Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van ICT Rijk van Nijmegen (iRvN)
Logo van ICT Rijk van Nijmegen (iRvN)

Capaciteits- / Resourcemanager

Nieuwe Dukenburgseweg 21a, 6534 AD Nijmegen, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

11 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wij zoeken een ervaren capaciteitsmanager die weet van aanpakken. Ben jij een kei in het brengen van overzicht, weet je hoe je grip krijgt op (soms onvoorspelbare) IT-capaciteit en draai jij je hand niet om voor het inrichten van processen die zowel beheerders als projectleiders lucht geven? Dan is deze opdracht jou op het lijf geschreven.

Doelstellingen:

  • Je levert direct impact: jouw inzet maakt het verschil tussen ad-hoc brandjes blussen en duurzame grip op onze IT-inzet.
  • Je werkt in een organisatie met maatschappelijk belang, korte lijnen en een groot mandaat om het goed neer te zetten.

Werkzaamheden:

Als interim capaciteitsmanager leg jij de basis voor structureel capaciteitsmanagement binnen iRvN. Terwijl wij werven voor een vaste invulling van deze functie, zorg jij voor rust, overzicht en voorspelbaarheid. Je maakt analyses, spart met servicemanagers, projectleiders en teamleiders en zorgt ervoor dat we vandaag weten wat er morgen nodig is en verder. Je zorgt ook voor ruimte om incidenten op te blijven pakken of voorrang te geven war de nood hoog is.

Verantwoordelijkheden:

  • Het in kaart brengen van de beschikbare capaciteit en de actuele werklast
  • Het opstellen van forecasts en capaciteitsdashboards per team en per gemeente
  • Het afstemmen van prioriteiten tussen beheer, incidenten en projecten
  • Het signaleren en oplossen van resourceconflicten
  • Het adviseren over automatisering en uitbesteding om capaciteit vrij te spelen
  • Het transparant maken van inzetbaarheid richting de deelnemende gemeenten

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Twee aantoonbare relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer
  • Aantoonbaar HBO, WO niveau verkregen door een afgeronde studie
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in de rol van capaciteitsmanager of resourceplanner binnen IT-beheerorganisaties. Dus niet als onderdeel van je afgelopen rollen
  • Ervaring met tools als Excel, Power BI, en bij voorkeur ook Topdesk

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van gemeentelijke IT-structuren of regionale samenwerkingsverbanden

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Helicopterview
  • Proactief en initiatiefrijk
  • Een praktische en onafhankelijke houding: je komt niet vragen waar het Excelbestand staat, maar maakt het zelf aan
  • Je bent analytisch, communicatief sterk en weet belangen op strategisch en tactisch niveau te verbinden
  • Werkt goed en graag in teamverband en verbindt collegas met verschillende achtergronden
  • Klant- en servicegericht, maar ook resultaatgericht en accuraat
  • Beschikt over goed probleemoplossend vermogen en denkt in oplossingen zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen
  • Adviesvaardigheden op zowel tactisch als strategisch niveau
  • Naast goede schriftelijke vaardigheden, ook overtuigend kunnen presenteren en motiveren

Organisatie en team

Organisatie ICT Rijk van Nijmegen iRvN beheert centrale en decentrale ICT-hardware, infrastructuur, devices en applicaties. iRvN is geen doel op zichzelf maar een platform om verdere I&A-samenwerking tussen gemeenten, ketenpartners en andere overheden te stimuleren en te faciliteren. Voor een aantal gemeenten wordt ook (delen van) het functioneel beheer verzorgd door iRvN. iRvN is geen doel op zich. Het leveren van professionele ICT-dienstverlening, dat is wel het doel. En dat is vastgelegd in de missie: "We zijn er om alle ambtenaren van de gemeentelijke organisaties in onze regio in staat te stellen om hun dienstverlening naar burgers in te richten en uit te voeren." De kernwaarden die daarbij horen, beschrijven hoe iRvN dat doet: betrokken, oplossingsgericht, professioneel en betrouwbaar. iRvN ontwikkelt zich de komende jaren door als ICT-dienstverlener en biedt de dienstverlening aan alle gebruikers die nodig is in het werken met de systemen, laptops en telefoons." Breng jij rust, structuur en grip in de IT? Dan zoeken wij jou! Wie is iRvN en wat is de opdracht? ICT Rijk van Nijmegen is onderdeel van een modulaire regeling van Gemeenten Nijmegen, Gemeenten Wijchen Druten, Gemeente Heumen, Gemeenten Berg&Dal, Gemeente Beuningen, Gemeente Mook&Middelaar, ODRN en Werkbedrijf. Wij beheren de infrastructuur en werkplekken voor deze gemeenten en haar samen ruim 5500 ambtenaren. Dit doen we met een hecht team van ruim 140 collega's die samen ontzettend veel expertise en ontwikkeling brengen in onze IT omgeving. IRvN handelt meerdere projecten en ruim 2700 niet standaard wijzigingen per jaar af. Naast de ruim 30.000 overige wijzigingen en een klein 27.000 meldingen per jaar kunnen we wel stellen dat dit organiseren en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen zeker op het gebied van prioritering vraagt om specifieke expertise en management.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Selectieproces:

  1. Beoordeling cv's op minimumeisen door een externe administratieve broker.
  2. Selectie door de externe administratieve broker op basis van gunningscriteria. Bij gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
  3. Uitnodiging voor een selectiegesprek op basis van relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en organisaties, beoordeeld door de opdrachtgever.
  4. Selectiegesprek met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie, waarin getoetst wordt op competenties. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur (in overleg).
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr