Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Ontwerpmanager Zero Emissie Bus en Tram Tractie Energievoorziening

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

5 nov 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 8 - 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving: Voor de projecten Zero Emissie Bus en Vervangen Tractie Energievoorziening Systemen is de Ontwerpmanager verantwoordelijk voor de ontwerpintegratie van de ontwikkelde deelsystemen. Belangrijkste verantwoordelijkheid van de Ontwerpmanager is het integreren (technisch inhoudelijk) van de buslaadsystemen, energie opslag systemen en Load en Charge Management systemen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het eigen energievoorzieningennetwerk van de Provincie Utrecht. Dit alles met het belang van de continuiteit in de tram- en de busexploitatie. Inzet in weekenden of avonduren is in deze functie niet voorzien, maar zou kunnen plaatsvinden bij metingen, testen of in bedrijf stelling. Hiervoor kan geen hoger tarief worden gerekend.

Werkzaamheden: De werkzaamheden van de Ontwerpmanager bestaan in hoofdzaak uit de volgende onderdelen:

  • Het beoordelen van de technisch ontwerpen (o.a. single line schemas en stroomkringschemas).
  • Het beoordelen van de veiligheidsaspecten van het complete systeem.
  • Het beoordelen van de selectiviteitstudies, kortsluitberekeningen en beveiligingsinstellingen.
  • Beheersen scope, omvang en eisen bij ontwerpende partijen.
  • Zorgen voor ontwerpintegratie van de ontwerppartijen.
  • Zorgen voor beheersing technische raakvlakken tussen de tram en bus tractie installaties en SCADA en charge/load management systemen.
  • Zorgen voor test (FAT, SAT en SIT) plannen, in afstemming met leveranciers en samenwerkende partijen.
  • Zorgen voor ontwerpacceptatie door beheersorganisatie en safetymanager.
  • Uitvoeren en toezien op een juiste toepassing van System Engineering.
  • Input verzorgen voor Omgevingsmanager.

Voor de werkzaamheden wordt verwacht dat je zelf voldoende overwicht hebt en partijen kan samenbrengen (zowel op technisch vlak als in de samenwerking). Daarnaast kan je de partijen qua planning en werkwijzen op elkaar laten aansluiten op een sturende wijze en heb je een eigen visie op het managen van systeem integratie, aansluitend op de huidige aanpak van de Provincie Utrecht in dezen. Dit vraagt de nodige ervaring, kennis en sensitiviteit alsmede afstemming met de projectleider van Beheer en Realisatie OV-assets.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde elektrotechnische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 10 jaar werkervaring met het ontwerpen van tractie energie systemen binnen tram-/metro- en/of treinprojecten;
  • Een maximum uurtarief van 130,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief Flextender fee).

Wensen en competenties

Wensen

  • Werkervaring in een soortgelijke functie als voorliggende in spoor/lightrail projecten. Benoem deze projecten duidelijk individueel in het CV; (Onder een soortgelijke functie verstaan wij een technisch-inhoudelijke rol, bijvoorbeeld als technisch adviseur, senior consultant/engineer op het gebied van Tractie-Energievoorziening)
  • Aantoonbare werkervaring als installatieverantwoordelijke tractie- energievoorziening (conform Railalert) binnen de tram/metro of spoor discipline;
  • Aantoonbare elektrotechnische opleiding op WO niveau. Aangevuld met relevante opleidingen op het gebied van spoor tractie installaties.
  • Ervaring bij het tram systeem van de Provincie Utrecht (PU) is een pre.
  • Een combinatie van theoretische en praktische kennis/ervaring is een pre.
  • Kennis van tramsystemen in het algemeen en tram systemen bij de Provincie Utrecht in het bijzonder is een pre.

Competenties

Persoonlijke eigenschappen

  • Communicatief vaardig: In woord en geschrift: naar aanleiding van een concrete werkervaring waaruit blijkt dat de vorm en inhoud van de boodschap aansluit bij de ontvanger.
  • Samenwerkingsgericht: Omgaan met het spanningsveld tussen verschillenden belanghebbenden, sturen op voortgang en draagvlak.
  • Proactief: actiegericht benaderen van mogelijke onduidelijkheden of conflicten.

Vaardigheden

  • Analytisch: in staat complexiteit te analyseren en verbanden te leggen.
  • Resultaatgericht: Ervaren in het afronden van projecten, het borgen van kennis en kunde bij de acceptatie organisatie.
  • Uitvoeringsgericht: Uitvoeren ontwerpmanagement en zorgen dat ontwerpen ook realiseerbaar zijn.

Kennis

  • Kennis van specifieke railgebonden systemen.
  • Werkervaring met ontwerpen, bouwen, testen van bus en tram tractie installaties.
  • Kennis van elektrotechniek in het algemeen en tractie energievoorziening in het bijzonder: daarmee in staat om de risicos voor de provincie Utrecht te mitigeren (Werkervaring waar een combinatie van deze systemen speelden).

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

De beoordeling van offertes vindt plaats in meerdere stappen:

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria:
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 november 2025, van 09:00 uur tot 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 24 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 12 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 13 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 14 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr