Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Adviseur Plattelandscoaches

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Provincie Utrecht voert het project Plattelandscoaches uit als ondersteuning aan agrariërs in de transitieopgaven in het landelijk gebied.
De opzet van dit project wordt heroverwogen. Enerzijds omdat Provinciale Staten hebben uitgesproken dat de inzet van Plattelandscoaches permanent zou moeten worden.

Daarnaast wordt vanuit ‘Boerenperspectief’ een vergelijkbare ondersteuningsstructuur ontwikkeld voor de hele provincie Utrecht. De initiatiefnemers (o.a. LTO Noord en Wij.land) werken toe naar een subsidieverzoek aan het Rijk, met beoogde indiening in februari 2026.

Het is gewenst dat dit subsidieverzoek is gebaseerd op samenwerking met de provincie Utrecht en – waar passend – op (vergaande) integratie van Plattelandscoaches en Boerenperspectief.

Doelstelling:

Binnen de looptijd (2x3 maanden) ligt er een gedragen samenwerkings- en integratievoorstel (incl. bestuurlijke besluitvorming) dat richting geeft aan de toekomstige inrichting van de ondersteuning aan agrariërs. Met een subsidieverzoek bij het rijk gebaseerd op samenwerking met de provincie Utrecht en – waar passend – op (vergaande) integratie van Plattelandscoaches en Boerenperspectief.

Werkzaamheden:

  1. Strategisch advies en voorbereiding besluitvorming
    1. Adviseren van opdrachtgever/MT en bestuurders over scenario’s, risico’s, governance en mandaat rond samenwerking en integratie.
    2. Voorbereiden van besluitvormende stukken (o.a. A3-beslisblad/nota’s) en het organiseren van het benodigde ambtelijk-bestuurlijke afstemmingsproces.
  1. Organiseren en begeleiden van samenwerking
    1. Inrichten en begeleiden van het overleg met LTO Noord, Wij.land en LVVN; bewaken van afspraken, planning en voortgang.
    2. Onderhandelen over rollen, verantwoordelijkheden, financiering en uitvoeringsarrangementen, in afstemming met de projectmanager Plattelandscoaches.

Verwachte resultaten:

  • Een integraal samenwerkings- en integratievoorstel (incl. variantenafweging) met helder implementatie pad voor de periode na de opdracht.
  • Een bestuurlijk besluitvormingspakket (conceptbesluiten/nota’s) passend bij de gewenste samenwerking en het beoogde subsidieverzoek.
  • Een afgestemde bijdrage vanuit de provincie aan het subsidieverzoek (inhoudelijk en procesmatig) en een werkbare afspraken- en governance-structuur met partners.
  • De opdracht wordt uitgevoerd op seniorniveau, aanvullend op de inzet van de projectmanager Plattelandscoaches.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde WO master opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het organiseren van publiek-publieke en/of publiek-private samenwerking (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van bestuurders en het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming, inclusief het opstellen van besluitvormende stukken zoals nota’s en beslisbomen (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwartiermaker Plattelandscoaches.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het organiseren van publiek-publieke en/of publiek-private samenwerking (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan)
  • Minimaal 2 aantoonbare projecten in het landelijk gebied waarbij de kandidaat de projectorganisatie/coördinatie heeft verzorgd met minimaal 3 verschillende partijen (bijv. overheid, agrarische organisatie, adviseurs, terreinbeheerder, waterschap, ketenpartij) (geef duidelijk aan in het cv waar dit is opgedaan en wat voor projecten dit betrof)
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van bestuurders en het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming, inclusief het opstellen van besluitvormende stukken zoals nota’s en beslisbomen (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).
  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

Competenties

  • Onderhandelingsvaardig: Voert onderhandelingen zorgvuldig en doelgericht, bewaakt belangen en komt tot werkbare afspraken.
  • Besluitvaardig: Durft richting te geven, hakt knopen door wanneer nodig en organiseert tijdige besluitvorming.
  • Strategisch-analytisch: Overziet het speelveld, analyseert scenario’s/risico’s en vertaalt dit naar concrete adviezen en keuzes.
  • Samenwerkingsgericht: Bouwt bruggen tussen partijen, stimuleert vertrouwen en werkt effectief samen met interne en externe partners.
  • Organiserend vermogen: Plant en organiseert overleg- en besluitvormingstrajecten, bewaakt voortgang en zorgt dat producten op tijd en van goede kwaliteit worden opgeleverd.

Organisatie en team

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

Drie (3) kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (Stap 4).

In het selectiegesprek wordt geverifieerd in hoeverre de betreffende offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria, en wordt getoetst op de genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.

De gesprekken zijn gepland op woensdag 24 december 2025. Kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, ontvangen uiterlijk dinsdag 23 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr