WOO-Coordinator/WOO-Jurist

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Sluit over 5 dagen
95 32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

4 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als WOO-Coördinator/WOO-Jurist contactfunctionaris-C ben je het eerste aanspreekpunt voor inwoners bij het indienen van een WOO-verzoek. Het uitgangspunt van de Woo is openbaarheid van informatie. Binnen de rol van Woo-contactfunctionaris-Coördinator beantwoord je op laagdrempelige manier vragen over de aanwezigheid van overheidsinformatie in de gemeente Zeist.

Dit kan door te helpen bij het doorzoeken van openbaar gemaakt informatie op de eigen website of andere websites waarop de gemeente informatie publiceert. Je kan ook de verzoeker in contact brengen met de dossierhouder die kennis heeft van informatie die (nog) niet openbaar is. Daarnaast geef je voorlichting over de mogelijkheid om een verzoek om informatie in te dienen op grond van de Woo en ondersteun je de inwoner hierbij. Je onderhoudt contact met de Woo-verzoekers en met de medewerker waar het Woo-verzoek door moet worden afgehandeld. Met de collega’s bekijk je ook meteen of de informatie in het vervolg op een transparante manier pro-actief gecommuniceerd kan worden en wat dit betekent voor de inrichting van de werkprocessen.

Graag nog even uniformiteit toevoegen. Soms staat er WOO, soms staat er Woo. Dus even kiezen hoofdletters of kleine letters. 

  • Je behandelt Woo-verzoeken.

  • Je overlegt en stemt af met collega’s over o.a. de aanlevering van documenten of communicatie met verzoekers.

  • Je bewaakt de Woo-termijnen.

  • Je overlegt met de indiener over de termijnen van de behandeling van het Woo-verzoek.

  • Je beoordeelt voor de relevante documenten o.a. of er sprake is van uitzonderingsgronden zoals genoemd in de Woo.

  • Je toetst de Woo-verzoeken aan de juridische kaders en anonimiseert openbaar te maken documenten.

  • Je schrijft Woo-besluiten.

  • Je voert bezwaar- en/of (hoger) beroepsprocedures.

  • Je rondt de dossiers volledig en netjes af en biedt de dossiers ter archivering aan aan de opdrachtgever.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van WOO-verzoeken of ingebrekestellingen bij een gemeentelijke organisatie;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten, SJD of Bestuurskunde;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de Woo of Wob binnen een overheidsorganisatie;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met juridische advisering over de WOO; (30 punten)

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als juridisch adviseur bij een gemeente; (20 punten)

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de Woo of Wob binnen een overheidsorganisatie (30 punten);

  • Kandidaat beschikt over analytische vaardigheden en weet draagvlak te creëren, daarnaast beschikt te kandidaat over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigeden, aangetoond door een bondige motivatiebrief geschreven door de kandidaat zelf. (10 punten)

  • Maximum uurtarief van €95,- exclusief BTW, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee. (10 punten)

Competenties

  • Zelfstandig

  • Resultaatgericht

  • Communicatief vaardig

  • Analytisch

  • Samenwerken

Organisatie en team

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Team
Het team Publiekszaken bestaat uit ruim 40 medewerkers verdeeld over Burgerzaken, het Klantcontactcentrum en Receptie. We verwachten best veel van je, maar dat doe je uiteraard niet alleen! Je komt te werken in een leuk en gedreven team dat volop in ontwikkeling is en waarin je mag bouwen. Samen met je collega’s werken we aan de doorontwikkeling van onze dienstverlening waarbij verbinding maken en vertrekken vanuit de ander altijd centraal staat. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 12 september 2025 11:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe partij.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur