Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Inhuurdesk
Logo van Inhuurdesk

Projectleider verkenning doelgroepenvervoer in eigen beheer

Inhuurdesk

Jacob van Campenweg 55, 3067 LH Rotterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De vijf gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist werken binnen het sociaal domein nauw samen als regio Zuidoost Utrecht (ZOU). De vijf gemeenten van de regio hebben in 2024, tezamen met 17 andere gemeenten in de provincie Utrecht, het Wmo-, leerlingen- en jeugdhulpvervoer aanbesteed.

De uitvoering van deze aanbesteding heeft geleid tot knelpunten in zowel de kwaliteit van het vervoer als de tevredenheid van ouders en scholen. Om te komen tot structurele verbeteringen onderzoekt de regio alternatieve organisatievormen, waaronder uitvoering in eigen beheer, zoals toegepast in de regio Gooi & Vechtstreek.

De externe projectleider voert in de periode december 2025 tot en met mei 2026 een verkenning uit naar de mogelijkheden voor het anders organiseren van doelgroepenvervoer in onze regio. Deze verkenning moet resulteren in een onderbouwd bestuurlijk advies over de meest passende wenselijke organisatievorm, inclusief de juridische en financiële randvoorwaarden.

Doelstelling van de Verkenning

  1. Toegankelijk en betrouwbaar vervoer organiseren.
  2. Goed werkgeverschap voor chauffeurs en planners waarborgen.
  3. Financieel haalbaar vervoer realiseren met oog voor de gebruikers.
  4. Duurzaam vervoer bevorderen.

Werkzaamheden

De opdrachtnemer:

  • Voert een brede inventarisatie en analyse uit van oplossingsrichtingen en alternatieven, inclusief ervaringen uit de regio Gooi & Vechtstreek.
  • Onderzoekt en vergelijkt scenario's voor de organisatie en uitvoering, inclusief bedrijfsvoering, juridische entiteiten en aanbestedingsopties.
  • Beschrijft en analyseert de kansen en de risico's
  • Beschrijft en analyseert de financiële consequenties en randvoorwaarden.
  • Stelt een conceptstrategie op en formuleert een bestuurlijk advies.
  • Presenteert de bevindingen en aanbevelingen in april 2026 aan de bestuurlijke opdrachtgevers.

Beoogd resultaat

Een gedegen bestuurlijk adviesdocument waarin de colleges in regio Zuidoost Utrecht inzicht krijgen in de meest haalbare en wenselijke organisatievorm voor het doelgroepenvervoer, met aandacht voor kwaliteit, kosten, juridische borging en duurzaamheid.

Eisen

Opleidingseisen

  • Afgeronde HBO/WO, bij voorkeur in bestuurskunde, bedrijfskunde, beleid en management, mobiliteit/transport of een aanverwant vakgebied.

Ervaringseisen

  • Minimaal 3 jaar ervaring als projectleider binnen de (lokale) overheid of publieke sector.
  • Ervaring met regionale samenwerking tussen gemeenten en/of met het sociaal domein.
  • Expertise op het gebied van organisatie van doelgroepenvervoer, inkoopbeleid, juridische structuren en aanbestedingsstrategieën.
  • Ervaring met financiële doorrekeningen (kosten-batenanalyse, business case, scenario's)

Wensen en competenties

Competenties

  • Uitstekende communicatieve en adviesvaardigheden: kan complexe informatie vertalen naar bestuurders en colleges.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: kan schakelen tussen ambtelijke organisatie, colleges en raden.
  • Organisatorisch sterk: kan strakke planningen, rapportages en processtappen bewaken.
  • Resultaatgericht, maar ook verbindend en in staat draagvlak te creëren.
  • Schriftelijke vaardigheden: kan verkenningsrapportages en beslisnota's helder en bestuurlijk opstellen.

Organisatie en team

De vijf gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist werken binnen het sociaal domein nauw samen als regio Zuidoost Utrecht (ZOU). De vijf gemeenten van de regio hebben in 2024, tezamen met 17 andere gemeenten in de provincie Utrecht, het Wmo-, leerlingen- en jeugdhulpvervoer aanbesteed.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op maandag 24 november, tussen 14.00 - 17.00 uur.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Periode en inzet

Wij zoeken een Projectleider voor 16 uur per week, in de periode van december 2025 tot en met mei 2026. Met mogelijkheid van verlenging voor 16 uur per week, gedurende 6 maanden.

Planning globaal

  • Dec 2025 - jan 2026: Informatie verzamelen en analyse
  • Feb - mrt 2026: Uitwerking scenario's en afweging.
  • paril 2026: Rapportage en presentatie bestuurlijk advies.
  • Mei 2026: Voorleggen advies aan colleges.

Optie tot verlenging: 1 keer optie tot verlengen met 6 maanden tot uiterlijk 30-11-2026

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr