Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Juridisch Medewerker Handhaving (Medior)

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 15 dagen
115 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

28 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Juridisch medewerker handhaving binnen de afdeling VTH werk je iedere dag aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hierin werk je samen met (bouw)toezichthouders en vergunningsverleners binnen het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Vanuit huis of kantoor verricht je diverse juridische werkzaamheden op meerdere rechtsgebieden, met name op het gebied van omgevingsrecht, openbare orde en veiligheid, lokale verordeningen en bijzondere wetten. Je adviseert over complexe handhavingszaken op meerdere rechtsgebieden, stelt handhavingsbesluiten op (uiteraard inclusief de voorbereidende handelingen zoals het schrijven van vooraanschrijvingen en het behandelen van zienswijzen) en zorgt voor de procesvertegenwoordiging (bezwaar, beroep, hoger beroep). Daarnaast draag je bij aan de ontwikkeling van o.a. het VTH-beleid. Je adviseert in voorkomende gevallen leidinggevenden, externe partners en/of bestuurders over complexe handhavingsvraagstukken met een politiek/bestuurlijke gevoeligheid en over de inzet van bevoegdheden bij handhavingsvraagstukken die de openbare orde en veiligheid raken. Het zwaartepunt in de functie ligt op het gebied van Omgevingswet, Wet open overheid, en Wet tijdelijk huisverbod, maar als je ook ervaring hebt als handhavingsjurist op het gebied van APV-zaken en bijzondere wetten, zoals de Alcoholwet, is dat een pre. Deze functie biedt de kans om werkzaam te zijn op verschillende rechtsgebieden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist binnen een soortgelijke juridische functie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren over complexe handhavingszaken met de nadruk op de Omgevingswet;
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op juridisch gebied;
  • Aantoonbare werkervaring als jurist met de Omgevingswet, benoem waar dit is opgedaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch medewerker handhaving (of soortgelijke functie, beredeneer dit duidelijk) binnen een gemeente
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren over complexe handhavingszaken binnen een gemeente, duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de APV en bijzondere wetten, duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbare werkervaring met het verzorgen van vooraanschrijvingen, het behandelen van zienswijzen, het opstellen van handhavingsbesluiten en het behandelen van bezwaar- en beroepschriften. Benoem duidelijk per onderdeel waar dit is opgedaan
  • Een afgeronde WO-bachelor opleiding op juridisch gebied

Competenties

Organisatie en team

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collegas aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOAs toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als een team crisisbeheersing op. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 16 en donderdag 18 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk maandag 15 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 8 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op woensdag 10 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 12 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur