Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Senior Beleidsadviseur Wonen

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht omvat de volgende werkzaamheden:
  • Trekken van het proces om te komen tot het door de raad vaststellen van een nieuwe huisvestingsverordening. De inhoudelijke input hiervoor is grotendeels opgehaald. We zoeken iemand die weet hoe het proces richting een nieuwe huisvestigingsverordening en nieuwe beleidsregels verloopt. En dit gestructureerd kan vertalen in een college- en raadsvoorstel;
  • Samen met een andere senior beleidsadviseur Wonen werken aan de nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties;
  • Deelnemen aan en adviseren in regionale overleggen op het gebied van Wonen, zoals de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden;
  • Adviseren vanuit Wonen in (projectteams in) ruimtelijke projecten en programmas;
  • Brede algemene kennis op het gebied van Wonen / Volkshuisvesting zodat andere collegas voor inhoudelijke vragen bij jou terecht kunnen;
  • Bijdragen aan het opzetten van een Lokale Bouwtafel in het kader van de regionale Woondeal/RRAH.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Senior beleidsadviseur wonen bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur wonen bij een 100.000+ gemeente;
  • Uiterlijk per 22 december 2025 beschikbaar voor 36 uur per week, benoem dit duidelijk in het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Senior beleidsadviseur wonen bij een gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de woonsituatie binnen de regio Zoetermeer, benoem waar deze is opgedaan (5 punten);
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een gemeentelijke instelling (25 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als beleidsdadviseur wonen bij een 100.000+ gemeente (15 punten);
  • Aantoonbaar werkervaring met het opbouwen van een netwerk en het samenwerken met stakeholders van gemeente en ketenpartners op het gebied van wonen/volkshuisvesting, maak dit duidelijk aantoonbaar met een voorbeeld (25 punten).

Competenties

  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden;
  • Gericht op samenwerken;
  • Goed analyserend vermogen;
  • Onderhandelingsvaardig;
  • Doortastend en besluitvaardig;
  • Enthousiasme, gericht op de ontwikkeling van Zoetermeer;
  • Met creatieve oplossingen kunnen komen;
  • Kennisoverdracht, sparren en intervisie met teamgenoten.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Je komt te werken bij de afdeling Stedelijke Ontwikkeling, team Stedelijk Beleid, waarin naast wonen ook de disciplines economie en verkeer/mobiliteit een plek hebben. De functie valt binnen het cluster wonen, dat verder bestaat uit een aantal beleidsadviseurs en een woningbouwregisseur. Daarnaast werk je nauw samen met collega's buiten het team. De lijnen naar directie en bestuur zijn kort. Je hebt veel zeggenschap over jouw werkzaamheden en collega's denken graag met je mee.

Gespreksinformatie

Beoordeling:

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning:

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 4 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk woensdag 3 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Uitvoeringsvoorwaarde:

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen.

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Fee:

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie:

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr