Opdracht
De gemeente Zoetermeer is begin 2025 gestart met een organisatieontwikkeling om een professionele collegiale cultuur, leiderschap en het strategisch vermogen van de organisatie te versterken. Vanuit de afdeling P&O ondersteunen we de gemeentesecretaris en leidinggevenden bij deze ontwikkeling. We voeren de regie op het veranderproces en zorgen dat de ondersteuning vanuit de inhoudelijke HR-themas (als leren en ontwikkelen, belonen en beoordelen, het functiehuis, werven en selecteren) aansluit en bijdraagt aan deze ontwikkeling.
Voor de ondersteuning bij dit traject zijn we op zoek naar een enthousiaste, ervaren en daadkrachtige projectondersteuner. Je bent iemand die graag meedenkt en werk ziet liggen. Je legt makkelijk contact, haalt de rode draden uit gesprekken, organiseert snel en zorgvuldig. Je wordt blij van structuur aanbrengen, uitzoeken hoe iets wel kan en ontzorgen. Je bent in staat om in een complexe omgeving met meerdere afdelingen goed samen te werken.
De projectondersteuner is de spil in de uitvoering en voortgangsbewaking van het traject. Hij/zij zorgt dat de procesmatige, administratieve en communicatieve randvoorwaarden op orde zijn, zodat de projectleider organisatieontwikkeling (organisatieadviseur), adviseurs en betrokken leidinggevenden zich kunnen richten op inhoud en begeleiding. De projectondersteuner ondersteunt bij het organisatiebrede ontwikkeltraject en bij de doorontwikkeling binnen de afdeling P&O.
De projectondersteuner werkt nauw samen met de projectleider organisatieontwikkeling. De projectondersteuner rapporteert aan de teammanager Beleid van de afdeling P&O.
Hoofdtaken
1. Projectondersteuning
- Opzetten en borgen van een projectstructuur volgens de richtlijnen van Projectmatig Werken Zoetermeer;
- Plannen en deadlines bewaken inclusief vroegtijdig signaleren van knelpunten;
- Initieren van duurzame oplossingen bij afwijkingen of risicos;
- Voorbereiden en vastleggen van overleggen (agenda, notulen, actielijsten);
- Coordineren van praktische en logistieke zaken rond bijeenkomsten en activiteiten.
2. Communicatie en documentatie
- Verzorgen van interne communicatie over het traject (updates, verslagen);
- Beheren van documenten, rapportages en leeropbrengsten.
3 Monitoring en rapportage
- Verzamelen van gegevens over voortgang en effecten;
- Bijdragen aan rapportages richting management, directie of bestuur.
4. Borging en leren
- Helpen bij het vasthouden van afspraken, structuur en leerpunten in de organisatie;
- Bewaken van samenhang en continuiteit in het ontwikkelproces.