Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Vastgoedadviseur/Rentmeester

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 18 dagen

Begindatum:

15 feb 2026

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

  • Je adviseert over de inzet van gemeentelijke gronden en beheert de gemeentelijke gronden.

  • Je zorgt voor een duidelijke en eenduidige vastlegging van de gemeentelijke gronden en rapporteert over het managen van deze portefeuille.

  • Je zorgt voor de exploitatie van de gemeentelijke gronden waarbij er sprak is van verhuur, pacht en erfpacht.

  • Je zorgt voor taxaties ten behoeve van het bepalen van huurprijs, pachtprijs etc. en boordeelt deze. 

  • Stelt pachtprijzen en huurprijzen van gronden vast en adviseert het bestuur hierover. 

  • Stelt overeenkomsten hieromtrent op en begeleidt aanvragen voor pacht,  huur en ingebruikneming van gronden.

  • Jij beoordeelt verzoeken om grondverkoop, vaak percelen in het groen, vraagt advies bij collega’s van de betrokken afdelingen en communiceert met kopers.

  • Een cruciale taak in deze rol is de verkoop van gronden aan Enexis, een sleutelfactor in de Energietransitie.

  • Deze verantwoordelijkheid wordt steeds belangrijker naarmate de vraag naar elektriciteit groeit en de rol van infrastructuur daarin versterkt wordt. Als de grond verkocht kan worden, stel je een reserverings- en/of verkoopovereenkomst op.

  • Je vindt het leuk om verantwoordelijk te zijn voor het totale traject. 

  • Je bent mede verantwoordelijk voor het opstellen van het grondvoorraadbeleid en de grondprijzenbrief.

  • Heeft algemene kennis van de vastgoedmarkt en is specialist op landschappelijke en landbouw gronden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding Rentmeesterij;

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar binnen een gemeentelijke afdeling Grondzaken;

  • Aantoonbare ervaring met werkzaamheden zoals het verpachten, verhuren en verkopen van gronden;

  • Aantoonbare uitgebreide kennis van de processen en regelgeving die komt kijken bij het verpachten, verhuren en verkopen van gronden;

  • Aantoonbare ervaring met het beheren van grondtransacties en het begeleiden van procedures rondom grondaankopen en -verkoop.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring bij een gemeentelijke afdeling bij een gemeente met meer dan 80.000 inwoners (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de verkoop van gronden aan netwerkbeheerders en nutsbedrijven (40 punten);

  • Aantoonbare betrokkenheid en ervaring bij het opstellen van pachtbeleid binnen een gemeentelijke organisatie (20 punten).

Competenties

  • communicatieve vaardigheden

  • verbindend

  • gestructureerd

  • samenwerkend

  • overtuigend

Organisatie en team

Organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 20 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 15 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 6x 6 maanden

Hybride: Werkdagen in overleg

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr