Logo van Provincie Overijssel
Logo van Provincie Overijssel

Coördinator uitvoering aanpak bedrijventerreinen

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 21 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 8 - 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

We hebben een aanpak ontwikkeld voor het verduurzamen van bedrijventerreinen (BT).

Onze aanpak BT Overijssel bestaat uit een “trein met 3 wagonnetjes”:

  • Het mobiliseren van de terreinen - waar nog geen collectieve verduurzamingsactiviteiten plaatsvinden - door een sprintsessie. We beginnen daarbij met vraagstuk van de energietransitie. Hiervoor hebben we een aanjager.

  • Ideeën die in de sprintsessie ontstaan verder uitwerken. Hierbij zijn de ondernemers aan zet. Om ze daarbij een zetje in de rug te geven is er een sprintsubsidie beschikbaar Hiermee kan een lokale projectleider/ gebiedstrekker worden ingehuurd door de ondernemers. Vaak is een eerste stap daarna het meten en analyseren van kwartierdata. De noodzaak om samen te werken op een meer structurele wijze, komt vaak in deze fase naar boven.

  • Wanneer ideeën haalbaar zijn is er vaak nog expertise nodig om ze ook daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Deze capaciteit levert ons Versnellingsteam bedrijventerreinen.

Nieuw in de aanpak is het Train de trainer principe. Daarmee willen we lokaal kennis en expertise opbouwen om via deze aanpak te komen tot verduurzaming van BT. Je werkt met een extern versnellingsteam aanpak bedrijventerreinen met een aanjager en vervolgondersteuning (extern) en 2 interne collega’s vanuit de teams Economie en Energie. De middelen voor deze aanpak komen voor een groot deel uit een subsidie, een Specifieke Uitkering (SPUK) van het Rijk. Doel van de SPUK is het verbeteren van de organisatiegraad tbv verduurzaming. Wij doen dat door met de ondernemers te werken aan een inhoudelijk verduurzamingsproject. Een ander onderdeel van deze SPUK is de ontzorging van kleine MKB-ers (tot 50 medewerkers). Dat is een apart programma, maar er wordt vanuit de Aanpak verduurzaming BT wel mee samengewerkt. 

Werkzaamheden:

  • Coördineren van de aanpak. Op bedrijventerreinen komen meerdere opgaven samen. Daardoor staat het in de belangstelling bij veel beleidsmakers. Denk aan energie, zon op dak, water, natuur, klimaatadaptatie, human capital en mobiliteit. De coördinator zal daarom moeten zorgen dat we minimaal van elkaar weten wie waar aan de slag is en de krachten bundelen waar dat mogelijk is.

  • Onafhankelijke aansturing van de aanjager en het Versnellingsteam, waarbij je regelt dat er een soepele overdracht is van de aanjager naar het versnellingsteam. Bij verschil van inzicht hierbij bemiddel je.

  • De ontwikkelde train de trainer aanpak laten landen.

  • Daarnaast zorgt de coördinator ook dat de aanpak met de 3 wagonnetjes loopt. Dat betekent dat de coördinator overziet welke activiteiten waar zijn gestart. Wat er nodig is en waar de aanpak eventueel bijgesteld moet worden. In welke gebieden er nog weinig gebeurt en waar dus gesprekken gevoerd moeten worden. Waar gaan we de sprintsessie inzetten, wie betrekken we hierbij, hoe is de gemeente aangehaakt.

  • Belangrijk onderdeel is de organisatie en uitvoering van de monitoring. Het bijhouden van de activiteiten (wat doen we, waar en wat levert het op) is niet alleen voor de afrekening van de SPUK van belang maar het geeft ons inzicht in de voortgang en waar we bij zouden moeten sturen.

  • Daarnaast zorgt de coördinator dat de kennisdeling georganiseerd wordt (wat hebben we geleerd, met wie willen we dat delen. Doen we dat via de werkplaats of via de reguliere Programmeringsafspraken? Hoe delen we de kennis met parkmanagers, ondernemers, ambtenaren?)  Tot slot zorgt de coördinator dat we geregeld afstemmen met aanjagers, versnellingsteam, VNO-NCW, provincie, gemeenten, programma ontzorging MKB en met RVO, BZK, PVB en de Regio Deal. 

Verantwoordelijkheden / Resultaten

De resultaten die de kandidaat moet behalen is als volgt: - Jaarlijks wordt op minimaal 20 BT gestart met de verduurzaming van het terrein inclusief het verbeteren van de organisatiegraad. - De halfjaarlijkse monitoring (per BT) zoals verzocht wordt vanuit BZK/RVO. Aan het eind van dit gehele verduurzamingstraject lever je een eindrapportage aan. Verder valt onder de verantwoordelijkheden: - De aanpak loopt goed, knelpunten worden opgelost, de train de trainer aanpak wordt uitgerold. Stakeholders (intern en extern) worden actief betrokken, er wordt kennis gedeeld.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van €115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met verduurzaming van bedrijventerreinen;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als projectleider;
  • Aantoonbare werkervaring bij een overheidsinstelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde hbo opleiding op het gebied van bedrijfskunde of economie (10 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met verduurzaming van bedrijventerreinen bij een overheidsinstelling (40 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider bij een overheidsinstelling (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met meerdere beleidsterreinen, ondernemers, belangenorganisaties en experts, dit is toegelicht in de motivatie (10 punten);

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht op basis van eerdere werkervaring. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (10 punten),

Competenties

  • Pro actief;

  • Resultaatgerichtheid;

  • Coördinerend vermogen;

  • Secuur;

  • Samenwerking.

Organisatie en team

Werken bij Overijssel

Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Economie en Cultuur

Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Gesprek

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 11 maanden

Hybride: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Standplaats: zwolle

Aantal professionals of FTE: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Overige informatie:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr