Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Coördinator Regio Deal en Strategisch Adviseur New Town Opgave

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jan 2027

Uren per week:

12 - 36

Publicatiedatum:

5 dec 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 12 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Zoetermeer is samen met verschillende andere New Town-gemeenten gebouwd in de jaren 60 en 70 vanuit de behoefte aan ruimte en groei. Nu staat de stad opnieuw voor een uitdaging. Omdat we als New Town in korte tijd zijn gebouwd, zijn veel gebouwen en voorzieningen tegelijk toe aan vervanging. Maar ook de sociale stad vraagt om nieuwe investeringen: in sterke gemeenschappen, in kansen voor jongeren en in bestaanszekerheid. Doordat een New Town anders functioneert dan organisch gegroeide steden, vraagt dat om maatwerk. De gemeente zet hierop in via de visie Zoetermeer2040, maar de uitdagingen overstijgen de lokale mogelijkheden en vragen om een gezamenlijke aanpak met partners, Rijk en regio.

In de afgelopen periode is hiervoor samenwerking gezocht bij onze medeoverheden en andere organisaties. Dit heeft geleid tot verschillende trajecten die verder uitgebouwd en benut moeten worden. Zo heeft Zoetermeer samen met Capelle aan den IJssel en Nissewaard de Regio Deal Zuid-Hollandse groeikernen toegekend gekregen voor het inrichten van een living lab met vernieuwende projecten en een leertraject. Samen met 6 andere New Towns voert Zoetermeer Ex Ante Impactanalyses uit. Deze analyse geeft inzicht in de effecten en baten van een pakket met mogelijke maatregelen. Dit vormt een bespreekstuk bij het gesprek met andere partijen over een gezamenlijke inzet voor de New Towns.

De opdracht bestaat uit twee delen (12 uur en 24 uur):

  1. Regio Deal Zuid-Hollandse groeikernen (12 uur, in de periode van 2026 t/m 2029)
    Je bent de spin-in-het-web bij de uitvoering van het convenant Regio Deal Zuid-Hollandse groeikernen dat is afgesloten tussen de drie gemeenten, vijf ministeries, de provincie, Havensteder, het Resilient Delta Initiative en De Haagse Hogeschool. Daarbij werk je voor alle de drie gemeenten: Capelle aan den IJssel, Nissewaard en Zoetermeer.

    Werkzaamheden:

    • Regisseren en coördineren van acties en initiatieven met alle partners, in afstemming met de projectleiders van de verschillende Regio Deal-projecten.

    • Fungeren als centraal aanspreekpunt voor het Rijk.

    • Organiseren en vormgeven van het bestuurlijk overleg met de betrokken bestuurders.

    • Coördineren van het kennistraject in samenwerking met verschillende kennisinstituten.

    • Zorgdragen voor monitoring en verantwoording van de Regio Deal richting het Rijk.

    • Samen met de controller bewaken van een zorgvuldige en correcte uitvoering van de kassierfunctie.

  2. New Town-opgave in Zoetermeer (24 uur, in het jaar 2026)
    Je bent de aanjager bij het (samen)werken aan de New Town-opgave. Dit gedeelte van de opdracht doe je gedurende één jaar specifiek voor de gemeente Zoetermeer. Je brengt vaart, richting en samenhang bij de verschillende samenwerkingen. Je herkent de onderliggende mechanismen, betrekt de lijnafdelingen en coördineert inhoudelijke input voor de verschillende trajecten. Als dat nodig is, initieer je aanvullende samenwerkingen. Zo zorg je ervoor dat kansen worden benut. Door je ervaring heb je gevoel voor de bestuurlijke en maatschappelijke verhoudingen bij de samenwerking en weet verschillende belangen te verenigen tot een gezamenlijke inzet. Je werkt voor de inhoudelijke afstemming van deze opgaven nauw samen met de adviseur Public Affairs, die de lobby en het gesprek met het Rijk voert én met de concernstrateeg die de uitvoering van de visie Zoetermeer2040 bewaakt.

    Werkzaamheden:

    • Trekker van de Kerngroep New Town-opgave (o.a. coördinatie van de Zoetermeerse onderdelen van de Regio Deal);

    • Aanjager contacten met de provincie Zuid-Holland, de MRDH en andere regionale partners over de gezamenlijke inzet voor de New Town-opgave;

    • Trekker Ex Ante Impactanalyse bij de New Town-opgave in Zoetermeer, inclusief het inhoudelijk voorbereiden en voeden van gesprekken met het Rijk en andere partners;

    • Inbedden van de New Town-opgave in de ambtelijke organisatie van Zoetermeer. Zowel door proactief te agenderen, als door op te halen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur in een bestuurlijke omgeving.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met interbestuurlijke verhoudingen en samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv.
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten van strategische leeragenda's met medeoverheden en andere partners.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als strategisch adviseur met het vertalen van strategische visie naar passende en concrete acties, bijvoorbeeld door een Ex Ante Impactanalyse. Benoem een voorbeeld in het cv.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als projectmanager met diverse projectmanagement methodieken bijvoorbeeld Prince2 of projectmatig creëren (geef de methodieken duidelijk aan in het cv).
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, communicatiewetenschappen of politieke wetenschappen/politicologie.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
  • Goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden
  • Samenwerkingsgericht
  • Strategisch
  • Helicopterview
  • Creatief
  • Onderhandelingsvaardig

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Het team, onder leiding van een teammanager, bestaat uit een aantal clusters, waaronder bestuursadvies, strategie en public affairs. Zij werken allen op de as tussen bestuur en ambtelijke organisatie.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 17 december 2025 tussen 09:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

3x 12 maanden

Uren per week

36 (2026) en 12 (vanaf 2027).

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste. Dit is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr