Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 aug 2027Uren per week:
36Publicatiedatum:
7 jul 2025De politie staat samen met de andere strafrechtketenpartners voor een grote opgave; de invoering van een nieuw Wetboek van Strafvordering. Dit wetboek vormt voor de politie de wettelijke basis voor het verrichten van opsporingshandelingen.en is dan ook van groot belang voor de dagelijkse politiepraktijk. De komende jaren bereidt de politie zich voor op de invoering van het nieuwe Wetboek van Strafvordering, dat naar verwachting op 1 april 2029 in werking treedt. Het wetboek van strafvordering raakt een groot gedeelte van de politieprocessen en -voorzieningen en het merendeel van de politiemedewerkers zal het nieuwe wetboek moeten kunnen toepassen. Om de politie klaar te stomen voor het nieuwe wetboek is een implementatieprogramma gestart. Voor dit programma is de politie op zoek naar een jurist.
De implementatie van de nieuwe wet kent meerdere fases. Momenteel wordt de veranderopgave in kaart gebracht met de portefeuillehouders. Eind 2025 start de realisatie van de veranderopgave door PDC en PA (o.a. aanpassen van werkprocessen, aanpassen van ICT-voorzieningen en het aanpassen van opleidingen), waarna in 2027 de implementatie in de eenheden start. Naar mate de datum van inwerkingtreding dichterbij komt gaan steeds meer mensen binnen de politieorganisatie met verschillende achtergronden (IT-ers, onderwijskundigen, operationeel experts, etc.) zich met de nieuwe wet bezighouden. Voor de juristen die bij het programma zijn aangehaakt is het belangrijk dat zij op een laagdrempelige manier juridische inhoud en soms complexe veranderingen kunnen verwoorden en de juiste vertaalslag kunnen maken in het interpreteren van vragen die vanuit verschillende disciplines worden gesteld.
Het doel is om inhoudsdeskundige te zijn op een aantal deelonderwerpen uit het nieuwe Wetboek van Strafvordering die voor de politiepraktijk relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan: de rechten van de verdachte, de jeugdige verdachte, heimelijke opsporingsbevoegdheden, het aangifteproces of het horen van getuigen. De jurist is verantwoordelijk voor het analyseren van de verschillen die op een deelonderwerp bestaan tussen het bestaande en nieuwe wetboek en het beoordelen welke daarvan relevant zijn voor de politiepraktijk. De voor de politie relevante wijzigingen op een deelonderwerp worden vervolgens in laagdrempelige bewoordingen vastgelegd in (kennis)producten. De jurist is daarbij in staat om aan te sluiten bij verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld businessanalisten, IT-ers, onderwijskundigen, operationele experts, etc.) en in te spelen op de specifieke kennisbehoefte. Daarnaast is de jurist in staat om voorgestelde aanpassingen in werkprocessen, IV-systemen, beleidsregels en kennisproducten te toetsen aan het nieuwe Wetboek van Strafvordering en te beoordelen of die daaraan compliant is.
De werkzaamheden bestaan aan de ene kant uit het analyseren en doorgronden van de verschillen tussen het bestaande en nieuwe Wetboek van Strafvordering op aantal afgekaderde deelonderwerpen. De jurist is verantwoordelijk voor het bijhouden van de ontwikkelingen in het wetgevingstraject op die specifieke themas, beoordelen welke daarvan relevant zijn voor de politiepraktijk, die te verwerken in analyseproducten en daarover te communiceren naar relevante stakeholders. Dit resulteert in een overzicht van voor de politie relevante wijzigingen. Aan de andere kant is de jurist ook verantwoordelijk voor het beantwoorden van juridische vragen vanuit de organisatie, het leggen van contacten binnen de organisatie op de eigen terreinen van expertise en het valideren van voorgestelde aanpassingen in werkprocessen, IV-systemen, beleidsafspraken en kennisproducten.
Analyseren en doorgronden van juridische teksten (o.a. wetsvoorstel, Memorie van Toelichting, overige kamerstukken en AMvB's);
Volgen van behandeling wetsvoorstel in de TK en beoordelen van relevantie voor de politiepraktijk van ingebrachte amendementen;
Overzichtelijk en begrijpelijk weergeven van verschillen en overeenkomsten tussen huidige en nieuwe wetgeving die moeten worden opgeleverd conform een vooraf vastgesteld format;
Valideren van voorgestelde aanpassingen in werkprocessen, IV-systemen, beleidsafspraken en kennisproducten op de overeengekomen deelonderwerpen.
De programmamanagers
Ketenpartners w.o. openbaar ministerie
Politie Dienstencentrum
Politieacademie
Directie Operatien
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het strafrechtelijke werkveld.
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het beroepsmatig analyseren van wet- en regelgeving en het opstellen van schriftelijke juridisch adviezen.
De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring opgedaan van het nieuwe Wetboek van Strafvordering.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met veranderopgaven op het gebied van wetgeving.
Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd. Sjabloon : CV template 1.9.doc
Eis 2. De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV. Deze eis blijft van toepassing gedurende de gehele uitvoering van de opdracht. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze eis, zal dit leiden tot uitsluiting van de Inschrijver.
Eis 3. De kandidaat heeft een afgeronde opleiding Nederlands recht (WO), met een specialisatie op het gebied van het strafrecht. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
Eis 4. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het strafrechtelijke werkveld. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
Eis 5. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het beroepsmatig analyseren van wet- en regelgeving en het opstellen van schriftelijke juridisch adviezen. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
Eis 6. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met veranderopgaven op het gebied van wetgeving. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
Eis 7. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring opgedaan van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van verschillenanalyses tussen bestaande en nieuwe wetgeving.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het overbrengen van juridische informatie op de doelgroep van MBO-geschoolden.
De kandidaat heeft aantoonbare kennis van één of meer van de volgende onderwerpen: de rechten van de verdachte, de jeugdige verdachte, heimelijke opsporingsbevoegdheden, het aangifteproces of het horen van getuigen.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in onderwijs geven op het gebied van strafrecht.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring bij de politie.
Wens 1. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van verschillenanalyses tussen bestaande en nieuwe wetgeving. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van verschillenanalyses tussen bestaande en nieuwe wetgeving. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van verschillenanalyses tussen bestaande en nieuwe wetgeving - 30%
Wens 2. De kandidaat heeft aantoonbare kennis van één of meer van de volgende onderwerpen: de rechten van de verdachte, de jeugdige verdachte, heimelijke opsporingsbevoegdheden, het aangifteproces of het horen van getuigen. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen - 25%
Wens 3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het overbrengen van juridische informatie op de doelgroep van MBO-geschoolden. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring met het overbrengen van juridische informatie op de doelgroep van MBO-geschoolden. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het overbrengen van juridische informatie op de doelgroep van MBO-geschoolden - 20%)
Wens 4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in onderwijs geven op het gebied van strafrecht. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring in onderwijs geven op het gebied van strafrecht. 3/5= De kandidaat heeft 0 tot 1 jaar aantoonbare werkervaring in onderwijs geven op het gebied van strafrecht. 5/5= De kandidaat heeft 1 tot 2 jaar aantoonbare werkervaring in onderwijs geven op het gebied van strafrecht - 15%
Wens 5. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring bij de politie. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring bij de politie. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring bij de politie - 10%
(Probleem)analyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.
Accuraat: Werkt nauwkeurig en zorgvuldig, heeft oog voor detail en maakt weinig fouten.
Netwerkvaardig: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.
Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.
Schriftelijke- en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden: Maakt feiten, meningen en ideeen aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.
Overtuigingskracht: Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeen.
organisatievermogen: Bepaalt prioriteiten en geeft de benodigde acties, tijd en middelen aan om ervoor te zorgen dat activiteiten plaats vinden en zaken geregeld worden. Evalueert de voortgang en stelt waar nodig de planning en opzet bij.
De Externe is inzetbaar vanaf 01-09-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-08-2027 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek met Omgevingsonderzoek (BO+) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt. Let op: Deze heeft uitvraag een spoedkarakter. Publicatie zal daarom tot Vrijdag 07 Juli 09:00 uur open staan.