Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Lochem
Logo van Gemeente Lochem

tijdelijke medior beleidsadviseur sociaal domein

Hanzeweg 8, 7241 CR Lochem, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ter versterking van ons team Maatschappelijke Ontwikkeling & Vastgoed zijn wij op zoek naar een tijdelijke medior beleidsadviseur sociaal domein. De functie bestaat voornamelijk uit twee onderdelen:
  • Werkzaamheden m.b.t. de Participatiewet (werk en inkomen);
  • Accounthouder voor PlusOV en aanspreekpunt doelgroepenvervoer.

Participatiewet (werk en inkomen)
Je bent aanspreekpunt voor collega's op het gebied van de Participatiewet (werk en inkomen). Je zorgt ervoor dat iedereen, zoveel als mogelijk, mee kan doen. Je werkt aan beleid op het gebied van werk en re-integratie. Specifieke doelgroepen waar jouw werk op gericht is: mensen met een arbeidsbeperking die ondersteuning nodig hebben om te kunnen werken (WSW), mensen die in aanmerking komen voor nieuw beschut werk en de doelgroep nieuwkomers (waaronder inburgeraars). We werken hierbij nauw samen met o.a. consulenten van 't Baken. Het is in deze functie belangrijk dat je goed verbinding legt met de uitvoering en signalen oppakt die zij geven. De komende periode staat o.a. in het teken van de doorontwikkeling van de beschutte werkplekken. Je neemt tevens deel aan regionale overleggen van de arbeidsmarktregio Veluwe Stedendriehoek en daaruit voortkomende werkzaamheden, bijvoorbeeld het op te zetten regionale werkcentrum.
Accounthouder PlusOV en aanspreekpunt doelgroepenvervoer
PlusOV is o.a. verantwoordelijk voor het vervoer van mensen van en naar de dagbesteding of voor kinderen van en naar het speciaal onderwijs. Dit is een Gemeenschappelijke Regeling (GR) van 9 gemeenten waar je in deze functie aanspreekpunt voor bent. Een aantal deelnemende gemeenten hebben aangegeven voornemens te zijn om uit deze GR te stappen. Dit heeft gevolgen voor de bestaanszekerheid van PlusOV en heeft ook consequenties voor hoe wij het doelgroepenvervoer willen organiseren in gemeente Lochem. Jij bent de komende periode verantwoordelijk voor dit dossier.
Algemeen:
  • Je vertaalt ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau naar de lokale situatie;
  • Je schakelt lokaal op bestuurlijk, management- en uitvoerend niveau.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het terrein van bestuurskunde of gerelateerd aan het sociaal domein;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met het politiek sensitief adviseren van het bestuur van een gemeente (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met beleidsontwikkeling in het sociaal domein (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare kennis van de Participatiewet en andere relevante wetgeving (Benoem duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen
  • Aantoonbare werkervaring in het werkgebied in de regio (Achterhoek, Twente, Veluwe, Midden IJssel, Salland);
  • Aantoonbare werkervaring met gemeenschappelijke regelingen;
  • Aantoonbare kennis op het gebied van leerlingenvervoer;
  • Aantoonbare werkervaring met opgavegericht werken.

Competenties
  • Analytisch;
  • Resultaatgericht;
  • Omgevingsbewust;
  • Strategisch denken en adviseren;
  • Oog voor financiele impact van het beleidsadvies;
  • Bestuurlijk sensitief;
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk);
  • Slagvaardig;
  • Samenwerken.

Organisatie en team

Organisatie
Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreeren en leven is. We spelen in op vragen en ideeen uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeen. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met en voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan! Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collegas. Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem. Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact. Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen. Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners. We ontwikkelen de organisatie, zodat we het werk waarvoor we aan de lat staan, goed kunnen uitvoeren. Dat is nodig, want de opgaves zijn steeds complexer en dat legt druk op de organisatie. Denk aan woningbouw, de asielopgave en armoedebestrijding. We geven aandacht aan onze medewerkers, zodat iedereen zijn werk goed en vitaal kan doen. Onze organisatie bestaat uit 4 domeinen, met daarin 18 verschillende teams. Deze teams werken samen aan de taken waar we als gemeente voor staan. De lijnen zijn kort en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie.

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 14 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 11 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Beoordeling - Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Lochem mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Lochem. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).
Beoordeling - Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Werkzaamheden vinden veelal plaats op maandag, dinsdag en donderdag en incidenteel op woensdag en/of vrijdag.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur: nee.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr