Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Kadaster
Logo van Kadaster

Business Architect Staf Afdeling Services

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

36 - 40

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 36 - 40
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het team Architectuur en Informatiemanagement (A&I) binnen de directie DGV (Data Governance en Vernieuwing) is op zoek naar een Business Architect Staf Afdeling Services. Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het door ontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de business case. En in de uitvoeringsfase, door samen met de systeem architecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een off the shelf product.

Programma VIBE

Binnen het bedrijfsvoering domein is het Kadaster momenteel bezig met het vervangen van het on-premise SAP landschap (SAP-ECC & SAP CRM). VIBE is de overkoepelende naam voor alle projecten die nodig zijn om onze huidige SAP systemen te vervangen. Het staat voor Verbeteren Informatievoorziening Bedrijfsvoering En klantinteractie. VIBE heeft als doel om standaardprocessen en data voor het Kadaster te ontwikkelen met nieuwe, duurzame IT-oplossingen. Binnen VIBE is een zestal projecten gedefinieerd die momenteel in verschillende fases van uitvoering zitten. Omdat de ondersteuning voor ons huidige SAP bedrijfsvoering eind 2027 afloopt, hebben we een duidelijke deadline om naar toe te werken. We veranderen van maatwerk diensten en oplossingen naar standaardprocessen en best practices. Dat betekent voor veel collegas dat ze anders gaan werken in de toekomst. Het werk is nog dezelfde functie, maar hoe je het uitvoert zal deels anders worden. Dat geldt voor medewerkers en managers. Denk aan nieuwe ondersteunende tools, meer zelfservice, andere manieren van samenwerken. Het belangrijkste project binnen VIBE voor deze uitvraag is de vervanging van ons ERP system (SAP ECC) voor Finance, Inkoop en HRM door AFAS. Dit systeem gaat per 1 januari 2026 live. Daarna volgt een periode van optimalisatie en nazorg. De overige projecten hebben betrekking op de vervanging van CRM, ordermanagement, management informatie, data warehousing, integratie en archivering. Al deze projecten hebben raakvlakken met de AFAS implementatie. Belangrijkste technieken, methoden en tools TOGAF, Archimate (BlueDolphin), Novius raamwerk; Agile werkwijze.

Verantwoordelijkheden, de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

Algemene taken:

  • Architectuur modellering, informatieanalyse en architectuur control van het financiele en inkoop domein;
  • Architectuur modellering, informatieanalyse en architectuur control op de raakvlakken van het financiele en inkoopdomein;
  • Opstellen van Businesscases en Project Start Architecturen.

Taken binnen VIBE:

  • Architectuur control en informatieanalyse op de implementatie van de financiele en inkoop modules van AFAS;
  • Architectuur control en informatieanalyse op de integraties rondom AFAS;
  • Architectuur ontwerp en informatieanalyse in de optimalisatie en nazorg fase van de AFAS implementatie. Denk hierbij aan de doorontwikkeling op onderwerpen als Enterprise Performance Management en kostenallocatie.

Eisen

  • Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding
  • Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met Informatie voorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen
  • Ervaring in het optimaliseren en stroomlijnen van onderliggende processen en beheersmaatregelen inclusief het beter benutten van de automatiseringsmogelijkheden die de oplossing biedt
  • Minimaal 5 jaar concrete ervaring met ERP systemen op het gebied van financien en inkoop
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse en Engelse taal vloeiend, in woord en geschrift
  • Minimaal 5 jaar documentatie ervaring, bijvoorbeeld met: Technisch architectuur design; Opstellen Domein en Solution architectuur; Functioneel en technisch ontwerp.

Wensen en competenties

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Helicopterview
  • Adviesvaardigheid
  • Overtuigingskracht
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk
  • Kwaliteitsgericht
  • Klantgericht
  • Proactief en initiatiefrijk

Organisatie en team

Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand. Het Kadaster is steeds meer een data gedreven organisatie en word geconfronteerd met de bijbehorende uitdagingen in deze moderne wereld. Cybersecurity, openbare informatie gecombineerd met de beschikbaarheid van systemen voor de registratie en raadpleging eisen een moderne, veilige en robuuste IT omgeving.

Gespreksinformatie

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 08:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 20 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 19 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 14 november 2025, 08:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Contractvorm
Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

Aanwezigheid op kantoor
Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

CV eisen
Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 paginas A4 (de motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal paginas te worden beantwoord).

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:
11. U geeft een beschrijving van aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (max. 40 punten). Weging (staffel) a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten); b. Antwoord sluit voldoende aan (25 punten); c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten); d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).
12. U beschrijft 2 cruciale knelpunten die zich vaak voor doen in dit soort processen/ opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (max. 30 punten). Weging (staffel) Antwoord sluit volledig aan. Beide knelpunten zijn zeer relevant en de oplossingen zijn concreet, goed onderbouwd en voorzien van duidelijke voorbeelden (30 punten); Antwoord sluit voldoende aan. Knelpunten zijn relevant en de oplossingen zijn passend, maar missen deels concrete onderbouwing of voorbeelden (20 punten). Antwoord sluit onvoldoende aan. Knelpunten zijn beperkt relevant en/of de oplossingen zijn algemeen geformuleerd en onvoldoende onderbouwd (10 punten). Antwoord sluit niet aan. Knelpunten zijn niet relevant of ontbreken, en er worden geen bruikbare oplossingen aangedragen (0 punten).
13. U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (max. 30 punten). Weging: Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten); Antwoord sluit voldoende aan (20 punten); Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten); Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Tarief
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Fee externe administratieve broker
Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie Conceptovereenkomsten
Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten: 1d Detacheringsovereenkomst Voor deze opdracht gaat een externe administratieve broker een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. Per leverancier mag een offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

externe administratieve broker als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt een externe administratieve broker op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van de externe administratieve broker voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met de externe administratieve broker aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van de externe administratieve broker worden vastgelegd. Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- of driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer. Een externe administratieve broker zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst externe administratieve broker.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 08:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr