Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Consulent Voorliggende Voorzieningen

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

16 - 32

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Zutphen wil inwoners die inkomensondersteuning ontvangen zo goed mogelijk ondersteunen bij het realiseren van hun recht op inkomenszekerheid. We vermoeden dat een deel van deze inwoners mogelijk recht heeft op een voorliggende voorziening, zoals Wajong, WAO, ANW, WIA of Ziektewet. Om ervoor te zorgen dat niemand rechten misloopt, willen we het volledige bestand (+/- 1500 dossiers) zorgvuldig en met aandacht doornemen. Voorzieningen die kunnen leiden tot volledige uitstroom, zoals de Wajong, vragen hierbij extra aandacht. Daarom wordt een bestandscontrole uitgevoerd en bieden we inwoners waar nodig ondersteuning bij het aanvragen van hun recht. Wij zoeken twee consulenten voorliggende voorzieningen die deskundig zijn in het signaleren en aanvragen van voorliggende regelingen en in staat zijn de gemeente te adviseren en collegas te versterken in hun vakmanschap.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De gemeente Zutphen vraagt:
  • Een inschatting van het aantal uren dat nodig is om het volledige bestand van circa 1500 dossiers te onderzoeken.
  • Een inschatting van de verwachte financiele effecten, inclusief het percentage te verwachten volledige en gedeeltelijke uitstroom.
De consulenten:
  • Werken zelfstandig volgens de geldende regels en afspraken binnen de gemeente Zutphen.
  • Screenen minimaal 200 dossiers per maand per FTE en zijn beschikbaar voor vragen van collegas.
  • Voeren, waar nodig, vervolgonderzoek uit. Dit kan onder andere betekenen dat je contact opneemt met inwoners om de situatie volledig en zorgvuldig in beeld te brengen.
  • Betrekken de inwoner en de kwaliteitsmedewerker wanneer sprake is van een mogelijk recht op een voorliggende voorziening. Waar passend stem je ook af met de consulent werk.
  • Begeleiden het volledige proces tot en met realisatie van de voorziening, zodat inwoners goed worden geholpen en de gemeente wordt ontzorgd.
  • Ondersteunen inwoners bij bezwaarprocedures wanneer zij samen constateren dat besluiten van SVB of UWV mogelijk onjuist zijn. Bij langdurige trajecten bewaakt de consulent het dossier en houdt de gemeente inzicht in de lopende zaken.
  • Ondersteunen de consulent inkomen bij het opstarten van een mutatie- of beeindigingsonderzoek, zodra een voorziening wordt toegekend.
Samenwerking en kennisdeling
De werkzaamheden worden zo uitgevoerd dat collegas van de gemeente niet worden belast met extra uitvoerende taken. Wel worden consulenten proactief en transparant geinformeerd over lopend onderzoek. De consulenten inkomen zijn beschikbaar als vraagbaak, dragen actief kennis over en stimuleren deskundigheidsbevordering binnen het team. Consulenten kunnen dossiers aandragen voor advies of aanvullend onderzoek.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop;
  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite Sociaal Domein;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met complexe arbeidsongeschiktheidsregelingen (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare afgeronde inhoudelijke sessies/ trainingen of relevante cursussen in de afgelopen 3 jaar, om te investeren in vaktechnische ontwikkeling (Licht dit duidelijk toe in het cv).

Wensen en competenties

Wensen
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het bepalen van het recht op Voorliggende Voorzieningen zoals WW, ZW, TW, Wajong, WIA, ANW en WAO (Benoem dit duidelijk in het cv) (70 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij UWV als Medewerker Bezwaar UWV of Procesbegeleider SMZ van UWV (30 punten).
Competenties
  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Klantgericht;
  • Luisteren;
  • Doorzettingsvermogen;
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken.

Organisatie en team

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle CV's (niet beoordeeld op criteria) cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De Alle CV's (niet beoordeeld op criteria) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 14 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 13 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Nader te bepalen.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunningverstrekt. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 7 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 10 november 2025 uur gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 11 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr