Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Vastgoedprofessional voor overdracht en in beheername spook- en weeskelders

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen
95 Utrecht

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

25 okt 2025

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Denk je aan Utrecht, dan denk je aan de Domtoren, maar natuurlijk ook aan de binnenstad met werfkelders langs de grachten. Jij kunt een bijdrage leveren aan het dit unieke Middeleeuws erfgoed!

Voor deze opdracht kom je te werken bij de Vastgoedorganisatie Utrecht. De Vastgoedorganisatie Utrecht treedt op als eigenaar van het vastgoed van de gemeente Utrecht. Het gaat in totaal om zo'n 1.000 objecten. Ons hoogste pand is de Dom, ons grootste pand het Stadskantoor én we hebben 82 werfkelders in eigendom verdeeld over 37 adressen.

Onze collega's van het Wervenprogramma werken aan het herstel van de werven, denk hierbij aan de wal- en kluismuren, kelders, bomen op de werf etc. Tijdens een grootschalige inventarisatie afgelopen jaren zijn spook- en weeskelders ontdekt. Dat zijn kelders waarvan we het bestaan niet wisten (spookkelders) of kelders die wel in de archieven bekend zijn, maar niet gebruikt worden of van iemand zijn. 14 spook- en/of weeskelders moeten in beheer genomen worden door de Vastgoedorganisatie Utrecht.

De opdracht is het organiseren van de overdracht en het in beheer nemen van deze 14 kelders. Denk hierbij aan technische beoordeling, markt-/ courantheidanalyse, juridische, administratieve en financiële afhandeling, verhuring, etc. Hiervoor heb je veel contact met de assetmanager, technische collega's, financials, juristen, administratieve medewerkers en collega's van het Wervenprogramma.

Je taken zijn onder andere:

- Intake verzorgen per object, waaronder:
o analyse technische staat op basis van inspectierapportage;
o locatiebezoek;
o expertise van in- en/of externe professionals.
- Analyse exploitatie mogelijkheden;
- (Gedelegeerd) opdrachtgeverschap bouwkundige maatregelen;
- Object verhuren, verkopen of uit (laten) geven middels erfpacht;
- Juridische en administratieve afwikkeling van eigendom en verhuring/ uitgifte;
- Het organiseren van de financiële exploitatie;
- Administratie rondom het object op orde brengen;
- Object integreren in interne processen.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Deze opdracht kan worden afgerond als er minimaal voor alle 14 kelder een plan ligt voor het in beheernemen van de spook- en weeskelders én er is een goede start gemaakt met het uitvoeren van dit plan.

Eisen

  • Je hebt een hbo studie afgerond, bij voorkeur een relevante studie als Vastgoedmanagement;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in het commercieel, administratief en technisch vastgoedmanagement binnen een overheidsorgaan, bij voorkeur bij een grote gemeente;
  • Je hebt affiniteit met de technische kant van het hebben van (uniek) vastgoed en/of erfgoed;

Wensen en competenties

Competenties

  • Analytisch: je overziet de verschillende facetten die bij de overdracht en inbeheername komen kijken. Je ziet het doorlopen van een stappenplan als ondersteunend aan je eigen analytische denkvermogen.
  • Initiatief tonen
  • Teamplayer; goed kunnen samenwerken in een team
  • Zelfstandig kunnen werken
  • Probleemoplossend en doelgericht
  • Je gaat zorgvuldig te werk.

Organisatie en team

Voor deze opdracht kom je te werken bij de Vastgoedorganisatie Utrecht. De Vastgoedorganisatie Utrecht treedt op als eigenaar van het vastgoed van de gemeente Utrecht. Het gaat in totaal om zo'n 1.000 objecten. Ons hoogste pand is de Dom, ons grootste pand het Stadskantoor én we hebben 82 werfkelders in eigendom verdeeld over 37 adressen.

Onze collega's van het Wervenprogramma werken aan het herstel van de werven, denk hierbij aan de wal- en kluismuren, kelders, bomen op de werf etc. Tijdens een grootschalige inventarisatie afgelopen jaren zijn spook- en weeskelders ontdekt. Dat zijn kelders waarvan we het bestaan niet wisten (spookkelders) of kelders die wel in de archieven bekend zijn, maar niet gebruikt worden of van iemand zijn. 14 spook- en/of weeskelders moeten in beheer genomen worden door de Vastgoedorganisatie Utrecht.

Gespreksinformatie

Gesprekken worden gepland op in de week van 10 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur