Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Handhavingsspecialist

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

18 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24

Omschrijving

De gemeente Zutphen zoekt een handhavingsspecialist met een scherp oog voor rechtmatigheid en hart voor de inwoner. Iemand die niet alleen handhaaft, maar ook coacht, adviseert en meedenkt op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid. Herken jij jezelf in deze omschrijving? Dan maken wij graag kennis met jou.

Wat ga je doen?
Als handhavingsspecialist ben je de inhoudelijke sparringpartner voor consulenten inkomen en fungeert als vraagbaak op het gebied van preventie, rechtmatigheid en complexe casuistiek.

Werkzaamheden:
  • Vervult een coachende en adviserende rol richting collegas.
  • Ondersteunt consulenten bij gespreksvoering en het uitvoeren van huisbezoeken.
  • Voert zelfstandig onderzoeken uit.
  • Gebruikt de inzichten uit de Participatiewet in Balans en past deze toe in je werkwijze.
  • Hanteert altijd de menselijke maat en weegt de gevolgen van handhaving zorgvuldig af.
  • Voert dossieronderzoek uit, observeert en rapporteert je bevindingen helder en bondig.
  • Je werkt aan een handreiking handhaving en levert die aan het einde van de opdrachtperiode op.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop;
  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert;
  • Een aantoonbare afgeronde juridische hbo opleiding;
  • Aantoonbare werkervaring met Suite Sociaal Domein;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als handhavingsspecialist.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als handhavingsspecialist of direct vergelijkbaar binnen een gemeente (40 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de participatiewet (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite Sociaal Domein(25 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar in het coachen en begeleiden van medewerkers (15 punten)

Competenties

  • Klantgericht
  • Luisteren
  • Motiveren
  • Samenwerken
  • Assertiviteit
  • Kritisch

Organisatie en team

Gemeente Zutphen
Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 26 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 25 november bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling en selectieproces

  1. Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
    Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  2. Stap 2: Selectie Alle CV's (inclusief knock out) cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
    Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De Alle CV's (inclusief knock out) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
  • Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.

Fee externe administratieve broker

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 20 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 21 november 2025 uur gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr