Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Strategisch Procesmanager Mobiliteitshub

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Strategisch Procesmanager:

  • Draagt bij aan implementatie van de stedelijke strategie voor mobiliteitshubs.

  • Geeft sturing op de realisatieopdracht van hubs in gebiedsontwikkelingen Spoorzone, Stadshart en Nieuwe Veemarkt.

  • Adviseert en coördineert interne teams en externe partners.

  • Bewaakt kaders op kwaliteit, financiën, planning en ruimtelijke inpassing.

  • Organiseert overlegstructuren en agendeert dilemma’s richting stuurgroep en MT/Bestuur.

  • Stimuleert innovatie en stelt een monitoringsplan op voor adaptieve sturing.

De Strategisch Procesmanager is hierin in staat om meerdere rollen aan te kunnen nemen, voor zowel op het totaal van de opgave, als voor (complexe) onderdelen van de ontwikkelopgave met de voor de volgende aandachtsgebieden:

  • contractmanagement en afspraken met markt en ontwikkelaars.

  • implementatie tijdelijk parkeren en/of tijdelijke voorzieningen.

  • koppeling hubontwikkeling en energietransitie.

  • vastgoedcomponenten, (maatschappelijke) voorzieningen en businesscases.

  • dashboards en KPI’s voor adaptieve sturing, ambtelijk en bestuurlijk

  • governance -en sturingsmodellen, waaronder de verkenning naar een ‘hub-bedrijf’.

Deze aandachtsgebieden ontwikkelen zich naarmate de hubstrategie verder wordt geïmplementeerd. Er wordt daarom op de diverse complexe uitwerkingssporen een blijvende inzet gevraagd van een strategisch procesmanager, die flexibel inzetbaar is op deze opgave, qua aandachtsgebied, proces en ook de benodigde omvang qua inzet.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gebiedsontwikkeling en mobiliteit bij een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring met ontwikkelopgave op het gebied van mobiliteitshubs;
  • Aantoonbare werkervaring in het vertalen van beleidskaders naar uitvoeringsorganisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met samenwerking tussen overheid, marktpartijen en bewoners; (10 punten);

  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gebiedsontwikkeling en mobiliteit bij een overheidsinstelling (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in het koppelen van mobiliteitshubs en energietransitie (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het inrichten van een governance structuur (20 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht: vertaalt complexe opgaven naar concrete stappen.

  • Communicatief sterk: verbindt belangen en creëert draagvlak.

  • Analytisch en innovatief: denkt vooruit en zoekt slimme oplossingen.

  • Organisatorisch vermogen: houdt overzicht en stuurt op samenhang.

  • Organisatie sensitiviteit: voelt zich comfortabel in een complex (intern en extern) belangenveld.

Organisatie en team

Organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Je afdeling

Je maakt deel uit van de afdeling Project-, Programma- en Procesmanagement (ruim 160 collega's). Op deze afdeling worden projecten en programma's voortvarend opgepakt om de Zwolse ambities waar te maken. Medewerkers van PPP hebben een zelfstandige rol binnen de afdeling, maar zoeken elkaar op om van elkaar te leren. Vanuit deze afdeling werk je aan het programma Mobiliteit.

Onderscheidende kenmerken van deze functie:

  • Complexiteit en integraliteit: Mobiliteitshubs raken meerdere domeinen (mobiliteit, energie, vastgoed, sociaal).

  • Financiële uitdagingen: Er is sprake van een financieel complex exploitatiemodel, in een dynamische omgeving qua gebiedsontwikkeling en daarmee een hoog risicoprofiel dat vraagt om scherpe sturing.

  • Innovatie en adaptiviteit: De stad wil leren en bijsturen op basis van ervaring, data en gebruik, niet op basis van starre plannen.

  • Samenwerking: Succes hangt af van goede afstemming tussen gemeente, marktpartijen, corporaties en overige partners. Ook het Rijk is een belangrijke partner.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12 of 13, afhankelijk van ervaring. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (link verwijderd).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: (link verwijderd).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr