GVA verklaring, bewijs van verzekering, beroepsaansprakelijkheid (alleen voor ZZP/ZZP via intermediair), bedrijfsaansprakelijkheid, VOG verklaring, formulier Integriteitsverklaring, formulier nevenwerkzaamheden, bewijs KvK inschrijving en de bijlage Model Integriteitsverklaring Rijk voor externen.
In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet.
Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op dit document, dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen).
LET OP: de beoordelingscommissie baseert haar oordeel niet op het cv. Het cv dient slechts om aan te tonen dat de kandidaat voldoet aan de minimumeisen.
De mate van ervaring als gemandateerd eigenaar namens een *politiek bestuurlijke omgeving.
*Met een politiek bestuurlijke omgeving wordt bedoeld een complexe samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing.
Vertaling van beleid naar onderhoudskwaliteit en projectinitiatieven;
Samenwerking specialisten;
Creëren van draagvlak binnen een bestuurlijke context;
Managen verhuur- en inhuurcontracten.
De mate van ervaring in werken op tactisch niveau en de samenwerking met strategie en/of portefeuillemanagement.
Werkt binnen kaders vastgesteld door portefeuillemanagement;
Opstellen assetplannen;
Advisering aan portefeuillemanagement over strategisch portefeuilleplan;
Opstellen doelstellingen in lijn met organisatiedoelstellingen en wensen van de klant.
De mate van ervaring in werken op tactisch niveau en de samenwerking/aansturing van uitvoerende afdelingen (projectleiders, objectmanagers, etc.).
Programmeren en prioriteren van benodigde werkzaamheden (opstellen MJOP) en initiëren van projecten door het opstellen van projectbrieven;
Zicht houden op de ontwikkeling van kosten en benodigde capaciteit op korte en lange termijn in relatie tot de MJOP.
De mate van ervaring om flexibel ingezet te kunnen worden op urgente werkzaamheden.
Werkzaamheden binnen een *politiek bestuurlijke omgeving gericht op assetmanagement en projectmanagement (troubleshooter);
Optreden als procesbegeleider (ongeacht de inhoud).
Toelichting: *politiek bestuurlijke omgeving: Met een politiek bestuurlijke omgeving wordt bedoeld een complexe samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing.
Zelfvertrouwen;
Lef;
Kunnen beïnvloeden;
Organisatiesensitief;
Social skills;
Positieve energieke uitstraling, enthousiast;
Gelijkwaardige gesprekspartner;
Stevigheid vanuit je professie in rol en positief in relatie tot interne en externe stakeholders;
Resultaatgericht;
Vraagt niet maar pakt zijn/haar rol;
Besluitvaardig;
Organiseren, doorpakken en afmaken.
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.
Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.’
Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.
Je komt te werken in de directie Vastgoedbeheer bij de afdeling Assetmanagement. De directie Vastgoedbeheer is verantwoordelijk voor het beheer van de gebouwen, gebouw gebonden (technische) installaties, terreinen en gronden van het Rijksvastgoedbedrijf. Hierbinnen vervult de afdeling Assetmanagement de rol van eigenaar. De afdeling bestaat uit acht secties: Asset Justitie, Veiligheid en Rechtspraak, Asset Kantoren, Asset Specialties en Bijzondere Specialties, Asset Defensie, Inspecties en Instandhouding, Omgevingsmanagement, Natuur & Landschap en Relatiemanagement.
Verificatiegesprek
Fysiek in overleg met de inlenend manager
Spoorlaan 175, te Tilburg, Hybride werken is mogelijk in overleg met de coördinerend assetmanager.
Ja, 2 opties van elk maximaal 6 maanden
12
Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningspunten 11, 12, 13 en 41 dient uiterlijk 6 weken na aanvang van de opdracht in DioR geüpload te worden. Bij ‘Naam organisatie’ dient de naam van de leverancier vermeld te staan inzake het inhurende dienstonderdeel.
AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens (enkel de bedrijfsnaam en logo mogen zichtbaar zijn op het format).
In verband met de wet DBA dient u bij elke aangeboden kandidaat aan te geven of het gaat om detachering of een inhuur van een ZZP’er. Dit dient zowel op het CV (het PDF-bestand) als in DioR te worden vermeld. Bij het ontbreken van die informatie op het CV kan de opdracht niet gegund worden.