Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zeist
Logo van Gemeente Zeist

Medewerker Verbijzonderde Interne Controle

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

15 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief 90Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Zeist wil uitvoering geven aan de verbijzonderde interne controle (VIC) die gebaseerd is op een nagenoeg volledig geïmplementeerd ‘Three Lines Model’ waarbij interne controlewerkzaamheden worden uitgevoerd in de 1e en 2e lijn, zodat de VIC hiervan als 3e lijn gebruik kan maken bij het vormen van een onafhankelijk oordeel. Voor een deel van de processen is de 2e lijn nog niet op orde. Vanwege het vertrek van de medewerker die belast is met de uitvoering van de VIC-werkzaamheden ontstaat er een knelpunt. De opdracht bestaat uit onder andere uit het afronden van de Q4 2025 controles, de controles voor het jaarwerk, de SISA verantwoording over 2025 en de start van de controlewerkzaamheden over Q1 2026. Daarnaast maken twee IT audits op twee nieuwe systemen (CLO en burgerzaken) onderdeel uit van deze opdracht. Alle werkzaamheden maken onderdeel uit van verplichte rechtmatigheidsverantwoording door het college.

Naast de beschreven werkzaamheden zorgt de in te huren medewerker voor instructie en begeleiding/nazorg van medewerkers in de 1e en 2e lijn m.b.t. werkzaamheden, kwaliteit en vastlegging die van belang  is voor de interne controle. Op deze wijze ontstaat, op termijn, de noodzakelijke verschuiving van werkzaamheden van de 3e lijn naar de 1e en 2e lijn. Eén van de strategisch controllers is het aanspreekpunt voor de uitvoering van de opdracht.

We hebben de processen die beoordeeld moeten worden goed in beeld. Van ieder proces zijn de volgende zaken beschikbaar:

  • procesbeschrijvingen (op hoofdlijnen);
  • risico inventarisaties met beheersmaatregelen;
  • checklists;
  • controlememoranda van dit en voorgaande jaren.

We werken vanuit een door het college vastgesteld Intern Controleplan.

Taken:

  • Toetsen opzet- en bestaan processen, waaronder actualisatie risico’s en beheersmaatregelen;
  • Werking toetsen door systeem- en gegevensgerichte controles;
  • Verantwoorden bevindingen via het opstellen van controlememoranda;
  • Actieve signalering en bespreekbaar maken kansen/mogelijkheden/noodzaak voor verbetering van de interne beheersing;
  • Instructie en begeleiding/nazorg van medewerkers in de 1e en 2e lijn m.b.t. werkzaamheden, kwaliteit en vastlegging die van belang  is voor de interne controle (in afstemming met de coördinator VIC).
  • Uitvoeren van de spendanalyse.
  • Toetsen en beoordelen SISA verantwoordingen.
  • Toetsen en beoordelen specifieke deelverklaringen.
  • Vragen beantwoorden van de organisatie en de accountant.
  • Uitvoering geven aan twee IT audits van nieuw in gebruik genomen systemen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker VIC bij een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met SISA verantwoordingen en deelverklaringen;
  • Aantoonbare werkervaring met IT audits;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van accountancy of IT;

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding IT auditor;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker VIC bij een gemeente;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van Accountancy;
  • Kandidaat is beschikbaar per januari 2026;
  • Uurtarief maximaal € 90 exclusief BTW, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee administratieve partner.

Competenties

  • Analytisch;
  • Samenwerken;
  • Accuraat;
  • Resultaatgericht;
  • Plannen en organiseren;
  • Communicatief.

Organisatie en team

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Team
Het team Control bestaat uit (strategisch) controllers, waarbij de coördinatie van de VIC is belegd bij één van hen. Aansturing van het team is belegd bij de manager Control, tevens concerncontroller.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). Alleen geschikte kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026, 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Daarbij bestaat de mogelijkheid dat de opdracht drie keer verlengd kan worden met maximaal 2 maanden per verlenging.

Hybride: De opdracht wordt deels op ons gemeentehuis uitgevoerd en kan deels thuis worden uitgevoerd. ja, minimaal 50% aanwezigheid op kantoor in Zeist (in afstemming met de coördinator VIC)

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Overige informatie

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de administratieve partner.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr