Begindatum:
17 nov 2025Einddatum:
1 dec 2026Publicatiedatum:
13 okt 2025Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij in veel gevallen te maken met zware financiële- en/of multi-problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is.
Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan tevens gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties.
Met name in de eerste contact momenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders.
Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder.
De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financiële en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: Zorg (o.a. WMO), jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting.
Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij goede kennis van de schuldhulpverlening.
Tevens van belang zijn goede, volledige en adequate rapportage en een punctuele administratie. Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben vaker dan andere inwoners van Zoetermeer wantrouwen richting lokale en landelijke overheidsinstanties, met de Belastingdienst in het bijzonder. Daarnaast kampen zij vaak met zware financiële- en/of multiproblematiek. Hierdoor is bredere, intensievere en langdurigere ondersteuning nodig.
Het resultaat van jouw inzet is dat de gezinnen een nieuwe start maken, hun situatie duurzaam stabiel blijft en zij sterker worden in hun zelfredzaamheid. Daarnaast versterk je hun vertrouwen in instanties en draag je bij aan een structurele verbetering van hun financiële en sociale positie.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als consulent in het kader van de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire bij een andere gemeente;
Uiterlijk per 17 november 2025 beschikbaar voor gemiddeld 36 uur per week.
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan
De gemeente Zoetermeer werkt aan een mooie en leefbare stad, vandaag en in de toekomst. We maken heldere keuzes, leggen verbindingen en benutten de kracht van mensen en organisaties in de stad.
We werken samen op een open, flexibele en lerende manier om maatschappelijke vraagstukken op te lossen groot en klein, voor de stad en haar inwoners. Mogelijkheden worden benut, kansen worden gepakt en er is ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad bouwen we gezamenlijk aan het Zoetermeer van vandaag en morgen.
Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht Het Loket Toeslagenaffaire is het tijdelijke aanspreekpunt voor gedupeerden. Hier werken consulenten die samen met partners maatwerk leveren en inwoners begeleiden naar herstel. De huidige caseload en werkdruk zijn dermate groot dat tijdelijk gespecialiseerde expertise noodzakelijk is voor een spoedige afhandeling.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025 van 09:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
De opdracht kan in 4 x 9 uur worden uitgevoerd.
Bij de gemeente Zoetermeer hanteren wij een hybride kantoor-thuiswerk verhouding.
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 17 oktober 2025 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 21 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 23 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.