Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Projectmanager GroenGas

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het gaat goed met Zwolle. We werken hard aan de Energietransitie en onderdeel daarvan is het laten ontwikkelen van een grootschalige groengasinstallatie. Een stevige opgave die van betekenis is voor de stad.

Je bent als projectmanager groen gas verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een groengasinstallatie in Zwolle. Hierbij begeleid je de haalbaarheidsfase om te komen tot ruimtelijk kaders en een programma van eisen voor een aanbestedingsprocedure. Als gemeente willen wij gronden uitgeven via erfpacht en een marktpartij het concessierecht geven daarop een groengasinstallatie te ontwikkelen en exploiteren, waarbij we lokale uitgangspunten belangrijk vinden. Als projectmanager leg je verbindingen, maak jij keuzes en zorg jij voor de projectmatige begeleiding van dit project.

Verbinden en keuzes maken
Als projectmanager creëer je zicht op wat er nodig is om onze ambitie waar te maken. De doelstelling van het project is om een helder ruimtelijk kader op te stellen (Ruimtelijk Ontwikkel Plan) en een financieel juridisch kader te vormen voor de (aanbesteding van de) ontwikkeling en exploitatie van een groengasinstallatie. Je legt de juiste verbinding tussen in- en externe belanghebbenden én de inhoud. Verbinden en inspireren is belangrijk, maar er moeten ook keuzes worden gemaakt. Je analyseert en beoordeelt informatie, bekijkt verschillende scenario’s, wikt en weegt en komt tot weloverwogen strategische en tactische voorstellen. Daarna hak je knopen door die je weet te beargumenteren. Projectteams stuur je aan op basis van risico’s, financiën, planning, kwaliteit en afhankelijkheden. Je bent problemen voor, zodat je tijdig kunt bijsturen als dat nodig is. En je houdt altijd rekening met bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak. Uiteraard word je in deze rol ondersteunt door een projectteam met een project assistent en inhoudelijk adviseurs.

Werkzaamheden

  • Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks overall management van het project;
  • Je bent verantwoordelijk voor een projectmatige aanpak van het project volgens de handboeken van de gemeente Zwolle;
  • Je organiseert, onderhandelt en communiceert met initiatiefnemers en externe partijen;
  • Je legt verantwoording af aan de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever(s);
  • Je bent verantwoordelijk voor het behalen van de gewenste opgave, inclusief planning;
  • Je bereidt waar nodig bestuurlijke besluitvorming voor;
  • Je zit projectteam overleggen voor.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectmanager binnen een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het integraal managen van energieprojecten in verschillende fases;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de samenwerking met overheid, commerciële partijen en bedrijven in de wereld van aardgas, groengas, biogas, waterstofgas (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectmanager binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het integraal managen van energieprojecten in verschillende fases;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van businesscases
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met en kennis van aanbestedingsprocedures, contractmanagement (IOK/SOK/AOK), risicomanagement én projectbeheersing met vergelijkbare complexiteit (grootschalige installaties). Maak duidelijk aantoonbaar in het cv waar deze werkervaring opgedaan is

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden
  • Analytisch
  • Verbindend
  • Gestructureerd
  • Samenwerkend

Organisatie en team

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 4x 6 maanden

Hybride: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo