Logo van Omgevingsdienst Midden-Holland
Logo van Omgevingsdienst Midden-Holland

Handhavingsjurist omgevingsrecht

Omgevingsdienst Midden-Holland

Thorbeckelaan 5, 2805 CA Gouda, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 okt 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Omgevingsdienst Midden-Holland is voor haar afdeling Bouw- en woningtoezicht per direct op zoek naar een (handhavings)jurist omgevingsrecht (BWT).

Je behandelt zelfstandig handhavingszaken rond overtredingen van bouw- en RO-regelgeving. Je zorgt voor de communicatie met de overtreder, de gemeente en eventuele verzoekers om handhaving. Daarnaast behandel je bezwaar- en beroepszaken. Ook geef je juridische adviezen aan onze opdrachtgevers (gemeenten en provincie) over de bouw- en RO-regelgeving.

Eisen

  • Kandidaten dienen een juridische opleiding te hebben op WO-niveau.
  • De kandidaat heeft minstens 6 jaar ervaring met de genoemde taken in de afgelopen tien jaar, in een soortgelijke functie bij een gemeente of omgevingsdienst.
  • De kandidaat heeft minimaal 6 jaar ervaring met het afhandelen van Bouw en RO-bezwaarschriften. Dit dient duidelijk in het CV omschreven te zijn om de punten te bemachtigen.
  • Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk en evt fee kosten).
  • Na gunning van eventuele opdracht vraagt de ingehuurde medewerker bij de afdeling P&O ODMH de VOG aan.
  • De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Vrije vervanging is niet mogelijk. Het gevolg hiervan is dat er in de praktijk sprake zal zijn van een dienstbetrekking, waardoor deze opdracht niet uitgevoerd kan worden door een zzp'er. Kandidaten die voor deze opdracht in aanmerking willen komen, dienen een overeenkomst met loonuitbetaling te hebben via een detacheringsbureau of adviesbedrijf, die dan de offerte indient.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaten die gewerkt hebben met RX-mission hebben de voorkeur.
  • De kandidaat heeft kennis van ervaring met het bemiddelen (mediator) tussen stakeholders.

Competenties

  • Je beschikt over goede contactuele vaardigheden en je kunt meedenken met onze opdrachtgevers.
  • Je hebt een goede politieke antenne.
  • Je bent iemand die initiatiefrijk en enthousiast is, kan overtuigen en een oplossings- en resultaatgerichte instelling heeft.
  • Netwerker
  • Analytisch
  • Oplossingsgericht
  • Affiniteit om de juiste signalen te lezen
  • Sterk communicatief
  • Leergierig

Organisatie en team

De Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) is voor haar afdeling Bouw- en woningtoezicht (BWT) / Juridisch & plantoetsing op zoek naar een (handhavings)jurist omgevingsrecht.

Daarnaast ben je in staat om, door opgedane kennis en ervaring, junioren uit het team op weg te helpen in zaken waar zij tegenaan lopen.
De ODMH is een dynamische overheidsorganisatie. We werken voor meerdere gemeenten en de provincie en hebben daardoor te maken met een breed scala aan handhavingszaken. Elke dag is anders!

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden.

Voor het inwerktraject wordt een programma op kantoor verzorgt, daarna wordt er flexibel gewerkt (zowel vanuit kantoor (minimaal 2 dagen per week) als vanuit huis).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr