Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Toezichthouder Wmo en Jeugdwet (rechtmatigheid)

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als Toezichthouder Wmo en Jeugdwet rechtmatigheid onderzoek je of de zorg die door aanbieders wordt geleverd, rechtmatig en passend is. Dit doe je zowel repressief, op basis van meldingen en signalen, als proactief, door toezicht te houden op zorgaanbieders om (onbewuste) fouten vroegtijdig te signaleren en misstanden te voorkomen. Je draagt bij aan het versterken van de relatie tussen gemeenten en zorgaanbieders en het waarborgen van de rechtmatigheid en integriteit van de zorg. Als toezichthouder Wmo en Jeugdwet werk je voor meerdere gemeenten.

Werkzaamheden

Je start met een administratief onderzoek naar het zorgbedrijf en de client. Je onderzoekt welke zorg is geindiceerd en welk zorgbedrijf verantwoordelijk is. Gaat het om een eenmalige melding of zijn er meer signalen? Indien nodig vorder je gegevens om een compleet beeld te kunnen vormen. Ook doe je financieel onderzoek naar de jaarrekeningen en analyseer je de bedrijfsadministratie. Je gaat met clienten en/of vertegenwoordigers in gesprek over de zorg en het reilen en zeilen van het zorgbedrijf. In de laatste fase van je onderzoek kom je bij de bestuurders van het zorgbedrijf terecht voor wederhoor. Je rapporteert de bevindingen van je onderzoek en adviseert aan het College over de rechtmatigheid binnen de Wmo en/of Jeugdwet. Soms is er ruimte voor een verbeterplan. Het kan ook zijn dat het zorgbudget terug wordt gevorderd.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als toezichthouder rechtmatigheid binnen WMO of Jeugdwet bij een overheidsinstelling
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als toezichthouder rechtmatigheid binnen WMO of Jeugdwet bij een gemeente
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van Juridisch of Sociaal
  • Aantoonbare werkervaring met i-Sociaal Domein, VNG Realisatie, het NZa-dashboard
  • Aantoonbare werkervaring met landelijke standaarden op het gebied van gegevensuitwisseling zoals AVG

Competenties

  • Samenwerken: Je bent collegiaal en kunt goed zelfstandig als ook in teamverband werken.
  • Communicatie: Je bent een zelfverzekerde persoonlijkheid die door passende communicatie weet te overtuigen en vertrouwen weet te winnen. Je beschikt ook over een goede schriftelijke vaardigheid en kunt zakelijk en objectief rapporteren.
  • Analytisch vermogen: De vaardigheid om informatie te verzamelen, te analyseren en verbanden te leggen.
  • Inlevingsvermogen: Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel maar ook oog voor de belangen van alle betrokken partijen.

Organisatie en team

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op kwaliteit van leven. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Gespreksinformatie

Planning en gesprekken

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op Maandag 8 december en vrijdag 11 december 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 4 december 2025 bericht.

Beoordelingstraject:

  • Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen. Kandidaten die voldoen, gaan door naar stap 2.
  • Stap 2: Selectie van 10 cv's voor de organisatie, gebaseerd op gunningscriteria (weging 100 punten). Bij gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek, gebaseerd op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties.
  • Stap 4: Selectiegesprek waarin getoetst wordt in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties) door minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en de gemeente Zwolle mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. De uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Kosten

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's
  • Opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur