Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland
Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
1 nov 2026Publicatiedatum:
6 okt 2025Vanuit jouw rol als Secretaris Adviesraad Sociaal domein (ASD) & Raad voor de fysieke toegankelijkheid (RFT) ondersteun je beide adviesorganen. Je bereidt vergaderingen voor en zorgt voor tijdige agendering van dossiers die voor advies in aanmerking komen. Je zorgt er samen met de voorzitters voor dat de leden van de adviesraden zodanig worden gefaciliteerd, dat zij het college van B&W en projectmanagers goed kunnen adviseren. De leden van de adviesraden bepalen de inhoud. Voor de functie van secretaris staat 16 uur per week.
De secretaris vervult daarin onder andere de volgende taken:
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. In het Sociaal Domein werken we aan drie samenhangende kernopgaven: herstellen van bestaanszekerheid, vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven. We willen winst behalen met slimme investeringen, maatschappelijk en financieel. Dit doen we in lijn met de omgevingsvisie Zoetermeer 2040, waarin geschetst wordt hoe de stad er in de toekomst fysiek, sociaal en economisch uit gaat zien.
Het Sociaal Domein bestaat uit drie afdelingen (Beleid, Inkomen & Zekerheid en Zorg/JGH) met ieder een eigen afdelingshoofd. De functie van Secretaris Adviesraad Sociaal domein (ASD) & Raad voor de fysieke toegankelijkheid (RFT) is gepositioneerd in het team Wmo beleid, netwerk- en wijkregie. Vanuit dit team werken ongeveer 30 collegas aan de zorg- en welzijnstaken die de gemeente uitvoert op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de wet Publieke Gezondheid. Het team ontwikkelt beleid, stuurt (maatschappelijke) processen, werkt aan netwerkvorming samen met de stad en in de wijken en is co-creator en opdrachtgever van welzijns- en zorginstellingen. Je werkt intensief samen met collega beleid- en netwerkregisseurs binnen het team en de afdeling Sociaal Domein breed.
De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. Het gaat hierbij om onderwerpen als: persoonsgebonden budget, werk en inkomen, schuldhulpverlening en jeugdhulp. De ASD bestaat uit Zoetermeerse inwoners die alle clienten van de 3 wetten vertegenwoordigen. De ASD vergadert tien keer per jaar op een dinsdagavond van de maand.
De Raad voor de fysieke toegankelijkheid Zoetermeer (RFT) geeft, net als de ASD, gevraagd en ongevraagd advies aan het college, maar dan op het gebied van de fysieke toegankelijkheid van de stad. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid (RFT) bestaat uit inwoners met ervaring in leven met een beperking. Vanuit hun eigen ervaringen geven zij advies over hoe de stad beter toegankelijk kan worden. Denk aan gebouwen, straten, parken en andere openbare plekken. De RFT vergadert tien keer per jaar op een maandagmiddag.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025 tussen 09:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 14 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 08 (nieuwe structuur).
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 9 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.