Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Jurist

Botter 14 15A, 8232 JP Lelystad, Nederland

Sluit over 18 dagen
120 36 Flevoland

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

3 mei 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving Jurist
32-36 uur per week

Functie
Als jurist ben je onderdeel van het team Juridische Zaken. Je speelt een essentiele rol bij het opstellen en uitvoeren van handhavings- en vergunningsbesluiten. Je stelt handhavingsbesluiten op, voorziet opdrachtgevers (gemeenten en provincie) van advies, vertegenwoordigd en adviseert ze bij bezwaar en beroepsprocedures en stelt hiervoor verweerschriften op. Bij het opstellen van handhavingsbesluiten houd je rekening met geldende wet- en regelgeving, procedures, kaders en richtlijnen. Je draagt bij aan een rechtmatige en effectieve uitvoering van besluiten door toezicht te houden op de naleving en te toetsen of alle voorwaarden en verplichtingen worden nagekomen. Dit doe je door samen te werken met toezichthouders en andere collegas binnen jouw team.

Binnen het onderdeel vergunningverlening beoordeel je aanvragen en stel je juridische adviezen op voor besluitvorming. Je toetst of aanvragen voldoen aan relevante wet- en regelgeving en of de aanvraag in lijn is met beleidskaders van de opdrachtgevers.

Taken en verantwoordelijkheden
- Adviseert over juridische aspecten qua omgevingsrecht en andere rechtsgebieden die aan onze Omgevingsdienst zijn overgedragen, bij zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving;
- Voert handhavings- en vergunningsprocedures uit;
- Vertegenwoordigt gemeenten en provincies in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures;
- Bent in multidisciplinaire processen en projecten de sterke ondersteuning als het gaat om juridische implicaties.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een afgeronde HBO- of WO-opleiding Nederlands Recht.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente werkervaring als handhavingsjurist bij een overheidsinstelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Affiniteit met milieuvergunningverlening en handhaving heeft (is een pre);

Competenties

  • integraal werken/samenwerken
  • omgevingsbewust
  • politieke sensitief
  • proactief

Organisatie en team

Als jurist ben je onderdeel van het team Juridische Zaken.

Gespreksinformatie

De interviews zijn gepland op 20-10 en 21-10

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Let op! Belangrijke punten hieronder; kwaliteitscriteria en Wet DBA

Kwaliteitscriteria
De OFGV is continue bezig met de kwaliteit van haar dienstverlening om zo te blijven werken aan een veilige en schone woon- en werkomgeving. Naast onze eigen medewerkers, werken we samen met partijen zoals uw organisatie ten behoeve van de continuiteit en de kwaliteit. Daarbij zijn wij gehouden aan het voldoen aan de landelijke vth-kwaliteitscriteria. Dit betekent onder meer dat wij objectief gaan aantonen in hoeverre onze vth-medewerkers deskundig zijn ten opzichte van de gestelde eisen en criteria.
Een van de eisen binnen deze nieuwe set vth-kwaliteitscriteria (versie 3.0) is dat wij ook de deskundigheid en frequentie van uw (eigen c.q. medewerker) inzet mee moeten laten wegen in het totaalbeeld. Wij hebben het valideringsbureau Libereaux opdracht gegeven om de Toetsing en Borging van onze vth-medewerkers op zich te nemen.
Wij hebben Libereaux gevraagd om eenzelfde toetsingstraject voor uw inzet op zich te nemen.
Uw gevalideerde inzet en deskundigheid laten wij dan meewegen in het totale beeld (robuustheid) van onze organisatie. Om dit te organiseren neemt Libereaux rechtstreeks met u (uw organisatie) contact op voor het aangaan van dit valideringstraject.
U ontvangt een offerte voor dit traject, gebaseerd op onderstaande opzet (gelijk aan die van onze medewerkers).
Omdat het een persoonlijke validering en certificering is, uitgevoerd voor een hiertoe geaccrediteerde instantie, en dat u deze certificering ook bij andere vth-opdrachtgevers kunt gebruiken, komen de kosten voor het traject en de benodigde uren, voor uw rekening.

Aanpak Valideringstraject (EVP)
Adviseurs in bezit van gevraagde basisopleiding in deskundigheidsgebied Registratie (EVP)
Alle relevante ervaring en kennis wordt per deskundigheidsgebied uitgevraagd en bijeengebracht in DITKANIK.NU. Libereaux beoordeelt deze data voor opname in het dashboard.
Tijdsinvestering deelnemer gemiddeld zeven uur (eigen kosten)
Het kan zijn dat u (uw medewerkers) eerder een vth-valideringstraject heeft gevolgd, of dat er behoefte bestaat aan een validering op meerdere deskundigheidsgebieden. Geef dit aan bij Libereaux en dan wordt er maatwerk geleverd.
De kosten voor het EVP-traject bedragen 895,00 per traject exclusief 21% btw. Een nadere beschrijving volgt in de offerte die aan u wordt voorgelegd. Voor vragen kunt u rechtstreeks met Libereaux contact opnemen via de heer Wim Donnicke, 080 5053 612.

Wet DBA
In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is er beoordeeld of er sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een ZZPer de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk / realistisch is, is deaanbestedende dienst van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een ZZPer niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht.
Het begrip ZZPer dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV begrepen, die de directeur/grootaandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de BV en de detacheren persoon. Indien een ZZPer voor deze opdracht in aanmerking wil komen, is dit mogelijk via detachering waarbij het detacheringsbedrijf niet louter een kassiersfunctie heeft. Het detacheringsbureau dient dan de offerte in. Een andere mogelijkheid om (direct) voor de opdracht in aanmerking te komen is om in dienst te treden bij bijvoorbeeld een detacheringsbureau of payrollbedrijf dat de offerte indient.
Het detacheringsbureau of payrollbedrijf dienen op het moment van publiceren van deze opdracht al wel voor de betreffende categorie in het DAS te zijn toegelaten. Een ZZPer / DGA als hierboven bedoeld kan niet zelf / rechtstreeks inschrijven op de opdracht.

Dienstencategorie Andere diensten CPV code 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 25 %
Kennis wet -en regelgeving Je hebt recente kennis van de Omgevingswet, graag aantoonbaar met het CV. Weging: 20 %
Werkervaring 1 Je hebt ervaring met het vertegenwoordigen van gemeenten en provincies in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures, graag aantoonbaar met het CV. Weging: 15 %
Werkervaring 2 Je hebt ervaring met handhavings- en vergunningsprocedures, graag aantoonbaar met het CV. Weging: 15 %
Kwaliteitscriteria Je bent akkoord met de kwaliteitscriteria genoemd in de opdrachtomschrijving Weging: 5 %
Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het gesprek toetsen wij op kennis, werkervaring en gevraagde competenties voor deze opdracht. Weging: 20 %

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur