Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Kadaster
Logo van Kadaster

Informatie Analist (Alpha)

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht tarief 108Opdracht uren 32 - 40
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Voor de OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een enthousiaste Informatie Analist, ter versterking van het Alpha team.

Binnen het Alpha-team ben je betrokken bij de ontwikkeling en het beheer van applicaties zoals Informatie Huis Ruimte (IHR) en Omgevingsinformatie In Samenhang (OIS). Je werkt samen met diverse teams binnen de Operationele Beheer Organisatie (OBO), waar samenwerking en kennisdeling centraal staan. Daarnaast werk je intensief samen met het Ozon team aan de DSO Stelselcatalogus, een essentiële voorziening voor ontsluiten en beheren begrippen, waardenlijsten en metadata van Informatieproducten. Jouw bijdrage is van grote waarde voor het realiseren van betrouwbare en innovatieve oplossingen binnen het DSO.

De diensten worden ontwikkeld en beheerd door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

De teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. In dat programma werken verschillende organisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. 

Je wordt onderdeel van het Alpha team. Wij bestaan uit 5 ontwikkelaars, een informatie analist een Product Owner. Daarbij worden we ondersteund door een Scrum Master, integratiespecialisten en functioneel beheerders.
Wij werken met Agile Scrum in sprints van 2 weken. Dagelijks hebben we een stand-up, en elke sprint een planning, demo, retrospective en meerdere refinements. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is.
We doen DevOps, wat betekent dat we volledig verantwoordelijk zijn voor onze applicaties, van idee tot productie.

Als Informatieanalist binnen het team werk je zelfstandig aan het ophalen en uitwerken van user stories en requirements voor het de diversen applicatie binnen het DSO. Je bent niet alleen analytisch sterk, maar ook technisch onderlegd en gaat inhoudelijke vragen en discussies met ontwikkelaars niet uit de weg. Je vertaalt gebruikerswensen en business requirements naar heldere user stories, zodat het ontwikkelteam direct aan de slag kan. Vanwege de conceptuele complexiteit is kennis van het domein noodzakelijk.

Belangrijkste technieken, methoden en tools
PostgreSQL; Sparx Enterprise Architect voor het beheren van de diversen MIM modellen; UML; Jira; API development; Postman; TAM-IMRO, IMOW; SKOS, DCAT; MIM 1.1.1 of hoger; MS Office 365; Slack.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Vertalen van business requirements naar technische deliverables voor het IT Team.

  • Sparring partner voor technische vragen vanuit de business.

  • Ondersteuning bieden aan de Project Architect en Product Owner, met focus op gezamenlijke ontwikkeling van oplossingen.

  • Participeren in een SCRUM team, met bijbehorende verantwoordelijkheden. Waarbij het team samen met de Product Owner en gebruikers spart over een gedegen oplossing.

  • Opstellen van nieuwe MIM (Metamodel Informatie Modellering) modellen in Sparx Enterprise Architect.

  • Het beheren van de diversen MIM modellen in Sparx Enterprise Architect die gebruikt worden binnen het DSO.

  • Opstellen, afstemmen en documenteren van Technische Data Modellen.

  • Het schrijven van functionele documentatie.

  • Participeren in project teams binnen de DSO Keten.

  • Participeren met het Data Management Modellenbureau van het Kadaster.

  • Afstemming functionaliteiten met UX designers en Product Owners.

  • Signaleren en analyseren van gebruikersvragen en bugs, en samen met het team zoeken naar effectieve oplossingen.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  • Een maximum uurtarief van € 108,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina’s A4 (de motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord);

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding;

  • Minimaal 8 jaar ervaring als Informatie Analist;

  • Minimaal 8 jaar ervaring met Requirements engineering, story mapping en user stories;

  • Minimaal 2 jaar ervaring met MIM modellering;

  • Minimaal 1 jaar ervaring met SKOS en DCAT standaarden;

  • Minimaal 1 jaar ervaring met de informatiemodellen TAM-IMRO en IMOW;

  • Vloeiende beheersing van de Nederlandse taal in woord en schrift.

Wensen en competenties

Wensen

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met software ontwikkeling in de publieke sector en in projecten met politiek/bestuurlijk karakter. Indien u ervaring heeft met werken in het DSO, kunt u dit hier aangeven (max. 40 punten). 

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (25 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met Scrum, backlog preparation, refinement en user stories (max. 30 punten).

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met het ophalen van requirements uit een scaled agile project organisatie en het werken met partners in ketens (max. 30 punten). 

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;

  • Helicopterview;

  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

  • Klantgericht;

  • Proactief en initiatiefrijk;

  • Teamspeler;

  • Analytisch vermogen.

Organisatie en team

Organisatie

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Team

Je wordt onderdeel van het Alpha team. Wij bestaan uit 5 ontwikkelaars, een informatie analist een Product Owner. Daarbij worden we ondersteund door een Scrum Master, integratiespecialisten en functioneel beheerders. Wij werken met Agile Scrum in sprints van 2 weken. Dagelijks hebben we een stand-up, en elke sprint een planning, demo, retrospective en meerdere refinements. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is. We doen DevOps, wat betekent dat we volledig verantwoordelijk zijn voor onze applicaties, van idee tot productie.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Gespreksplanning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 18 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 14 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Reactietermijn

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 11 november 2025, 08:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Tarief

Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 10 paginas A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina's te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten: 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat een externe administratieve broker een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Voorwaarden
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.Per leverancier mag een offerte worden ingediend op deze aanvraag.

  • Geheimhoudingsverklaring
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • VOG
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • WAADI
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Acquisitie
    Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

  • Een externe administratieve broker als bemiddelaar
    Voor deze opdracht treedt een externe administratieve broker op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van een externe administratieve broker voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met een externe administratieve broker aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van een externe administratieve broker worden vastgelegd. Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- of driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

    Een externe administratieve broker zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst externe administratieve broker.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 3 november 2025, 08:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 4 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr