Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Omgevingsdienst West-Holland
Logo van Omgevingsdienst West-Holland

Team Vergunningverleners, Toezichthouders en Juristen Bouwen

Omgevingsdienst West-Holland

Vondellaan 55, 2332 AA Leiden, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

n.t.b.

Publicatiedatum:

22 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren n.t.b.

Omschrijving

Opdracht

Dossiers vergunningverlening bouwen
Als vergunningverlener bouw ben je verantwoordelijk voor het beoordelen van bouwplannen en het verlenen van vergunningen. Je analyseert de aanvragen, toetst aan de wet- en regelgeving, en zorgt voor de juiste communicatie met alle betrokken partijen. Dit doe je binnen de gestelde termijnen en met oog voor kwaliteit zodat alle aanvragen correct en tijdig kunnen worden afgehandeld. Daarnaast help je ook bij het bouwloket met de beantwoording van o.a. technische vragen. Je kent de wet- en regelgeving van binnen en buiten. Je beoordeelt en toetst vergunningaanvragen. Je hebt regie over het vergunningsproces en communiceert met alle betrokkenen. Overzicht en structuur, daar houd je van. Je weegt de aanvragen van inwoners en bedrijven af, kijken naar mogelijkheden binnen de wettelijke kaders en beleid. Je verleent aanvragen maar wijst ze ook af. Alles voor een gezonde, veilige en schone omgeving.

Dossier toezicht en handhaving
Je gaat controles uitvoeren op het gebied van bouwen, wonen, ruimtelijke ordening en veiligheid. Je houdt toezicht op vergunningen voor bouwen, in- en uitritten, sloop en monumenten. Je gaat klachten en meldingen afhandelen. Je bent bevoegd tot het stilleggen van de bouw n.a.v. strijdigheden met de wet- en regelgeving.

Juridische dossiers (bezwaar en beroep)
Als juridisch medewerker bezwaar & beroep + handhaving bouwen behandel je alle juridische aspecten met betrekking tot de bouwwet- en regelgeving, de Wet ruimtelijke ordening en de Omgevingswet, die volgen uit onze producten Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH).Je behandelt bezwaar- en beroepschriften, handhavingsverzoeken, ingebrekestellingen en of je verstrekt informatie. Je stelt lasten onder dwangsom- en beschikkingen op, toetst en beoordeelt verzoeken en geeft juridisch advies rondom (complexe) vergunningen.

Randvoorwaarden

  • Selectie van kandidaten (de pool) die ingezet worden op de dossiers met voorafgaande instemming door de ODWH.
  • Periodieke update van kennis.
  • Afspraken over de door de ODWH gewenste aanwezigheid op kantoor/gebied en deelname aan interne overleggen.
  • Beschikbaarheid van deskundigen en continuiteit hierin.
  • Een aanspreekpunt/coordinator. Iedere maand heeft de coordinator een evaluatie- en voortgangsgesprek met de opdrachtgever.

Resultaten

Prijs per zaak. Het aantal wat is opgenomen is het getal, op peildatum 20 november, van de openstaande Werkvoorraad.

  • Dossiers Vergunningverlening 613
  • Dossiers Handhaving 541
  • Dossier Bezwaar en Beroep 182

Meer- en minderwerk

Als de omvang in de afhandeling van een dossier het normale niveau overschrijdt als gevolg van complexiteit, extra vragen, wijziging van beleid etc., zal de gegunde partij hiervan direct melding doen en dus vooraf instemming vragen aan de ODWH met het verzoek om meerwerk op dat betreffende dossier. Indien minder uren (dan het kengetal) besteed is aan het dossier, zal de werkelijk bestede uren gefactureerd worden.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten; Ditzelfde geldt voor een laptop (deze mag niet ouder zijn dan 2019)
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding binnen het vakgebied van de kandidaat (rechten, bouwkunde, ABW1 (en 2))
  • Een offerte met uitwerking van de werkzaamheden
  • De lead kandidaat uit het team heeft aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar op opdracht van of binnen een omgevingsdienst
  • Alle kandidaten die bij de ODWH worden ingezet door opdrachtnemer moeten een nieuwe VOG overleggen (profiel 11,12,13) bij gunning van de opdracht
  • Bij aanvang opdracht dient een verwerkersovereenkomst te worden afgesloten tussen de ODWH en opdrachtnemer

Wensen en competenties

Wensen

  • Alle leden van het team hebben aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de Omgevingswet
  • De aanbiedende partij begeleidt het team op inhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling tijdens de duur van de opdracht en zorgt voor voldoende achtervang om continuiteit van de werkzaamheden te garanderen
  • De kandidaten voor de dossiers vergunningverlening beschikken over minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als vergunningverlener en kunnen werken met Mozard en Openwave
  • De kandidaten voor de Dossiers toezicht en handhaving beschikken over minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder bouwen en cursussen op het gebied van de Omgevingswet en WKB
  • De kandidaten voor de Dossiers bezwaar en beroep beschikken over minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Jurist bezwaar & beroep met bezwaar- en beroepschriften, handhavingsverzoeken, ingebrekestellingen en werkervaring met zaaksystemen als PowerBrowser en Mozard

Competenties

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties

Organisatie en team

Organisatie

Bij de Omgevingsdienst West-Holland lever je een bijdrage aan de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving. Wij werken in opdracht van en in samenwerking met de provincie Zuid-Holland en twaalf gemeenten in het noordelijk deel van de provincie Zuid-Holland. Met zon 190 deskundige en gedreven collegas werken we aan het verbeteren van lucht en bodem en aan het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Belangrijk werk.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling offertes op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de offertes op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) offertes die aan de organisatie worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de offertes die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De vijf (5) offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de offertes/inschrijvingen die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste inschrijvingen worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige offertes worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende offertes voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De offertes dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde inschrijvingen op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de offerte die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige inschrijvingen worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland in week 49 of 50. De projectleider/ teamvertegenwoordiger die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige projectleider/ teamvertegenwoordigers ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voorwaarde inschrijving

De opdrachtgever zoekt een team van professionals dat samen deze opdracht kan oppakken. Er wordt per inschrijving een offerte verwacht met daarbij een ureninschatting per maand (in lijn met kengetallen lijst). In deze offerte staan voornaamste de teamleden benoemd en wordt uitleg gegeven over de aanpak en verdeling van de werkzaamheden. Daarnaast staan de onderstaande criteria/eisen uitgewerkt. Per criterium wordt een motivatie opgenomen hoe aan het criterium wordt voldaan. Bij uurtarief wordt het totaalbedrag van de offerte ingevuld. Tijdens de beoordeling hoeft geen rekening gehouden met de Fee van een externe administratieve broker in de offerte. Echter zal deze Fee (per gewerkt uur) in de praktijk wel gefactureerd worden aan de leverancier, welke doorberekend kan worden in de totaalfactuur van de opdrachtnemer aan opdrachtgever.

Fee externe administratieve broker

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht een fee van 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende partij.

Benodigde partij(en)

1. Offerte eisen
Maximaal 10 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Overige informatie

Alle medewerkers, welke aan de opdracht werken dienen een geldige VOG te kunnen overleggen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten; Ditzelfde geldt voor een laptop (deze mag niet ouder zijn dan 2019) Stemt bij gunning in met een verwerkersovereenkomst.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 26 november 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 17 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 2 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur