Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Kwartiermaker Maatschappelijke Weerbaarheid

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

12 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als kwartiermaker ontwikkel je een planmatige en integrale aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid binnen Zoetermeer. Je vertaalt landelijke kaders (Rijk, VNG) naar een lokaal uitvoerbaar programma en legt verbinding met partners in de regio. Je richt je zowel op beleidsontwikkeling als op praktische uitvoering en borging.

Jouw werkzaamheden zijn onder meer:

  • Analyseren van risicos en kwetsbaarheden in vitale processen, publieke gezondheid, sociale cohesie, informatievoorziening en continuiteit.
  • Ontwikkelen van een lokaal plan van aanpak, afgestemd met de Veiligheidsregio Haaglanden, VNG, omliggende gemeenten en maatschappelijke partners.
  • Versterken van zelfredzaamheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, inclusief digitale weerbaarheid en benutten van (in)formele netwerken.
  • Opbouwen en verbreden van samenwerkingsnetwerken, zowel publiek als privaat, en het stimuleren van gezamenlijk leren en oefenen.
  • Bewustwording vergroten binnen de gemeentelijke organisatie en de stad, door voorlichting en participatie.
  • Adviseren van directie en bestuur over maatschappelijke risicos, trends en beleidsopties.
  • Voorbereiden van besluitvorming en zorgen voor borging in beleid en organisatie.

Samenvattend betekent dit een structurele en integrale lokale regionaal afgestemde- aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid, in nauwe samenwerking met interne en externe partners, en deze verankeren in beleid, organisatie en uitvoering.

Opdracht

De uitdaging van de opdracht ligt in het vormen van de structurele en integrale gemeentelijke aanpak op het thema maatschappelijke weerbaarheid aan de hand van een concreet plan gebaseerd op de Rijkskaders en VNG adviezen- met daarin in ieder geval de volgende onderdelen:

Analyse van de risicos en kwetsbaarheden voor de samenleving als overkoepelend systeem. Denk hierbij aan de publieke gezondheid, kritieke bedrijfsprocessen, de openbare orde en veiligheid en de continuiteit daarvan. Hierbij gaat het nadrukkelijk ook om vitale voorzieningen, zoals de voorbereidingen voor energievoorziening, noodsteunpunten, transportsystemen, infrastructuur en mobiliteitsplannen bij calamiteiten of crises en het stimuleren van de zelfredzaamheid van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Daarbij behoort ook het in kaart brengen van het social weefsel, dus de (in)formele netwerken en infrastructuur daartussen.

De kwartiermaker levert op:

  • Eindrapportage met nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda en advies borging.
  • Overzicht van samenwerkingsnetwerk en afspraken met partners.
  • Heldere overdracht aan de organisatie om implementatie te waarborgen.
  • Tussenadviezen richting Veiligheidsberaad, Kring Gemeentesecretarissen en andere gremia.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in het publieke domein op het gebied van veiligheid, crisisbeheersing, beleidsontwikkeling of programmamanagement;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente (25 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur binnen het veiligheidsdomein, in het bijzonder de crisisorganisatie (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met (inter)nationale veiligheid, hybride dreigingen, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid. Licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten van integrale samenwerkingsnetwerken. Licht dit duidelijk toe in het cv (10 punten).
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding, bij voorkeur in Bestuurskunde, Veiligheidskunde, Crisisbeheersing, Internationale Betrekkingen of vergelijkbaar (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een (eind)rapportage binnen het veiligheidsdomein met daarin een nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda en advies borging. Benoem hiervan een referentieproject op een aparte pagina van het cv (15 punten).

Competenties

  • Oplossingsgericht;
  • Zelfstandig;
  • Organiserend vermogen;
  • Bewust risico gestuurd werken;
  • Omgevingsbewust;
  • Politiek sensitief;
  • Daadkrachtig;
  • Flexibel;
  • Onder druk kunnen presteren;
  • Teamplayer.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Zoetermeer als stad heeft een enorm dynamische ontwikkeling doorgemaakt. In 60 jaar tijd is de stad gegroeid van een hecht dorp met een paar duizend inwoners naar een stad met 130.000 inwoners. Zoetermeer is nu de groene, sub urbane new town in de Zuidvleugel van de Randstad. Een stad waarin de voordelen van het stadse leven zijn gecombineerd met de voordelen van buiten wonen.En een stad in dienst van haar regio. In vergelijking met klassieke steden is de stad echter nog niet volgroeid. We staan voor een organische doorontwikkeling naar een stad die een nieuwe balans vindt in kwaliteit, woonaantrekkelijkheid en sociaal economische kracht.Meer dan voorheen is het van belang publieke opgaven in de samenleving integraal en gezamenlijk aan te pakken. Een gezamenlijke aanpak gaat niet alleen over samen optrekken met partners en inwoners, maar ook over het in samenspraak bepalen van de inhoudelijke aanpak. Als lokale overheid willen we met inwoners, partners en bedrijven samenwerken aan onze doelen. Deze zijn vastgelegd in de Visie Zoetermeer 2040. De stad staat daarbij centraal. Dat vraagt om een mindset gericht op samenwerken maar ook om een prikkelend en inspirerend overkoepelend doel.Werken voor Zoetermeer is uitdagend voor zowel bestuur als ambtelijke organisatie die zeer betrokken is bij de brede en ambitieuze bestuurlijke agenda. Dat vraagt om aanpassingsvermogen, flexibiliteit en een andere manier van werken van de gemeentelijke organisatie. Durven kiezen, van buiten naar binnen denken en doen, en meer interactie en overlaten aan de stad zijn kenmerkende eigenschappen van de gemeentelijke organisatie die wij graag willen zijn en waar wij aan werken. Tegen deze achtergrond werken we vanuit een missie die niet alleen toont dat de gemeente Zoetermeer werkt voor de inwoners van de stad maar ook samen met de stad voortbouwt.

De organisatie

De organisatie werkt aan haar ontwikkeling met als doel een resultaatgerichte, adaptieve en lerende organisatie te zijn. Adaptief betekent dat we ons steeds aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Iedere medewerker draagt bij aan de stad en de organisatie. Als organisatie willen we een goede afspiegeling van de samenleving zijn en ruimte geven aan diversiteit en verschillende perspectieven.

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief? Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie: De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 24 september 2025 tussen 09:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 23 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 17 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 18 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 22 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

uren:32 tot 36

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur