Teammanager Mobiliteit en Wonen

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 32-36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

12 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Teammanager Mobiliteit en Wonen geef je leiding aan een multidisciplinair team dat werkt aan strategische en tactische vraagstukken op het gebied van mobiliteit en wonen. In deze rol ligt de nadruk op het ontwikkelen van een integrale beleidsvisie zoals de mobiliteitsvisie en de volkshuisvestingsprogramma voor de komende 15 jaar. Jij formuleert een strategische stip op de horizon en weet deze visie te vertalen naar de tactische en operationele praktijk. Daarbij gaat het om thema’s als grote infrastructuurprojecten, duurzame mobiliteit, regionale bereikbaarheid, prestatieafspraken met woningcorporaties, implementatie van wet- en regelgeving.

Je beweegt strategisch mee in het externe krachtenveld. Je onderhoudt relaties met partijen zoals het ministerie, ProRail, de provincie Zuid-Holland en samenwerkingsverbanden als Holland Rijnland en andere maatschappelijke partners. Je neemt actief deel aan gesprekken met deze partners – hands-on en zichtbaar. Tegelijkertijd zorg je er intern voor dat je team klaar is om de visie daadwerkelijk te realiseren. Je faciliteert, coacht en bouwt samen aan de juiste randvoorwaarden op het gebied van capaciteit, expertise en samenwerking.

Hoewel jouw eerste inhoudelijke focus op mobiliteit ligt, leer je het domein wonen snel kennen. Dankzij de praktijk en de expertise van je team raak je vlot thuis in thema’s zoals woonkwaliteit, woningbouwprogrammering en regionale afstemming.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider binnen een gemeente;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het gebied van mobiliteit binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en ontwikkelen van een beleidsvisie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het thema mobiliteit binnen een gemeente (30 punten);
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een relevante richting (mobiliteit, woningbouw, bestuurskunde) (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met externe stakeholder / partijen als de provincie en woningcorporaties (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met visieontwikkeling, teamontwikkeling en verandermanagement (20 punten);
  • Uiterlijk beschikbaar vanaf september 2025 voor minimaal 36 uur per week (10 punten).

Competenties

  • We zoeken een verbindende en daadkrachtige teammanager met visie, energie en gevoel voor bestuurlijke en maatschappelijke dynamiek.
  • Je schakelt soepel tussen strategie en uitvoering, tussen het netwerk buiten en je team binnen.
  • Je hebt een hands-on mentaliteit: je bent zichtbaar, betrokken en brengt beweging.

Organisatie en team

Organisatie
Binnen Gemeente Alphen aan den Rijn werken we samen, met elkaar en onze inwoners en ondernemers. We zijn klantgericht. En zijn in staat om ons, binnen een continue veranderende omgeving, aan te passen aan wat de situatie van ons vraagt. Zodat we blijvend resultaten kunnen behalen. Onze gemeente is dé plek om mee te bouwen aan een toekomst vol kansen. Bouw jij met ons mee?

Gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling. De grote maatschappelijke opgaven binnen een snel veranderende omgeving, toenemende verantwoordelijkheden én de complexiteit van een 100.000+ gemeente zorgen voor vraagstukken. Ook op het gebied van organisatieontwikkeling.

Op dit moment bevindt de gemeente zich in een uitdagende transitie. De afgelopen periode werkte de organisatie aan de voorbereiding van een nieuwe structuur en sturingsmodel. Hiermee ontstaat een flexibele en tegelijkertijd krachtige organisatie. Met meer aandacht voor strategie en focus enerzijds en professionaliteit en welzijn van medewerkers anderzijds.

Deze organisatieverandering brengt met zich mee dat er nieuwe teams zijn gevormd. Waar Mobiliteit en Wonen er één van is en er zijn sectoren geïntroduceerd waarmee de verbinding tussen teams wordt versterkt.

Team Mobiliteit en Wonen/Sector Ruimtelijk Economische Ontwikkeling
Het team Mobiliteit en Wonen is onderdeel van de Sector Ruimtelijk- Economische Ontwikkeling. Deze sector werkt aan maatschappelijke (transitie)vraagstukken binnen de thema’s bodem, water, grondstoffen, energie, economie, mobiliteit en wonen. Dat doen we door vroegtijdig ontwikkelingen te signaleren, strategisch positie in te nemen, pilotprojecten te initiëren en beleid te verankeren in structuren en processen.

De sector stuurt programmatisch op beleidsdoelen, samenhang en capaciteit. We werken integraal aan thema’s die elkaar raken en versterken – van duurzame mobiliteit tot energietransitie en ruimtelijke programmering. Daarbij werken we nauw samen met andere sectoren binnen het fysieke domein én met externe partners zoals provincie Zuid-Holland, het Rijk, Holland Rijnland en woningcorporaties.

De sector bestaat uit:

  • Team Mobiliteit en Wonen;

  • Team Economie;

  • Team Groen, Water en Bodem;

  • Het Programmateam Energie.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Hybride werken is beperkt mogelijk (houdt rekening met 1 dag per week). In deze rol maak je deel uit van het management van de organisatie, dat vraagt om zichtbaarheid en flexibiliteit in de agenda.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur