's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 apr 2026Publicatiedatum:
4 nov 2025De gemeente Zutphen wil inwoners die inkomensondersteuning ontvangen zo goed mogelijk ondersteunen bij het realiseren van hun recht op inkomenszekerheid. We vermoeden dat een deel van deze inwoners mogelijk recht heeft op een voorliggende voorziening, zoals Wajong, WAO, ANW, WIA of Ziektewet. Om ervoor te zorgen dat niemand rechten misloopt, willen we het volledige bestand (+/- 1500 dossiers) zorgvuldig en met aandacht doornemen. Voorzieningen die kunnen leiden tot volledige uitstroom, zoals de Wajong, vragen hierbij extra aandacht.
Daarom wordt een bestandscontrole uitgevoerd en bieden we inwoners waar nodig ondersteuning bij het aanvragen van hun recht. Wij zoeken twee consulenten voorliggende voorzieningen die deskundig zijn in het signaleren en aanvragen van voorliggende regelingen én in staat zijn de gemeente te adviseren en collega’s te versterken in hun vakmanschap. De gemeente Zutphen wil deze twee consulenten inhuren op uurtarief.
Werkzaamheden
De gemeente Zutphen vraagt:
Een inschatting van het aantal uren dat nodig is om het volledige bestand van circa 1500 dossiers te onderzoeken.
Een inschatting van de verwachte financiële effecten, inclusief het percentage te verwachten volledige en gedeeltelijke uitstroom.
De consulenten:
Werken zelfstandig volgens de geldende regels en afspraken binnen de gemeente Zutphen.
Screenen minimaal 200 dossiers per maand per FTE en zijn beschikbaar voor vragen van collega’s.
Voeren, waar nodig, vervolgonderzoek uit. Dit kan onder andere betekenen dat je contact opneemt met inwoners om de situatie volledig en zorgvuldig in beeld te brengen.
Betrekken de inwoner en de kwaliteitsmedewerker wanneer sprake is van een mogelijk recht op een voorliggende voorziening. Waar passend stem je ook af met de consulent werk.
Begeleiden het volledige proces tot en met realisatie van de voorziening, zodat inwoners goed worden geholpen en de gemeente wordt ontzorgd.
Ondersteunen inwoners bij bezwaarprocedures wanneer zij samen constateren dat besluiten van SVB of UWV mogelijk onjuist zijn. Bij langdurige trajecten bewaakt de consulent het dossier en houdt de gemeente inzicht in de lopende zaken.
Ondersteunen de consulent inkomen bij het opstarten van een mutatie- of beëindigingsonderzoek, zodra een voorziening wordt toegekend.
De werkzaamheden worden zo uitgevoerd dat collega’s van de gemeente niet worden belast met extra uitvoerende taken. Wel worden consulenten proactief en transparant geïnformeerd over lopend onderzoek.
De consulenten inkomen zijn beschikbaar als vraagbaak, dragen actief kennis over en stimuleren deskundigheidsbevordering binnen het team.
Consulenten kunnen dossiers aandragen voor advies of aanvullend onderzoek.
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop;
Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert;
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite Sociaal Domein;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Aantoonbare werkervaring met complexe arbeidsongeschiktheidsregelingen (Benoem dit duidelijk in het cv);
Aantoonbare afgeronde inhoudelijke sessies/ trainingen of relevante cursussen in de afgelopen 3 jaar, om te investeren in vaktechnische ontwikkeling (Licht dit duidelijk toe in het cv).
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het bepalen van het recht op Voorliggende Voorzieningen zoals WW, ZW, TW, Wajong, WIA, ANW en WAO (Benoem dit duidelijk in het cv) (70 punten);
Met geen van bovenstaande Voorliggende Voorzieningen (0 punten);
Met 1 tot 2 van bovenstaande Voorliggende Voorzieningen (20 punten);
Met 3 tot 4 van bovenstaande Voorliggende Voorzieningen (40 punten);
Met 5 tot 6 van bovenstaande Voorliggende Voorzieningen (55 punten);
Met alle 7 van bovenstaande Voorliggende Voorzieningen (70 punten).
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij UWV als Medewerker Bezwaar UWV of Procesbegeleider SMZ van UWV (30 punten).
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
Klantgericht;
Luisteren;
Doorzettingsvermogen;
Resultaatgericht werken;
Samenwerken.
Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners.
Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld.
Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving.
Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.
Opties verlenging
Mogelijk, maar nog niet bekend
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Nader te bepalen.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.
Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.
Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame
Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.
Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning
verstrekt.
De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 7 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 10 november 2025 uur gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 11 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

