Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Ontwerpleider

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als ontwerpleider ben je verantwoordelijk voor de technische inbedding, afstemming en voorbereiding van complexe infrastructuur- en openbare-ruimteprojecten zowel in de plan- als voorbereidingsfase. Je coördineert het volledige inhoudelijke traject - van ruimtelijk ontwerp tot uitvoerbare projectvoorbereiding - en verbindt gemeente, ingenieursbureaus en projectontwikkelaars. Met overzicht, structuur en deskundigheid zorg je voor integrale, hoogwaardige ontwerpen binnen gebiedsontwikkelingen en gemeentelijke projecten.

Je werkt vanuit een gebiedsgericht ontwikkelteam en ondersteunt de projectleider of projectmanager. Dit doe je binnen gemeentelijke projecten en bij gebiedsontwikkelingen waarbij projectontwikkelaars openbare ruimte ontwerpen en realiseren. Je speelt een belangrijke coördinerende rol in de afstemming tussen verschillende partijen, waarbij het belangrijk is om verschillende belangen te begrijpen en te overzien. Daarnaast ook bij het opstellen en toetsen van werkpakketten en eisen.

De gemeente Zwolle werkt regelmatig samen met ingenieursbureaus aan complexe opgaven. Je bent het aanspreekpunt en de verbindende factor tussen verschillende disciplines, zowel intern als extern. Je schakelt tussen verschillende fases en detailniveaus, en stemt af met collega’s van planvorming, ontwerp en beheer van de openbare ruimte.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als ontwerpleider;
  • Aantoonbare werkervaring met RAW-systematiek, UAV en UAV GC;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkevaring in de afgelopen 10 jaar als Ontwerpleider bij een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken en het ontwerpproces vanaf stedenbouwkundige planfase / SO-niveau naar DO of bestek (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaringmet het opstellen en toetsen van klanteisenspecificaties en programma's van eisen (25 punten);
  • Aantoonbare ervaring met het participatieproces binnen de omgevingswet (15 punten);

Competenties

  • Je werkt gestructureerd, houdt overzicht en weet je werk goed te organiseren, ook onder tijdsdruk.
  • Je bent flexibel, proactief en daadkrachtig in je aanpak, draagt actief bij aan het verbeteren van werkwijzen en kwaliteit.
  • Je communiceert helder en overtuigend, kunt standpunten afwegen in een bredere context en herkent bestuurlijke gevoeligheden.

Organisatie en team

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Gespreksinformatie

Beoordeling

  • Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
    administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  • Stap 2: Selectie 3 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
    administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
    De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
    1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
    2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
    De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  • Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag, in overleg. Overleggen vinden altijd fysiek plaats.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner: administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen: Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr