Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectondersteuner Organisatieontwikkeling

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 24 tot 32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

17 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht
De gemeente Zoetermeer is begin 2025 gestart met een organisatieontwikkeling om een professionele collegiale cultuur, leiderschap en het strategisch vermogen van de organisatie te versterken. Vanuit de afdeling P&O ondersteunen we de gemeentesecretaris en leidinggevenden bij deze ontwikkeling. We voeren de regie op het veranderproces en zorgen dat de ondersteuning vanuit de inhoudelijke HR-themas (als leren en ontwikkelen, belonen en beoordelen, het functiehuis, werven en selecteren) aansluit en bijdraagt aan deze ontwikkeling.
Voor de ondersteuning bij dit traject zijn we op zoek naar een enthousiaste, ervaren en daadkrachtige projectondersteuner. Je bent iemand die graag meedenkt en werk ziet liggen. Je legt makkelijk contact, haalt de rode draden uit gesprekken, organiseert snel en zorgvuldig. Je wordt blij van structuur aanbrengen, uitzoeken hoe iets wel kan en ontzorgen. Je bent in staat om in een complexe omgeving met meerdere afdelingen goed samen te werken.
De projectondersteuner is de spil in de uitvoering en voortgangsbewaking van het traject. Hij/zij zorgt dat de procesmatige, administratieve en communicatieve randvoorwaarden op orde zijn, zodat de projectleider organisatieontwikkeling (organisatieadviseur), adviseurs en betrokken leidinggevenden zich kunnen richten op inhoud en begeleiding. De projectondersteuner ondersteunt bij het organisatiebrede ontwikkeltraject en bij de doorontwikkeling binnen de afdeling P&O.
De projectondersteuner werkt nauw samen met de projectleider organisatieontwikkeling. De projectondersteuner rapporteert aan de teammanager Beleid van de afdeling P&O.

Hoofdtaken
1. Projectondersteuning
  • Opzetten en borgen van een projectstructuur volgens de richtlijnen van Projectmatig Werken Zoetermeer;
  • Plannen en deadlines bewaken inclusief vroegtijdig signaleren van knelpunten;
  • Initieren van duurzame oplossingen bij afwijkingen of risicos;
  • Voorbereiden en vastleggen van overleggen (agenda, notulen, actielijsten);
  • Coordineren van praktische en logistieke zaken rond bijeenkomsten en activiteiten.
2. Communicatie en documentatie
  • Verzorgen van interne communicatie over het traject (updates, verslagen);
  • Beheren van documenten, rapportages en leeropbrengsten.
3 Monitoring en rapportage
  • Verzamelen van gegevens over voortgang en effecten;
  • Bijdragen aan rapportages richting management, directie of bestuur.
4. Borging en leren
  • Helpen bij het vasthouden van afspraken, structuur en leerpunten in de organisatie;
  • Bewaken van samenhang en continuiteit in het ontwikkelproces.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectondersteuner, projectsecretaris of managementondersteuner;
  • Voor 24 tot 32 uur beschikbaar waarvan 1, maximaal 2 dagdelen thuiswerken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare ervaring met ondersteuning van organisatieontwikkeltrajecten, veranderprocessen of programmas gericht op cultuur, leiderschap of teamontwikkeling (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als projectondersteuner binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in de richting bestuurskunde, organisatiekunde, HRM of projectmanagement (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als projectondersteuner met het verzorgen van interne communicate over trajecten/projecten, duidelijk weergeven in het cv (15 punten).

Competenties

  • Organisatorisch sterk en planmatig;
  • Communicatief vaardig, met gevoel voor onderstroom en verhoudingen;
  • Integer en zorgvuldig in omgang met vertrouwelijke informatie;
  • Proactief en oplossingsgericht;
  • Inzicht in gemeentelijke organisatieculturen en veranderprocessen.

Organisatie en team

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Op de afdeling P&O werken ongeveer 30 enthousiaste en bevlogen medewerkers. De afdeling bestaat uit 2 teams, het team Beleid (met o.a. organisatieadviseur, juristen, projectleiders en beleidsadviseurs) en het team Advies & Ondersteuning (P&O-adviseurs, HR-servicedesk en recruiters) Met veel enthousiasme houden wij ons dagelijks bezig met het uitvoeren en implementeren van HR-beleid. Als sparringpartner voor zowel de directie, managers en medewerkers willen wij een grote bijdrage leveren aan de ontwikkelingen van de stad en organisatie en de bevlogenheid van medewerkers.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 29 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 21 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op woensdag 22 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 27 oktober 2025 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur