Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

financieel controller/adviseur

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 32-36 Utrecht

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

25 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Beschrijving van de opdracht:

Jouw spilfunctie vereist dat je een verbinder bent, die in staat is om soms taaie financiele materie op een eenvoudige wijze bij anderen over te brengen en hen mee te nemen in de processen. Je bent medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van de planning en control cyclus van het programma mobiliteit. Je bent een belangrijke schakel in de planning en control cyclus en het tot stand brengen van de planning en control producten van het programma mobiliteit. Hierbij werk je nauw samen met de business controller en de financieel adviseur.

Doelstellingen:

  • Betrouwbaarheid financiele informatie: Het vaststellen van de betrouwbaarheid van de opgeleverde financiele informatie door middel van analyses en controles en het verzorgen van complexe financiele mutaties.
  • Tijdige en juiste bijdrage aan P&C producten: Het coordineren en toetsen of wordt voldaan aan de financiele kaders van de financiele bijdragen van het programma mobiliteit voor de planning & control producten, zodat deze informatie juist, tijdig en volledig verwerkt wordt.
  • Jaarrekening werkzaamheden: Uitvoeren van jaarrekening werkzaamheden voor het programma mobiliteit.
  • Adviesfunctie: Het financieel adviseren op complexe mobiliteitsvraagstukken en toetsen van bestuurlijke stukken.

Werkzaamheden:

  • het coordineren en toetsen of wordt voldaan aan de financiele kaders van de financiele bijdragen van jouw programma voor de planning en control producten (zoals de kadernota, begroting, voorjaarsrapportage, najaarsrapportage, slotwijziging en jaarrekening) en het verzorgen van complexe financiele mutaties;
  • adviseren op financiele vraagstukken, zoals die o.a. verwoord worden in bestuurlijke voorstellen;
  • het uitvoeren van jaarrekeningwerkzaamheden voor het programma mobiliteit, waaronder het opstellen van verschillenanalyses, maken van afsluitende (reserve) boekingen en de SISA verantwoording;
  • het optimaliseren van het gebruik van de financiele systemen en een vertaling van financiele kaders naar concrete acties binnen de programmas;
  • begrotingswijzigingen uitvoeren en indien van toepassing zorgen voor een aansluiting met de projectadministratie in samenwerking met de projectcontrollers;

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als financieel controller/adviseur bij een gemeente of provincie in de afgelopen 10 jaar;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met uitvoeren van jaarrekeningwerkzaamheden als financial controller, vaste activa administratie en het opstellen van meerjareninvesteringsplannen (MIP).
  • Een afgeronde financiele opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel controller/adviseur bij een gemeentelijke of provinciale overheid met overheidsfinancien;
  • Aantoonbare ervaring met SAP, LIAS en PowerBI.

Wensen en competenties

Competenties

Persoonlijke eigenschappen

  • Je hebt een flexibele, kritische en dienstverlenende houding, met oog voor details en een grote resultaatgerichtheid
  • Je kunt goed zelfstandig en binnen tijdsplanning werken en bent daarbij stressbestendig
  • Je bent een duidelijke senior, die het vakgebied beheerst en zeer goed kan communiceren met de lijnorganisatie en functionele aanwijzingen kan geven.

Vaardigheden

  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Je bent nauwkeurig en zorgvuldig in het werk
  • Kan goed schakelen tussen verschillende werkzaamheden en behoudt het overzicht

Kennis

  • Kennis van overheidsfinancien en van de verschillende bestuurlijke besluitvormingsprocessen
  • Je hebt kennis van en analytisch inzicht in de administratie en de vertaling daarvan in de verschillende P&C producten
  • Je hebt kennis van en bent vaardig met de IT systemen: SAP 4Hana, LIAS en Excel.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen

De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 31 oktober 2025 gepubliceerd op onze website.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur