Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Projectleider omgevingsplan

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

10 nov 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Jij gaat als Projectleider omgevingsplan een sleutelrol spelen in het ontwikkelen van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Jij bent degene die het overzicht houdt en die de organisatie rond het opstellen van het omgevingsplan op zich neemt.

Je stelt een helder plan van aanpak op, maakt een planning, laat dit vaststellen door management en bestuur en begeleidt vervolgens het proces van begin tot eind. Van het afstemmen van beleid en het meenemen van collegas tot aan het opleveren van het juridische eindproduct dat voldoet aan de eisen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) jij zorgt dat alles soepel verloopt.

Je betrekt de juiste mensen op het juiste moment, bewaakt de voortgang, organiseert de benodigde middelen op bijvoorbeeld het gebied van communicatie en ICT en zorgt dat uiteenlopende belangen zorgvuldig worden afgewogen en vertaald naar beleid en regelgeving. Daarbij ben je de verbindende schakel met de verschillende (beleids-)disciplines binnen de organisatie en de externe partners.

Kortom: jij zorgt ervoor dat het omgevingsplan op tijd is afgerond.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in de richting van projectmanagement, planologie of bestuurskunde;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider, waarvan 2 jaar met de Omgevingswet.
  • Bereid om 16 uur per week op locatie te werken waarvan in elk geval de maandag;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minstens 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider, waarvan 2 jaar met projecten die verband houden met de invoering van de Omgevingswet binnen een gemeente, benoem minimaal 1 referentieproject (40 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur / projectleider op het gebied van ruimtelijke ordening (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het opstellen van omgevingsplannen (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten).

Competenties

Je hebt ervaring als projectleider en hebt kennis van de Omgevingswet. Dankzij jouw ervaring kun je snel zelfstandig aan de slag met de opdracht. Je voelt je als een vis in het water bij complexe opgaven en je houdt ervan om deze opdrachten helder te maken voor je collegas. Samenwerken is jou op het lijf geschreven. Je bent overtuigend, daadkrachtig en resultaatgericht. Kortom je staat stevig in je schoenen. Je hebt goede communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen. Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en acties in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.Je bent een echte netwerker, die goed kan organiseren en collegas kan motiveren en inspireren.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Je komt terecht in het team Ruimtelijk Beleid, onderdeel van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Je werkt samen met de ongeveer 10 collegas van het cluster Ruimtelijke Ordening en Planologie. De sfeer is informeel, professioneel en gericht op samenwerking. We werken aan de toekomst van Zoetermeer: een groene, duurzame stad met ruimte voor groei en kwaliteit van leven. Bevlogenheid, kennisdeling en humor zijn belangrijke ingredienten in ons team.

Gespreksinformatie

Beoordeling proces

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Beoordeling van de CV's op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Beoordeling van de CV's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV's van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 24 november 2025 van 09:30 uur tot 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 20 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr