Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Programma manager energie & duurzaamheid

Omgevingsdienst Rivierenland

J.S. de Jongplein 2, 4001 WG Tiel, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 24 - 32 Gelderland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

13 feb 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

10 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als programmamanager energie & duurzaamheid ben jij het strategisch aanspreekpunt binnen onze organisatie. Je bepaalt samen met het directieteam en onze opdrachtgevers de koers van de ODR binnen dit vakgebied. Op basis van de uitgezette koers stel je een uitvoerbaar en gedegen programma op met benodigde middelen, expertise en menskracht. Het programma gaat bijvoorbeeld over de onderwerpen: netcongestie, energiebesparing bij bedrijven, warmtetransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie. Je geeft in opdracht van de directie leiding aan het programma en de verdere ontwikkeling hiervan. Je legt verbinding met teammanagers en voor de benodigde expertise in het programma en hebt oog voor mensen en hun capaciteiten.

Werkzaamheden of verantwoordelijkheden:

  • Onderhoud je contacten met gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden, provincie, Rijk en andere omgevingsdiensten.
  • Coordineer en implementeer je subsidieregelingen op gebied van energie en duurzaamheid (bijvoorbeeld SPUK Energiebesparingsplicht toezicht en handhaving)
  • Volg je landelijke en europese ontwikkelingen op het gebied van energie en circulaire economie en ben je in staat dit te vertalen naar opdrachtgevers en de werkzaamheden van interne collega's
  • Adviseer je over de vertaling van gemeentelijke ambities naar uitvoerbare operationele taken voor vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies.
  • Ziet en benut je kansen om extra taken en werkzaamheden voor de ODR binnen te halen.
  • Voer je gesprekken met bestuurders, beleidsadviseurs en andere ambtenaren om beleid concreet te maken.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior projectleider of programmamanager duurzaamheid, energie en/of circulaire economie;
  • Aantoonbare werkervaring met het coachen en het inhoudelijk aansturen van medewerkers.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior projectleider of programmamanager duurzaamheid, energie en/of circulaire economie binnen de overheid (25 punten);
  • Een aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring binnen het werkterrein van de omgevingsdienst (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met integrale samenwerkingen tussen bestuur en adviseurs (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met regionale samenwerkingsverbanden (15 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coordineren en implementeren van subsidieregelen ten behoeven van energie en/of duurzaamheid (20 punten).

Competenties

  • Samenwerking
  • resultaatgericht
  • bestuurlijke sensitiviteit
  • verbindende netwerker
  • communicatief sterk (mondeling/schriftelijk)
  • ondernemend
  • analytisch
  • besluitvaardig

Organisatie en team

Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collegas in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde. Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 29 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 15 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 16 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 22 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur