Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Migratie sjablonen en in beheername Xential

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 40 uur per week t/m 1 februari 2026, daarna en bij verlenging 16 uur per week Gelderland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

16 - 40

Publicatiedatum:

4 sept 2025

Omschrijving

Onlangs heeft het Kadaster een nieuw sjablonenmanagement tool, Xential, aangeschaft ter vervanging van de huidige, verouderde en moeilijk beheerbare oplossing (Word, VBA). De afgelopen periode zijn we volop aan de slag gegaan om deze nieuwe tool te implementeren, de oude sjablonen om te zetten naar de nieuwe tool en de nieuwe tool in beheer te nemen. 

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de oude sjablonen door een externe partij om te laten zetten naar de nieuwe tool. Door allerlei factoren heeft dit tot nu toe nog niet het gewenste resultaat gehad. De stuurgroep heeft daarom onlangs besloten om het omzetten van de oude sjablonen naar de nieuwe tool in eigen handen te nemen. Daarnaast moet de tool nog op een beheerste manier in beheer genomen worden. 

Wij zijn op zoek naar een ervaren en flexibele professional die in staat is op een rijdende trein te springen en op basis van de (half)producten die al opgeleverd zijn, het omzetten van de oude sjablonen naar de nieuwe omgeving en het in beheer nemen van de tool snel tot een goed einde kan brengen. De ideale kandidaat heeft kennis van zaken en legt gemakkelijk contact met betrokkenen wat zorgt voor een soepele samenwerking en effectieve communicatie. Sterke samenwerkingsvaardigheden zijn essentieel om bij te dragen aan het succes van het project. 

Taken en verantwoordelijkheden
Jij draagt de verantwoordelijkheid om de oude sjablonen (Word, VBA) om te zetten naar Xential en de tool op een beheerste manier in beheer te nemen.

Deliverables hierin zijn:

  • okt 2025 – jan 2026: het omzetten van de huidige sjablonen naar Xential;

  • okt 2025 – jan 2026: het organiseren en begeleiden van het testen van de nieuw gebouwde sjablonen door gebruikers binnen de organisatie;

  • 1 feb 2026: de oude sjablonen zijn allemaal omgezet naar Xential en zijn goedgekeurd door de testers;

  • feb 2026: opleveren beheersplan voor Xential met daarin in ieder geval:

    • taken en verantwoordelijkheden (soll-situatie) van de verschillende betrokkenen bij het beheer van Xential (key-users, technisch beheerders, functioneel beheerders);

    • overzicht hoe het beheer van Xential moet gaan aansluiten op de standaard beheer processen binnen het Kadaster (incidenten, problemen en wijzigingsverzoeken);

    • plan van aanpak om van de huidige situatie te komen naar de gewenste situatie, incl. planning van de benodigde werkzaamheden

  • maart – april 2026: opleveren deliverables uit plan van aanpak beheersplan;

  • maart – april 2026: overdracht functioneel beheer naar staande organisatie.

Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • BISL;

  • Xential (het nieuwe sjabloonmanagementplatform).

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina's A4 ;

  • Afgeronde hbo-opleiding of hoger;

  • Kennis van BISL;

  • Aantoonbaar kennis van complexe sjablonen in Word (macros);

  • Minimaal 3 jaar bewezen ervaring met het bouwen van sjablonen in Xential;

  • Minimaal 3 jaar bewezen ervaring met het inrichten van functioneel beheer voor nieuwe systemen en processen waarbij voorheen nog geen functioneel beheer aanwezig was;

  • Minimaal 3 jaar ervaring met sjabloonmanagement in een grote (>1000 mdw), complexe en politiek gevoelige overheidsorganisatie;

  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;

  • Door de kandidaat zelf geschreven CV en motivatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • U toont duidelijk aan (max. 400 woorden) op welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
          Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (weging 60 punten).

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (60 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (40 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (20 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U beschrijft (max. 300 woorden) hoe u de inrichting van het functioneel beheer beziet en hoe u dit tot een goed einde denkt te brengen. Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (weging maximaal 40 punten).
         Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van de knelpunten en aanpak voor oplossing aansluit bij de wensen van het Kadaster (weging 40 punten).

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief vaardig, zowel schriftelijk als mondeling;

  • Resultaatgericht;

  • Vasthoudend;

  • Planmatig;

  • Analytisch.

Organisatie en team

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 september 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Tarief
Maximaal € 100,- Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1a Modelovereenkomst ZZP

      • 1b Opdrachtovereenkomst indirecte ZZP

      • 1c Opdrachtovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Voorwaarden
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
    Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

  • Geheimhoudingsverklaring 
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • VOG
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Acquisitie
    Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur